Sådan bogføres tab på debitorer (kunder)

  • Læsetid: 4 min.

  • Sidst opdateret 05/08/2024


Alle selvstændige oplever det – uanset hvor meget du stoler på dine kunder, vil du på et tidspunkt opleve, at en eller flere kunder ikke betaler din faktura. Denne guide forklarer, hvordan du bogfører tabet.

Det første, som du skal gøre, er at sende kunden en rykker ti dage efter aftalt betalingstidspunkt. Dette kan gøres op til tre gange, inden du sender kunden til inkasso. I Dinero kan du sende din kunde til inkasso med få klik, hvis du er Pro-bruger.

Desværre hjælper rykkere og inkasso ikke altid, hvorfor du nogle gange må opgive at få pengene retur. Sker dette, har du ofte fradrag for tabet, og dette skal derfor bogføres lidt anderledes, så din faktura ikke fremgår som åben/ubetalt. Momsreglerne kan virke lidt besværlige, men herunder vil vi guide jer gennem de gængse regler.

OBS! Hvis din kunde er under konkurs, skal du kontakte kuratoren tilknyttet konkursboet, og når konkursboet er afsluttet og tabet er realisteret, kan du følge vores guide og bogføre tabet som vist herunder.

Regler for Faktura på under 10.000 kr.

Hvis du har sendt din kunde rykkere uden held, kan du få momsfradrag for tabet, hvis du vurderer det usandsynligt at få pengene.

Husk dog, at du skal have været igennem din interne rykkerprocedure, inden du konstaterer tabet. Det er ikke nok bare at konstatere, at du ikke får dine penge. Du skal aktivt have forsøgt at indhente pengene.

Regler for Faktura på over 10.000 kr.

Der skal lidt mere ”arbejde” til, før du må få fradrag for momsen ved en faktura på over 10.000 kr. Ved en faktura på over 10.000 kr. er det vigtigt, at beløbet rent faktisk er forsøgt inddrevet af et eksternt inkassobureau. Det vil sige, at du sørger for, at en professionel har forsøgt at inddrive dit tilgodehavende.

Husk at gemme bevis på ovenstående – f.eks. kvittering for inkassosagen.

Sådan bogfører du dit tab

Sådan bogfører du tabet og dermed udligner fakturaen: Bogføring → Kassekladde. Udfyld dato, og skriv i teksten “Konstateret tab på debitor – faktura XX”. Vælg fakturaen i bilagskolonnen som vist på nedenstående billede, så udfyldes konto automatisk. Skriv beløbet med minus foran. Vælg modkonto: 7340 Konstateret tab på debitorer. Det kunne f.eks. se således ud:

Ved at trykke på Bogfør kassekladde vil Dinero udligne debitoren og give dig det nødvendige momsfradrag.

Først skal du oprette en konto til det tab, som ikke indeholder moms. Opret kontoen med kontonr: 7341 som f.eks. hedder ”Konstateret tab på debitorer – uden moms”, vælg momstypen Ingen moms.

Det kan se sådan her ud:


Er du i tvivl om, hvordan du opretter en konto, kan du tjekke denne guide. Lad os bogføre det konstaterede tab: Klik på Bogføring → Kassekladde. Her skal du lave 3 linjer (tryk på lille grønne kryds på linjen):

1. linje:

  • Udfyld dato, og skriv i teksten “Konstateret tab på debitor – faktura x”
  • Vælg fakturaen i bilag – Dinero vælger selv konto 53000 – Debitorer, ubetalte fakturaer, når du vælger fakturaen.
  • Skriv beløbet i minus (beløbet er det, du har solgt for inkl. moms – i vores tilfælde 15.000 DKK)

2. linje:

  • Skriv i teksten “Konstateret tab på debitor – faktura x”
  • Skriv beløbet uden minus – i vores tilfælde 10.000 (beløbet er det, du har solgt, hvor der er moms på)
  • Vælg konto: 7340 Konstateret tab på debitorer

3. linje:

  • Skriv i teksten “Konstateret tab på debitor – faktura x”
  • Skriv beløbet uden minus – i vores tilfælde 5.000 (beløbet er det, du har solgt, hvor der ikke er moms på)
  • Vælg konto: 7341 Konstateret tab på debitorer

I ovenstående eksempel ville det se således ud:

Klik på Bogfør kassekladde, og så har du fået bogført dit tab.

Har du stadig en difference, skyldes det højst sandsynligt rykkergebyret, som er en konsekvens af de rykkere, du har sendt til kunden.

Se her, hvordan du udligner fakturaen og fjerner rykkergebyret, som du jo nok desværre ikke får.

[/pro]

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram