Sidst opdateret 22/05/2025
Læsetid: 3 min.

Hvad gør jeg med et mistet bilag?

Du har købt noget, men bilaget/kvitteringen er blevet væk. Et mistet bilag kan ske for selv den bedste. Men hvad skal du nu gøre? Og må du fratrække omkostningen i dit regnskab? Begge dele får du svar på i denne guide!

OBS

Hvis du har et selskab, er det en anden sag – her er din private økonomi og virksomhedens økonomi nemlig helt adskilt. Hvis du ikke kan dokumentere, at udgiften hører til i virksomheden, og den er betalt fra firmakontoen, vil den blive betragtet som et ulovligt aktionærlån.

Sådan håndterer du mistet bilag

Der findes ikke et helt entydigt svar på det, men som hovedregel må du ikke trække en udgift fra uden bilag. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på dine bilag.

Når det er sagt, giver SKAT mulighed for fradrag, hvis du kan dokumentere eller sandsynliggøre, at udgiften er relevant for din virksomhed. Det er dog altid SKAT, der i sidste ende vurderer, om fradraget kan godkendes.

Vær opmærksom på, at du ikke kan få momsfradrag, hvis bilaget mangler – uanset om udgiften i øvrigt godkendes.

Lad os se på et par eksempler – forestil dig, at du driver et lille tømrerfirma:

Eksempel 1:

Du har købt træ til en opgave i den lokale tømmerhandel, men bilaget er desværre blevet væk. Da udgiften med stor sandsynlighed er relevant for dit arbejde, vil du som regel kunne trække den fra i regnskabet.

Som alternativ dokumentation kan du bruge en kontoudskrift fra banken, der viser købet. Husk dog altid at forsøge at skaffe en kopi af det manglende bilag – i mange tilfælde vil din leverandør være behjælpelig med at sende det igen.

Eksempel 2:

Du har været ude at spise med en forretningsforbindelse, men bilaget er desværre bortkommet. I sådan en situation kan det være svært at dokumentere, at udgiften er direkte relevant for din virksomhed.

Derfor vil du som udgangspunkt ikke have mulighed for at få fradrag for udgiften.

Vi tager udgangspunkt i ovenstående eksempler.

Eksempel 1:
Du har købt træ til en opgave, og som nævnt tidligere, vil du som regel have ret til fradrag for udgiften. Den skal derfor blot bogføres som en almindelig omkostning i Dinero – hvis du er i tvivl om, hvordan du gør, kan du se vores guide her.

Vær opmærksom på at bogføre udgiften på en konto uden momsfradrag, da du ikke kan trække momsen fra, når bilaget mangler.

Eksempel 2:
Du har været ude at spise, og som nævnt tidligere, vil der som regel ikke være fradrag for den slags udgifter. Derfor skal den bogføres, så du hverken får skatte- eller momsfradrag.

Vi registrerer udgiften i dit regnskab, da vi går ud fra, at den er betalt med firmakortet.

Det gør du via et finansbilag, som du finder under Bogføring → Finansbilag. Udfyld bilaget som vist nedenfor:

Hvordan sørger jeg for ikke, at jeg aldrig mister et bilag igen?

Som du nok har fundet ud ad, er det ikke en god idé at stå i en situation med et mistet bilag.

Vi har et par forslag til, hvordan det forhåbentlig ikke sker igen.

  • Vi har en app til både iPhone og Android-telefoner. Med den kan du uploade dine bilag på farten. Du kan altid vende tilbage og bogføre dem senere. De ligger klar til dig, når du har tid. Du kan læse mere om (og downloade) vores app her.
  • Sørg for, hvis muligt, at din leverandør også sender dig bilagene på mail. Så kan du altid søge bilagene frem igen. Kommer de fra en anden Dinero-bruger, kan du få sendt den automatisk ind i Dinero – se mere her.
Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link