Sidst opdateret 29/04/2025
Læsetid: 7 min.

Sådan håndteres fri telefon

Hvis du som arbejdsgiver betaler for en telefon til dig selv eller dine ansatte, og telefonen benyttes både erhvervsmæssigt og privat, skal du benytte reglerne for fri telefoni. Dette gælder ligeledes, hvis du som arbejdsgiver betaler for internet. Hvordan du skal håndtere det skatte- og momsmæssigt, samt bogføringen af udgifterne vil vi gennemgå i denne guide.

Guiden er delt op i 2 dele. Den første del omhandler beskatningen af fri telefoni, og den anden del forklarer om bogføringen i forbindelse med fri telefoni.

Guiden tager udgangspunkt i bogføring af køb af telefonabonnement, men det håndteres på samme ved køb af telefonen samt køb af internetabonnement.

Sådan håndterer du fri telefoni

Ved fri telefon skal brugeren af telefonen beskattes af 3.300 kr. i 2025. (2024: 3.200 kr.) Der er forskellige beskatningsmetoder alt efter, om du er ejer eller ansat.

Du skal kun beskattes af fri telefoni en gang. Såfremt du allerede beskattes af fri telefoni ved en arbejdsgiver, skal du derfor ikke tage højde for det i din virksomhed.

Hvis en ejer af et ApS køber en telefon til sig selv eller en anden ansat, som også bruges privat, så skal brugeren af telefonen beskattes af fri telefoni. Her klarer arbejdsgiveren (ejeren af selskabet) det typisk over lønnen.

Hvis arbejdsgiveren gør det, skal man, som lønmodtager, ikke tænke mere på beskatning – det klarer arbejdsgiveren.

Har man fri telefon, men det ikke fremgår af lønsedlen, skal man selv sørge for at få det indberettet på sin personlige selvangivelse hos SKAT.

Hvis du som ejer af en personligejet virksomhed køber en telefon til dig selv, som også bruges privat, så skal du beskattes af fri telefoni. Her skal du selv sørge for at indberette, at det er din virksomhed, der betaler din telefon samt eventuel telefonregning.

Normalt bogfører man ikke beskatningen af fri telefoni, men derimod tager man det med på sin selvangivelse. Du skal dog være opmærksom på, at selvom beskatningen af fri telefoni ikke bogføres, så skal udgiften til telefonen samt eventuelle mobilregninger stadig bogføres i dit regnskab. Dette kan du læse mere om i afsnittet Bogføring af udgifter i forbindelse med fri telefoni.

Har du en ægtefælle, og får i begge stillet fri telefoni til rådighed?

Hvis du er gift, og både du og din ægtefælle får stillet fri telefoni til rådighed, kan du opnå ægtefællerabat. Rabatten er på 25% for både dig og din ægtefælle. Rabatten vil fremgå af din årsopgørelse, og det er et krav at i tilsammen beskattes for i alt 4.000 kr. årligt af fri telefoni for at kunne udnytte rabatten.

Bogføring af udgifter i forbindelse med fri telefoni

Der kan ikke opnås fuldt momsfradrag, hvis virksomheden betaler for telefonen eller telefonabonnementet. Der skal derfor laves en vurdering af, hvor meget telefonen benyttes privat og erhvervsmæssigt, og dette skal vurderes ud fra bedste skøn.

I eksemplet tager vi udgangspunkt i bogføring af telefonabonnementet på 300 DKK. I vores tilfælde bruges telefonen 50% i virksomheden og 50% privat.

Vær opmærksom på, at der skal bruges andre kontonumre, hvis det omhandler køb af telefon eller internetabonnement. Kontakt vores support, hvis du er i tvivl om hvilke kontonumre, der skal bruges.

Sådan bogfører du købet af telefonabonnementet:

1. Opret en ny momskode
Gå til Indstillinger → Momssatser og vælg Opret delvis købsmoms.

Her indtastes (som vist ovenfor) 50% i momsfradrag, da telefonabonnementet kun er 50% momsfradragsberettiget.

 

2. Opret en ny konto
Normalt ville vi bogføre telefonabonnementet på konto 7240 – Telefoni, men da denne konto giver 100% momsfradrag, skal vi oprette en ny konto, som vi kan bogføre telefonabonnementet på.

Gå til Regnskab → Kontoplan → Opret konto → Konto.

Vælg kontonummer 7241 og husk at at vælg den momskode, som du lige har oprettet.

3. Bogfør købet
Tryk på Opret → Nyt køb og udfyld dit køb som vist på billedet nedenfor.

Det er her vigtigt, at der i i boksen, hvor man beskriver sit køb IKKE vælges et af de forslag, som Dinero Crowd kommer med. Herefter vælges den nyligt oprettede konto “Telefoni delvist privat” manuelt fra kontolisten og beløbet indtastes.

Af købet fremgår der et korrekt momsfradrag på 30 DKK, da telefonen kun bliver brugt til virksomhedsrelateret arbejde i halvdelen af tiden.

Klik Bogfør. Dit bilag kan nu findes bogført under fanen Bogføring → Bilagsoversigt.

OBS: Er telefonabonnementet ikke købt gennem din virksomhed, kan du ikke få noget momsfradrag og du skal derfor bogføre købet uden moms.

Hvis du som virksomhedsejer betaler for dine medarbejders telefon, og denne benyttes privat og erhvervsmæssigt, skal fri telefoni fremgå af lønsedlen. Beskatningen vil typisk være 250 kr. (3.000/12) og skal bogføres som et personale gode. Du kan se et eksempel på en bogføring af fri telefoni nedenfor:

Fri telefon personalegode

På ovenstående billede er det vist hvordan fri telefoni på 250 kr. bogføres. Det bemærkes at selvom beskatningen bogføres som en udgift, så skal denne stå i minus. Grunden til dette er at det ikke er en udgift for virksomheden, men derimod en udgift for medarbejderen.

Hvis du generelt er i tvivl om hvordan man bogfører en lønseddel kan du læse vores guides, om lønsedler til henholdsvis funktionærer her og timelønnede her.

Hvis du er ejer af en personlig ejet virksomhed skal beløbet reguleres på din årsopgørelse. Det kan du blandt andet klares med vores skatteopgørelse.

Derfor skal beskatningen ikke bogføres i dit regnskab. Husk dog at købet af telefonen, og det løbende abonnement stadig bogføres med delvis momsfradrag.

Kan det betale sig? (Personligejet virksomheder)

Som tommelfingerregel:

  • Hvis dine telefonudgifter overstiger 3.300 kr. om året, kan det betale sig at lade virksomheden betale og blive beskattet af fri telefon.

  • Hvis udgifterne er under 3.300 kr., bør du betale privat for at undgå beskatning.

    Reglerne ændrer sig løbende, så søg altid professionel rådgivning ved tvivl.

Tips & bonusinfo

Var denne artikel nyttig?