Overbetalt faktura – Hvad betyder det og hvad gør jeg ved det?

  • Læsetid: 11 minutter

  • Sidst opdateret 04/08/2022


Din faktura er overbetalt, når du har fået flere penge indbetalt for fakturaen, end det fakturaen lyder på.

Du skal altid registrere det beløb, som du har fået indbetalt på fakturaen, ellers vil din bank i dit regnskab ikke stemme – noget af det vigtigste indenfor regnskab.

Eksempel
Du har sendt din kunde en faktura på 1.000 DKK. Din kunde betaler 1.200 DKK.
For at registere betalingen på fakturaen, skal du gå ind på fakturaen under fanen Salg. Når du er inde på fakturaen skal du trykke Register betaling.

Her har Dinero forudfyldt alle oplysninger, inklusiv beløbet. Du skal derfor rette i beløbet, til 1.200 kr. Og herefter registrerer du betalingen.

Nedenfor fortæller vi, hvordan du håndterer det efterfølgende.

Dine overbetalte fakturaer i Dinero kan du finde i menuen Salg → Igangværende.

Klik på Overbetalt øverst. Her vil du kunne se alle de fakturaer, der er overbetalt.

I denne guide går vi igennem, hvad du kan gøre ved det, så du slipper for at have overbetalte fakturaer.

Hvad gør du ved det?

Vi inddeler nedenstående i nogle forskellige scenarier, som vi har oplevet. Klik på det scenarie, der passer bedst til dit, for at finde dit svar.

  1. Et af de typiske scenarier er, hvis kunden har indbetalt et par kroner eller øre for meget på fakturaen. Det beløb, der er overbetalt, skal vi nu registrere som en indtægt.

    Hvis du er i tvivl om hvilket beløb fakturaen er overbetalt med, kan du finde det præcise beløb. Det gør vi under Salg →  Tryk på Overbetalt → Klik ind på den faktura, som det drejer sig om. Under Restbeløb kan du se det beløb fakturaen er overbetalt med. Her er fakturaens beløb på 600 DKK, men kunden har betalt 620 DKK.

    Restbeløb på faktura

    For at udligne de 20 DKK og registrere dem som en indtægt skal vi en tur i kassekladden. Den finder du under BogføringKassekladde. Udfyld kassekladden som vist i nedenstående. Du giver den selvfølgelig fakturaens eget navn.

    Under bilag vælger du den pågældende faktura. Dinero udfylder automatisk beløbet til restbeløbet på fakturaen.

    Under modkonto skal du vælge: 1000 Salg af varer/ydelser med moms

    Herefter skal du trykke Bogfør kassekladde nederst til højre.

    Din faktura er nu udlignet, og vi har registreret din ekstra “indtægt”.
    Fakturaen vil ikke længere fremgå som overbetalt af din salgsoversigt.

  2. Du finder differencen (det overbetalte beløb) under Salg → Klik ind på fakturaen → Under Betalinger – Restbeløb kan du se det beløb, som kunden har betalt for meget. I vores tilfælde er det 20 DKK.

    Restbeløb på faktura

    Faktisk så er det her ret simpelt. Det eneste, du her skal gøre, er at trykke på Registrer betaling og så selvfølgelig tilbageføre de 20 kr. via en bankoverførsel. Sådan går det hele nemlig op. 😊

    Husk selvfølgelig at registrere betalingen på den dag, hvor du tilbagebetaler pengene.

  3. Det her er også et scenarie vi ser indimellem. Typisk sker det ikke på samme dato.

    Lad os tage eksempel.

    Du har sendt en faktura på 12.500 kr. inkl. moms. Den får du betaling for den d. 6/12/2018, men kunden indbetaler også beløbet d. 8/12/2018. Altså betaler din kunde fakturaen to gange.

    Bogfør den første (og rigtige) indbetaling på fakturaen 

    Den første (og rigtige) indbetaling skal laves, som du normalt ville gøre det på en faktura. Gå derfor til Salg → Klik ind på fakturaen → Klik Registrer betaling. Udfyldes med vores eksempel som vist nedenfor – og afslut med at trykke på Registrer betaling. Så er den første indbetaling registreret.

    Registrer betaling

    Sådan bogfører du den anden (forkerte) indbetaling

    Her skal vi ind i et finansbilag. Det udfyldes som vist nedenfor – her har vi registreret, at vi har modtaget pengene den 8/12/2018. Du finder finansbilag under Bogføring → Skabeloner → Finansbilag.

    Dobbelt indbetaling faktura

    Sådan bogfører du tilbagebetalingen

    Igen skal vi ind i et finansbilag. Det udfyldes næsten som ovenfor – du skal blot huske at sætte et minus foran beløbet og vælge den dato, hvor du har overført pengene tilbage til kunden. I vores tilfælde har vi tilbagebetalt pengene d. 8/12/2018.

    Sådan bogfører du tilbagebetalingen

  4. Hvis du selv har overbetalt en faktura, skal du lave et kreditkøb i Dinero. Her skal du bogføre købet med det beløb der står på fakturaen. Dernæst skal du registrere betalingen med det beløb du har overført. Så vil købet stå som overbetalt, indtil du får pengene retur. Når pengene er kommet retur, registrerer du en negativ betaling af købet og bogfører, at pengene kommer tilbage. Så går købet i nul.

    OBS Hvis ikke du får det overbetalte beløb tilbage, og det i stedet bliver modregnet et salg du laver til samme kunde, kan du se hvordan du udligner et køb med et salg her.

    Bogføringen

    Først og fremmest skal dit køb være oprettet som betales senere (kreditkøb). Købets beløb er oprindeligt på 1000 DKK men du er kommet til at betale 1200 DKK. Igen, det er vigtigt at bogføre købet med det beløb der fremgår på fakturaen, altså de 1000 DKK.

    Herefter registreres din for høje betaling (dvs. du skal manuelt rette beløbet til 1200 DKK, når du registrerer betalingen).

    Overbetalt køb

    Når fakturaen er overbetalt i Dinero, som her med et restbeløb på “-200,00 DKK” så vil købet forblive åbent.

    Herefter kan der igen trykkes registrer betaling når pengene betales tilbage til dig. Her skal beløbet stå i minus, således at købet lukkes.

    Overbetalt køb tilbagebetaling

  5. I det tilfælde, hvor din kunde har indbetalt for meget og ikke ønsker at få pengene tilbage, men derimod have dem stående som et tilgodehavende, skal det håndteres på en lidt anden måde.

    Eksempel

    Lad os kigge eksemplet, hvor fakturaen er på 1000 DKK og kunden har indbetalt 1200 DKK. Inde på fakturaen trykkes på Registrer betaling. Beløbet rettes manuelt til 1200 DKK, og datoen er den dag pengene er modtaget. Tryk Registrer betaling.

    Fakturaen står nu som overbetalt, og dette skal den blive ved med, indtil kunden køber noget næste gang.

    Kunden har nu købt noget igen, og fakturaen lyder denne gang på 500 DKK. Dog har kunden et tilgodehavende på 200 DKK, så i dette tilfælde skal kunden altså kun betale 300 DKK. 

    Det er vigtigt at den nye faktura stadigvæk er på det originale beløb, altså de 500 DKK.

    På fakturaen registreres den faktiske betaling på 300 DKK, og denne faktura vil nu stå som godkendt eller forfalden (underbetalt).

    For at få udlignet den over- og underbetalte faktura, skal vi ind i kassekladden.

    Klik på Bogføring → Kassekladde.

    Ude til højre trykkes på det lille grønne plus, for at få tilføjet en ekstra linje på samme bilag. I kolonnen Bilag skal den over- og underbetalte faktura vælges, og Kontonr. og Beløb udfyldes helt automatisk. Den overbetalte faktura på 200 DKK bliver udlignet med den underbetalte på -200 DKK. Tilføj selv en beskrivelse og tryk Bogfør kassekladde.

    Udligning af faktura

    Nu vil begge fakturaer stå som fuldt betalt, og dit bogføringsarbejde er fuldført! 😊

Tips & bonusinfo

Vil du ændre en salgsfaktura? Se her, hvordan du retter en allerede bogført salgsfaktura i Dinero.

Vil du have et overblik over, hvad dine kunder skylder dig, og hvad du skylder leverandører? Sådan tjekker du din debitoroversigt.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram