Hvad gør jeg med et mistet bilag?

  • Læsetid: 4 min.

  • Sidst opdateret 15/05/2024


Du har købt noget, men bilaget/kvitteringen er blevet væk. Et mistet bilag kan ske for selv den bedste. Men hvad skal du nu gøre? Og må du fratrække omkostningen i dit regnskab? Begge dele får du svar på i denne guide 😊

Det er der faktisk ikke et helt præcist svar på, men som udgangspunkt må man ikke. Det er derfor meget vigtigt, at du passer på dine bilag.

Men SKAT siger, du gerne må, hvis du kan dokumentere/sandsynliggøre, at omkostningen er meget relevant for dit firma. Det er SKAT, der i sidste ende afgør, om du får fradrag for det mistede bilags omkostning.

Momsen får du dog ikke fradrag for, hvis du har smidt bilaget væk 🙁

Lad os tage et par eksempler. Du har et lille tømrerfirma.

Eksempel 1:

Du har købt træ til en opgave i den lokale tømmerhandel – og bilaget er nu væk. Omkostningens relevans vil du med stor sandsynlighed godt kunne forsvare, hvorfor du godt kan fratrække denne omkostning i dit regnskab. Du kan eventuelt dokumentere købet med en kontoudskrift fra din bank. Sørg dog altid for at se, om du ikke kan skaffe et bilag. I de fleste tilfælde vil din leverandør gerne hjælpe med en kopi af det mistede bilag.

Eksempel 2:

Du har været ude og spise med en forretningsforbindelse – og bilaget er nu væk. Her vil du med stor sandsynlighed have svært ved at forklare, at omkostningen er relevant for dit firma. Denne vil du derfor typisk ikke have fradrag for.

Vi tager udgangspunkt i ovenstående eksempler.

  • Eksempel 1:
    Du har købt træ til en opgave. Som vi nævnte ovenfor, vil du typisk have fradrag for denne. Den skal derfor blot bogføres som en almindelig omkostning i Dinero – er du i tvivl om, hvordan du gør det, kan du se det herHusk at bogføre den på en konto, der ikke trækker moms – momsen får du nemlig ikke fradrag for, hvis du har smidt bilaget væk 🙁
  • Eksempel 2:
    Du har været ude og spise. Som vi nævnte ovenfor, vil du typisk ikke have fradrag for denne. Derfor skal vi bogføre, så du hverken får skatte- eller momsfradrag. Vi bogfører det i dit regnskab, da vi her antager, at du har betalt regningen med firmakortet.
    Vi skal ind i et finansbilag. Det ligger under fanen Bogføring –> Finansbilag. Bilag udfyldes som vist nedenfor:
    Ikked fradragtberettighede udgifter ved mistet bilag
    I ovenstående har vi bogført, at vi den 5. marts 2019 har brugt 750 kroner på en restaurant, men desværre har mistet bilaget.

Bemærk – Har du et selskab, så er det ikke helt så let. For her er din privatøkonomi og firmaets økonomi totalt skilt fra hinanden. Kan du ikke argumentere for, at udgiften høre til i virksomheden, vil din udgift derfor blive betragtet som et ulovligt aktionærlån, hvis denne var betalt fra firmakontoen.

Hvordan sørger jeg for ikke, at jeg aldrig mister et bilag igen?

Som du nok har fundet ud ad, er det ikke en god idé at stå i en situation med et mistet bilag 😉

Vi har et par forslag til, hvordan det forhåbentlig ikke sker igen.

  • Vi har en app til både iPhone og Android-telefoner. Med den kan du uploade dine bilag på farten. Du kan altid vende tilbage og bogføre dem senere. De ligger klar til dig, når du har tid. Du kan læse mere om (og downloade) vores app her.
  • Sørg for, hvis muligt, at din leverandør også sender dig bilagene på mail. Så kan du altid søge bilagene frem igen. Kommer de fra en anden Dinero-bruger, kan du få sendt den automatisk ind i Dinero – se mere her.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram