Søger...

Øv! Der var ingen artikler, der matchede din søgning.

Tab på debitorer (kunder) – Sådan bogføres det

  • Læsetid: under 2 minutter

  • Sidst opdateret 10/12/2020


Alle selvstændige oplever det – uanset hvor meget du stoler på dine kunder, vil du på et tidspunkt opleve, at en eller flere kunder ikke betaler din faktura. Denne guide forklarer, hvordan du bogfører tabet.

Det første, du skal gøre, er at sende kunden en rykker ti dage efter aftalt betalingstidspunkt. Dette kan gøres op til tre gange, inden du sender kunden til inkasso. I Dinero kan du sende din kunde til inkasso med få klik, hvis du er Pro.

Desværre hjælper rykkere og inkasso ikke altid, hvorfor du nogle gange må opgive at få pengene retur. Sker dette, har du ofte fradrag for tabet, og dette skal derfor bogføres lidt anderledes, så din faktura ikke fremgår som åben/igangværende. Momsreglerne kan virke lidt besværlige, men herunder vil vi guide jer gennem de gængse regler.

Regler for Faktura på under 10.000 kr.

Hvis du har sendt din kunde rykkere uden held, kan du få momsfradrag for tabet, hvis du vurderer det usandsynligt at få pengene.

Husk dog, at du skal have været igennem din interne rykkerprocedure inden du konstaterer tabet. Det er ikke nok bare at konstatere, du ikke får dine penge. Du skal aktivt have forsøgt at indhente pengene.

Regler for Faktura på over 10.000 kr.

Der skal lidt mere ”arbejde” til, før du må få fradrag for momsen ved en faktura på over 10.000 kr. Ved en faktura på over 10.000 kr. er det vigtigt, at beløbet rent faktisk er forsøgt inddrevet af et eksternt inkassobureau. Det vil sige, at du sørger for at en professionel har forsøgt at inddrive dit tilgodehavende.

Husk at gemme bevis på ovenstående – fx kvittering for inkassosagen.

Sådan bogfører du dit tab

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram