Udgivet 11/04/2022
Læsetid: 7 min.

Hvilken betalingsløsning skal jeg vælge til min webshop?

At vælge den rette betalingsløsning til din webshop kan være lidt af en jungle at finde rundt i. Vi har derfor skabt overblik over de forskellige valgmuligheder her på siden.

Portræt af Laura Vestmark
Skrevet af Laura Juul Vestmark

En betalingsløsning består af to dele

Hvis du går med overvejelser om at starte en webshop, bør du overveje, hvordan dine kunder skal betale, og dermed hvilken betalingsløsning du vil have. 

Når du undersøger det, skal du som webshopejer være opmærksom på, at du skal bruge to ting for at modtage online-betalinger:

En betalingsgateway får du gennem en aftale med en betalingsleverandør. Eller på engelsk: Payment service provider (PSP). Betalingsleverandøren sikrer den tekniske platform, som gør det muligt for dig at tage imod online-betalinger via det, som kaldes betalingsgatewayen.

Når en kunde handler hos dig, er betalingsgatewayen det betalingsvindue, som popper frem i webshoppen. Her indtaster kunden sine oplysninger. De sendes så til den partner, du har en indløsningsaftale med, via din betalingsgateway. 

En indløsningsaftale indgås med en finansiel partner, hvis job er at overføre betaling fra din kundes bankkonto til din bankkonto. Hvilke betalingsmetoder, din webshop kan modtage, afhænger af din indløser. 

Det kan være de klassiske korttyper fx Visa og Mastercard, eller mobilbetaling via fx MobilePay. Der findes også betalingsmetoder, såsom Klarna, hvor din kunde får mulighed for at udsætte betalingen, hvis det fx er sidst på måneden, og kunden først skal have løn for at kunne betale.

Få din betalingsløsning som en samlet pakke 

Synes du, det lyder lettere forvirrende at skulle have styr på to aftaler – både betalingsgateway-aftale og indløsningsaftale – så frygt ej. Flere udbydere har gjort det muligt at købe dem som en samlet pakke, og du skal derfor kun have én aftale på plads. 

Overvejelser i forhold til din betalingsløsning

Når du skal vælge en betalingsløsning, skal du overveje, om du vil vælge en udbyder, som både tilbyder betalingsgateway og indløsningsaftale eller blot én af tingene. 

Betalingsmetoder

Du bør derudover overveje, hvilke betalingsmetoder, du synes, er vigtige at have på din webshop. Og det afhænger selvfølgelig af, hvad din målgruppe benytter. 

Det kan fx være nogle af de forskellige betalingskort som Mastercard, Dankort, Visa, Visa/Dankort eller mobilbetaling via fx MobilePay og Apple Pay. Eller betalingsmetoder hvor der gives mulighed for at udsætte betalinger, fx Viabill og Klarna.

Du skal være særlig opmærksom på, at det kun er med en indløsningsaftale hos Nets, at du kan tage imod Dankort. Det er dog de færreste danskere, som bruger Dankort. De fleste benytter et såkaldt co-branded Dankort, fx Visa/Dankort. 

Hvis du regner med at sælge til udenlandske kunder, skal du sikre dig, at du kan tage imod udenlandske kort.

Pris

Pengeinstitutter er ofte vilde med gebyrer. Størrelsen på gebyrerne, du skal betale for din betalingsløsning, kan dog være et lidt større regnestykke at få styr på. 

Du kan komme ud for at skulle betale oprettelsesgebyr, et månedligt gebyr og en procentdel pr. transaktion eller et fast beløb pr. transaktion. Det er derfor noget, du bør være opmærksom på, når du vælger, hvilken betalingsløsning du ønsker.

De fleste betalingsløsninger har to forskellige versioner: En billigere, hvor der er et maksimum antal transaktioner tilgængeligt, samt en dyrere, hvor der er et ubegrænset antal transaktioner tilgængeligt. 

Har du en stor virksomhed eller en højrisiko-virksomhed, vil din pris ofte være skræddersyet til netop din virksomhed, og du skal derfor først i kontakt med udbyderen.

Support

Hvis du ikke er IT-ekspert, bør du også overveje de forskellige muligheder for support, som udbyderne har. Det kan fx være, om du kan få support på dansk eller engelsk via mail og/eller telefon.

En træg support er nemlig ikke noget, særlig mange webshopejere har lyst til at møde. I nødens stund kan supporten være netop den hjælp, du har brug for, for at løse dine problemer.

Integration til din webshop-løsning

Når du skal vælge en betalingsløsning til din webshop, er det også vigtigt at undersøge, hvilke betalingsløsninger som nemt kan integreres til den webshop-løsning, du har valgt. 

At tingene spiller sammen er nemlig nødvendigt for, at betalingerne på din webshop kan køre optimalt. Når du sidder med alle mulige andre ting, er det rart at vide, at betalingssystemet bare kører.

Find den rette betalingsløsning

At finde den rette betalingsløsning kan være lidt af en jungle at finde rundt i. Vi har derfor lavet et simpelt overblik over nogle af de forskellige muligheder, du har i Danmark. Listen over betalingsgateways i Danmark er dog endnu længere, som du kan se længere nede.

Betalingsindløsere

Bambora/
Worldline

Bambora/Worldline kan bruges som indløser, men du kan også vælge at købe betalingsgateway gennem dem, så du får det som en samlet pakke.

Dansk support via telefon og mail.

Pris – Efter aftale

Clearhaus

Clearhaus opererer kun som indløser, men samarbejder med 30+ gateways.

Dansk support via telefon.

Pris – Lokalt udstedte kort 1,45%/trans – min 0,60 kr/transaktion

Udenlandsk udstedte kort 2,75%/trans – min 1,85 kr/transaktion

Nets

Nets kan bruges som indløser, men du kan også købe betalingsgateway gennem dem, så du får det som en samlet pakke.

Dansk support via telefon.

Pris – Efter aftale

Swedbank

Swedbank kan bruges som indløser, men du kan også vælge at købe betalingsgateway igennem dem, så du får det som en samlet pakke.

Dansk support via telefon og ticket-system.

Pris – Efter aftale

Betalingsgateway

BetalingsgatewayPris pr. månedPris pr. transaktionIndløsningsaftale
QuickPayClearhaus og Nets
– Basic0 kr5 kr
– Starter49 kr1 kr
– Professionel149 kr0,25 kr
PensoPayClearhaus og Nets
– Basis0 kr4 kr
– Start-Up49 kr1 kr
– Business99 krInkl. 100 gratis trans/md.
+ 150 transaktioner til 0,35 kr/trans
– Pro149 krInkl. 250 gratis trans/md.
– derefter 0,25 kr/trans
FreePay0 kr0 krClearhaus og Nets
reepayClearhaus, Nets, Bambora/Worldline og Swedbank
– Basic49 kr1 kr
– Standard139 krInkl. 250 gratis trans/md.
– derefter 0,25 kr/trans
Nets EasyEfter aftaleEfter aftaleNets
SwedbankEfter aftaleEfter aftaleSwedbank
Bambora/WorldlineBambora/Worldline
– Checkout195 kr1,45%
– PRO+149 kr1,45%
gate2paymentgate2payment
– Mindre virksomhed49 kr1,2% + 0,75 kr/trans
– Mellemstor virksomhed49 kr1,1% + 0,50 kr/trans

Hvis du ønsker at få et endnu bedre overblik over, hvad din pris præcist vil være hos de forskellige betalingsløsninger, findes der siden kortgebyr.dk – som vi desværre ikke kan tage æren for. 

På kortgebyr.dk kan du indtaste din typiske ordrestørrelse og antal betalinger pr måned. Med afsæt i dine oplysninger kan du se, hvad du samlet vil komme til at betale for din betalingsløsning pr. måned.

Oftest stillede spørgsmål

Den bedste betalingsløsning er den, som passer bedst til din forretning – prismæssigt, i forhold til tilgængelig integrationer og mulige betalingsmetoder.

Du bør vælge en betalingsløsning, som kan integreres til det webshop-system, du benytter. Derudover bør du vælge en betalingsløsning, som tilbyder de betalingsmetoder, dine kunder oftest bruger. Det kan fx være Dankort, VISA, Mastercard, MobilePay og Apple Pay.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Portræt af Laura Vestmark
Laura Juul Vestmark
Laura er vores Marketing Assistant. Hun hjælper bl.a. med at producere indhold om regnskabsrelaterede begreber og regler til dig, som ønsker at blive klogere på regnskab på en let forståelig måde.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Leder efter betalingsprogram som virker altid, hvilket kan i anbefale. Online og fysisk Leder eder bogføringsprogram som jeg kan finde ud af. Har hidtil brugt Excel, hvir jeg kunne overskue alle underkontinpå på en gang. Synes det er indviklet at man kun kan se den konto man står i/på. Hvad kan i anbefale?

    1. Hej Kirsten

      Vi har ikke et bestemt betalingsystem vi anbefaler 🙂

      Jeg vil evt anbefale du kigger på vores integrationsside med integrationer til betalinger her: https://dinero.dk/integrationer/indloesere/

      Ift. bogføringsprogram, der vil Dinero være en oplagt mulighed 😀 Dinero overholder alle de gældende bogføringslove og er et intuitivt og brugervenligt program til at føre regnskab i.

      Du kan læse mere om vores priser og funktioner på siden her: https://dinero.dk/priser/

      Du er også meget velkommen til at kontakte os på vores online chat som har åben hver dag 08-23, hvis du har nogle spørgsmål til hvordan du kommer igang i Dinero.

      Hav en rigtig dejlig dag!

      De bedste hilsner, Theresa – Dinero support

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram