Kom godt i gang med Dinero

  • Læsetid: 5 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Er du nybegynder?

Så finder du nedenunder en liste med de helt generelle ting vi anbefaler som det første i Dinero, inddelt i små sektioner så du kan tage dem en for en og starte fra starten.

Det første vi kigger på er fakturering, altså hvordan skriver du en faktura og opkræver penge, når du har solgt en vare eller ydelse i din virksomhed.

Der er også andre muligheder for at indkræve penge, måske har du en webshop eller et kassesystem, men hvis du skal skrive en helt almindelig faktura, starter du her. Bruger du et andet system til at opkræve penge, kan du også overveje en integration til automatisk bogføring.

Lav en faktura

Læs mere her.

Helt almindelige udgifter er det næste og noget af det mest almindelige som alle får brug for at bogføre. I Dinero er en lang række af bogføringsreglerne bygget direkte ind i programmet og gør det super enkelt at bogføre sine udgifter. Der findes også andre skabeloner i Dinero, men start med at holde det simpelt og tag et kig på vores købsbilag.

Opret et købsbilag

Læs mere her.

 Bilagsarkivet er en funktion, der gør det muligt at uploade ét eller flere bilag ad gangen.

Det betyder, at du i programmet får et bedre overblik over dine kvitteringer og lynhurtigt kan vælge at bogføre dem fra dit regnskab.

Du finder bilagsarkivet oppe i højre hjørne eller du kan bruge funktionen Bilagsupload på overblikssiden, hvor du kan trække dine bilag ind.

Bilagsarkivet har du en oversigt over alle oprettede bilag, som endnu ikke er bogført. Her kan du klikke på det pågældende bilag, som du ønsker at bogføre.

Det er også muligt at klikke på Bogført. Her ser du alle de bilag, som er bogført og tilknyttet en postering i regnskabet.

Hvis du ønsker at vide mere om vores bilagsarkiv, kan du læse mere her.

Det næste værktøj, som vi stærkt anbefaler, at man gør sig bekendt med tidligt i processen, er bankafstemningen. Bankafstemningen er et værktøj, som sikrer, at det, du har bogført i Dinero, og det, som faktisk er gået ind og ud af din firmakonto, stemmer overens med hinanden.

I fremtiden vil bankafstemningen blive endnu vigtigere i forhold til automatisering af regnskabet, så det er godt at komme i gang med det samme.

Bankafstemning i Dinero

Klik på “Læs mere her” under videoen for at se, hvordan du laver opkoblingen første gang.

Læs mere her.

Når du har bogført dine indtægter (step 1), dine udgifter (step 2) og sikret, at det hele stemmer med din bankafstemning (step 3) så er du ved at være klar til at afregne din moms. Og det kan du faktisk klare i ganske få klik ved at bruge vores sammenkobling med Skattestyrelsen.

Er du ikke momsregistreret? Så skal du måske afregne lønsumsafgift.

Sådan afregner du moms

Klik på “Læs mere her” under videoen hvis du vil se, hvordan du laver opkobling første gang, og hvordan du afregner din moms direkte fra din mobil.

Læs mere her.

Når du har indberettet moms og godkendt indberetningen, vil du efterfølgende få en kvittering fra Skat om hvor, hvornår og hvor meget du skal betale.

Om du har en personlig ejet virksomhed eller et selskab er den sidste del af det at lave regnskab at få lavet årsregnskabet hvert år. Det er det du indberetter til Skatte- og Erhvervsstyrelsen.

Det er ikke noget, du som helt ny behøver at spekulere vildt meget over til at begynde med, men på sigt er det en af dine vigtigste opgaver, og derfor er det en god idé at skrive det bag øret.

Personlig ejet virksomhed

Har du personligt ejet virksomhed, såsom enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S, indberettes din virksomheds overskud på din egen personlige selvangivelse. Hertil har vi bygget et værktøj som kan beregne alle tal til dit oplysningsskema.

Læs mere her.

Selskab

Har du et selskab, såsom ApS eller A/S, kan en af vores partnere hjælpe dig i mål med at beregne tallene til din selvangivelse for selskabet samt din årsrapport til Erhvervsstyrelsen.

Læs mere her.

Vil du hellere på vores webinar?

Vi tilbyder også webinarer (online kurser), hvor du kan lære Dinero bedre at kende hvor vi gennemgår alt det ovenstående. De kører tirsdag og torsdag eller du kan til enhver tid se en genudsendelse.

Du kan tilmelde dig her.

Du kan også hente vores whitepaper, hvor vi har samlet de 11 typiske fejl, Dinero-brugere laver i deres regnskab. Så undgår du at lave samme fejl, og kan selv fixe problemet, hvis der alligevel skulle ske en fejl.

"*" indikerer påkrævede felter

Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet, når du henter whitepaperen.


Har du stadig et spørgsmål?

Så er du altid velkommen til at skrive til os i supporten.

For at lette svartiden bedes du medsende nedenstående i din henvendelse:

  1. Uddybning af problemet. Skriv, hvad du gør, og hvad du har indtastet i Dinero.
  2. Link til det sted i Dinero, hvor problemet/spørgsmålet opstår.
  3. Evt. screenshot.

Tips & bonusinfo

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram