Sådan bogfører du salg via en betalingsløsning

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Modtager du penge gennem f.eks. Paypal, Ewire, Trendsales eller en anden betalingsløsning, hvor en betalingsløsning udbetaler dine penge fratrukket deres gebyr? I denne guide beskriver vi, hvordan du opretter en faktura, registrerer betalingen og bogfører gebyret ved udbetalingen.

Guiden er et eksempel, der er lavet på baggrund af en bruger, som har solgt på Trendsales for 100 kr. + 25 kr. i porto (begge inkl. moms). Ved modtagelsen af pengene har Trendsales taget 4,88 kr. i gebyr, hvorfor sælgeren kun har fået udbetaling på 120,12 kr. Guiden er delt op i:

  1. Oprettelse af faktura.
  2. Registrering af betaling.

Bemærk! Denne guide gælder kun, hvis du selv laver en faktura. Får du i stedet overført dit data gennem én af vores webshop-integrationer – så skal du tage et kig på denne guide.

Det kan også være, at du er på udkig efter et overblik over forskellige betalingsløsninger til din webshop.

Sådan bogfører du det

Gå til fanen Salg → Ny faktura. Er du i tvivl om forløbet, kan du tjekke vores kom-i-gang video her. Lav en faktura. Bemærk, at nedenstående eksempel indeholder fragt. Til det har vi valgt konto 1350 – Salg af fragt momspligtig, da alt fragt skal faktureres med moms.

Oprettelse af faktura

Tryk på godkend.

Nu er vi nået til at registrere betaling på fakturaen. Det gør du ved at gå ind på fakturaen → Registrer betaling. Du har fået indbetalt 120,12 kroner ind på din bankkonto, fordi der er gået 4,88 kroner til gebyr. Det udfyldes således:

Registrer betaling

I ovenstående har vi nu registreret, at vi har fået 120,12 kroner ind på vores bankkonto d. 6/3/2019 – husk at vælge den dato, du har fået pengene ind på din bankkonto. Husk ligeledes at sætte flueben i “Restbeløbet er et gebyr” – så bogfører Dinero nemlig automatisk dit gebyr på konto 7220 – Porto og gebyrer. Det var det hele 🙂

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram