Alle selvstændige oplever det – uanset hvor meget du stoler på dine kunder, vil du på et tidspunkt opleve, at en eller flere kunder ikke betaler din faktura. Denne guide forklarer, hvordan du bogfører tabet.
Det første, som du skal gøre, er at sende kunden en rykker ti dage efter aftalt betalingstidspunkt. Dette kan gøres op til tre gange, inden du sender kunden til inkasso. I Dinero kan du sende din kunde til inkasso med få klik, hvis du er Pro-bruger.
Desværre hjælper rykkere og inkasso ikke altid, hvorfor du nogle gange må opgive at få pengene retur. Sker dette, har du ofte fradrag for tabet, og dette skal derfor bogføres lidt anderledes, så din faktura ikke fremgår som åben/ubetalt. Momsreglerne kan virke lidt besværlige, men herunder vil vi guide jer gennem de gængse regler.
OBS! Hvis din kunde er under konkurs, skal du kontakte kuratoren tilknyttet konkursboet, og når konkursboet er afsluttet og tabet er realisteret, kan du følge vores guide og bogføre tabet som vist herunder.
Regler for Faktura på under 10.000 kr.
Hvis du har sendt din kunde rykkere uden held, kan du få momsfradrag for tabet, hvis du vurderer det usandsynligt at få pengene.
Husk dog, at du skal have været igennem din interne rykkerprocedure, inden du konstaterer tabet. Det er ikke nok bare at konstatere, at du ikke får dine penge. Du skal aktivt have forsøgt at indhente pengene.
Regler for Faktura på over 10.000 kr.
Der skal lidt mere ”arbejde” til, før du må få fradrag for momsen ved en faktura på over 10.000 kr. Ved en faktura på over 10.000 kr. er det vigtigt, at beløbet rent faktisk er forsøgt inddrevet af et eksternt inkassobureau. Det vil sige, at du sørger for, at en professionel har forsøgt at inddrive dit tilgodehavende.
Husk at gemme bevis på ovenstående – f.eks. kvittering for inkassosagen.
Sådan bogfører du dit tab