Sidst opdateret 02/05/2025
Læsetid: 4 min.

Sådan opretter du en kreditnota til en kunde

Er du i tvivl om, hvordan du laver en kreditnota på en faktura, som du har sendt til en kunde?
Så er du landet det rette sted 🙌🏻

Find fakturaen, der skal krediteres

En kreditnota skal tilknyttes en specifik faktura. Klik på Salg Fakturaer.
Find den faktura, der skal krediteres. Tryk på Mere Opret kreditnota.

Sådan gør du

I guiden viser vi dig, hvordan du krediterer en faktura på det fulde beløb, hvordan du krediterer en faktura delvist, og hvordan du bogfører en tilbagebetaling af en allerede betalt faktura, som krediteres.

Hvis du vil kreditere hele fakturaen, skal du blot vælge den ønskede dato og klikke på Godkend – uden at ændre noget i kreditnotaen. Når den er godkendt, kan du sende den til kunden, hvis det er aftalt.

Vigtigt: Opret ikke kreditnotaen med minusbeløb. Dinero bogfører den automatisk korrekt. Nedenfor kan du se et eksempel på en fuld kreditnota.

Når du laver en delvis kreditnota, skal den vise det, kunden ikke skal betale for – altså det, de får refunderet. Det, kunden stadig skal betale, står allerede på den oprindelige faktura.

I eksemplet ovenfor fakturerede vi 1.500 DKK inkl. moms, men har nu aftalt at kreditere 400 DKK. Derfor ændrer vi beløbet på kreditnotaen til 400 DKK inkl. moms.

Til sidst godkender du kreditnotaen – og så er du færdig.

Vigtigt: Du skal ikke skrive beløbet med minus; Dinero håndterer det automatisk korrekt.

OBS: Stemmer beløbet på kreditnotaen ikke med det, du har aftalt med kunden?

Klik på Indstillinger øverst til venstre, mens du opretter kreditnotaen, og sæt flueben i “Indtast beløb inkl. moms”, så kan du indtaste det fulde beløb, kunden skal have tilbage, og Dinero beregner automatisk momsen.

I nogle tilfælde er fakturaen betalt fuldt ud, før du laver en kreditnota. Når kreditnotaen er oprettet (fuld eller delvis), skal du også registrere tilbagebetalingen.

Det gør du på selve fakturaen. I eksemplet her blev der faktureret for fem timer, men kun arbejdet tre, så to timer blev krediteret. Kunden har betalt det fulde beløb, og derfor skal differencen tilbagebetales.

Gå til Salg → Fakturaer, og find fakturaen – den vil være markeret som overbetalt. Du kan også finde den direkte via fanen Overbetalt.

På faktura 162 kan du se, at den er fuldt betalt, og at der er oprettet en kreditnota. Det resterende beløb svarer til det, der skal tilbagebetales til kunden. Når beløbet er overført, klikker du på Registrer betaling – så vises fakturaen ikke længere som overbetalt.

Beløbet vises med minus, da det er en tilbagebetaling, og det skal ikke ændres. Husk at angive den dato, hvor pengene blev trukket fra din bankkonto.

Restbeløbet skulle meget gerne blive 0, hvis hele beløbet fra kreditnotaen er betalt tilbage 👍

Dine kreditnotaer ligger samme sted i Dinero, som dine fakturaer.
Du finder dem ved at trykke på Salg Fakturaer

Tips & bonusinfo

  • Du kan ikke ændre datoen på en kreditnota, hvis den først er godkendt. Hvis du vil ændre en kreditnota, der er godkendt, bliver du nødt til at slette den og lave den igen.
  • Hvis du er i tvivl om, hvordan du bogfører en kreditnota fra en leverandør, klik her.
  • Har din kunde overbetalt eller betalt fakturaen to gange? Se, hvordan du håndterer det, her.
  • Hvis du skal lave en kreditnota på en faktura, der er udstedt i et tidligere (afsluttet) regnskabsår, skal du bogføre den i det år, du har lavet kreditnotaen – ikke regnskabsåret, fakturaen er bogført under.
Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram