Sidst opdateret 10/07/2025
Læsetid: 5 min.

Sådan bogføres tab på debitorer (kunder)

Alle selvstændige oplever det – uanset hvor meget du stoler på dine kunder, vil du på et tidspunkt opleve, at en eller flere kunder ikke betaler din faktura. Denne guide forklarer, hvordan du bogfører tabet.

Det første, som du skal gøre, er at sende kunden en rykker ti dage efter aftalt betalingstidspunkt. Dette kan gøres op til tre gange, inden du sender kunden til inkasso. I Dinero kan du sende din kunde til inkasso med få klik, hvis du er Pro-bruger.

Desværre hjælper rykkere og inkasso ikke altid, hvorfor du nogle gange må opgive at få pengene retur. Sker dette, har du ofte fradrag for tabet, og dette skal derfor bogføres lidt anderledes, så din faktura ikke fremgår som åben/ubetalt. Momsreglerne kan virke lidt besværlige, men herunder vil vi guide jer gennem de gængse regler.

Bemærk

Hvis din kunde er under konkurs, skal du kontakte kuratoren tilknyttet konkursboet, og når konkursboet er afsluttet og tabet er realisteret, kan du følge vores guide og bogføre tabet som vist herunder.

Regler for Faktura på under 10.000 kr.

Hvis du har sendt din kunde rykkere uden held, kan du få momsfradrag for tabet, hvis du vurderer det usandsynligt at få pengene.

Husk dog, at du skal have været igennem din interne rykkerprocedure, inden du konstaterer tabet. Det er ikke nok bare at konstatere, at du ikke får dine penge. Du skal aktivt have forsøgt at indhente pengene.

Regler for Faktura på over 10.000 kr.

Der skal lidt mere ”arbejde” til, før du må få fradrag for momsen ved en faktura på over 10.000 kr. Ved en faktura på over 10.000 kr. er det vigtigt, at beløbet rent faktisk er forsøgt inddrevet af et eksternt inkassobureau. Det vil sige, at du sørger for, at en professionel har forsøgt at inddrive dit tilgodehavende.

Husk at gemme bevis på ovenstående – f.eks. kvittering for inkassosagen.

Sådan bogfører du dit tab

Såfremt du har solgt varer eller ydelser med moms, vil du skulle bogføre tabet gennem vores kassekladde.

Så vi finder kassekladden under “Bogføring”“Kassekladde”.

Her udfylder vi datoen med den dato, hvor tabet er konstateret, og en passende beskrivelse f.eks. “Konstateret tab på debitor – faktura XX”.

Under fanen “bilag” skal du her vælge den faktura, hvor der er konstateret et tab, og til sidst skal vi have udfyldt vores modkonto, hvor vi her vælger kontoen: 7340 Konstateret tab på debitorer.

Det kunne f.eks. se således ud:

Ved at trykke på Bogfør kassekladde vil Dinero udligne debitoren og give dig det nødvendige momsfradrag.

Det første du skal oprette er en konto til det tab, som ikke indeholder moms.

Du opretter en konto ved at klikke “Regnskab” → “Kontoplan” → “Opret ny” → “Konto”.

Her udfyldes det på følgende vis:


Er du i tvivl om, hvordan du opretter en konto, kan du ligeledes tjekke vores guide her for yderligere information.

 

Det næste step er, at vi skal have bogført selve det konstaterede tab:

Her klikkes på “Bogføring” “Kassekladde”, hvor vi her skal bruge i alt 3 linjer, så vi tilføjer yderligere linjer på den grønne plus ude til højre på linjerne.

1. linje:

  • Udfyld datoen, hvor tabet er konstateret
  • Skriv i beskrivelsen “Konstateret tab på debitor – faktura XX”
  • Vælg fakturaen under fanen “bilag”
    • Dinero vælger selv konto 53000 – Debitorer, ubetalte fakturaer, når du vælger fakturaen.
  • Dinero udfylder selv beløbet med minus foran (beløbet er det, du har solgt for inkl. moms – i vores tilfælde 15.000 DKK)
  • Ingen modkonto

2. linje:

  • Skriv i beskrivelsen “Konstateret tab på debitor – faktura XX”
  • Skriv beløbet uden minus – i vores tilfælde 10.000 (beløbet er det, du har solgt, hvor der er moms på)
  • Vælg konto: 7340 Konstateret tab på debitorer
  • Ingen modkonto

3. linje:

  • Skriv i teksten “Konstateret tab på debitor – faktura XX”
  • Skriv beløbet uden minus – i vores tilfælde 5.000 (beløbet er det, du har solgt, hvor der ikke er moms på)
  • Vælg konto: 7341 Konstateret tab på debitorer
  • Ingen modkonto

I ovenstående eksempel ville det se således ud:

Klik på Bogfør kassekladde, og så har du fået bogført dit tab.

Det første du skal oprette er en konto til det tab, som ikke indeholder moms.

Du opretter en konto ved at klikke “Regnskab” → “Kontoplan” → “Opret ny” → “Konto”.

Her udfyldes det på følgende vis:
Er du i tvivl om, hvordan du opretter en konto, kan du tjekke denne guide.

 

Dernæst skal vi bogføre det konstaterede tab:

Her klikkes på “Bogføring” “Kassekladde”, og her skal vi udfylde datoen med den dato, hvor tabet er konstateret.

I beskrivelsen udfyldes teksten med en passende tekst f.eks. “Konstateret tab på debitor – faktura XX”.

Under fanen “bilag” vælges fakturaen, hvor tabet er konstateret, og så vil konto og beløb automatisk blive udfyldt baseret ud fra bilaget. Til modkonto vælges kontoen: 7341 Konstateret tab på debitor – uden moms.

Det kunne f.eks. se således ud:


Klik på Bogfør kassekladde, og så har du bogført dit tab.

Har du stadig en difference, skyldes det højst sandsynligt rykkergebyret, som er en konsekvens af de rykkere, du har sendt til kunden.

Se her, hvordan du udligner fakturaen og fjerner rykkergebyret, som du jo nok desværre ikke får.

Var denne artikel nyttig?