Øg din lokale digitale tilstedeværelse med Google Ads og SEO

Læs med, når en Google-ekspert deler sine råd til større digital tilstedeværelse med SEO og annoncer.


Når traditionelle virksomheder skal markedsføre sig, tænker de sig ofte på traditionelle markedsføringskanaler som fx aviser, tv-reklamer, bannere og lignende. Søgemaskiner er ofte noget, som går glemt i markedsføringsbudgettet, men det kan være smart at satse på netop denne markedsføringskanal.

Search grafik

Din lokale negletekniker, fiskeforretning, købermægler og bilværksted tænker næppe på at lave den bedste Google Ads kampagne eller rangere nummer 1 på Google – og derfor er der meget lavere konkurrence. Køberrådgivning for købermægleren er et godt eksempel.

Forbrugerne derimod anvender hele tiden søgemaskiner til at finde lokale forretninger. Et eksempel kunne være: ”Hvordan laver jeg er sikkert huskøb i Vordingborg?”.

Hvad betyder SEO for din lokale forretning?

SEO eller Search Engine Optimization (på dansk søgemaskineoptimering) er svært at komme udenom. Næsten alle bruger søgemaskiner, uanset om de er klar over det eller ej. En søgemaskine er groft sagt et sted, hvor man kan søge eller finde indhold om forskellige emner. 

Indholdet kan variere meget afhængigt af, hvilken søgemaskine der er tale om, samt hvilke slags søgeord brugeren søger efter. Hvis en person søger ”video om boligkøb”, forventer de en video om boligkøb, men søger man omvendt efter ”boligkøb i København” – så forventer man nok at finde en kontaktperson.

Hvordan giver Google Ads mig flere kunder?

Når man anvender Google Ads, så laver man en annonce, som folk derefter kan klikke på inde på Googles søgemaskine. Overstående forklaring er meget simpel, men det er også essensen af Google Ads. 

Lidt mere detaljeret handler det om, at man laver en kort undersøgelse for, hvilke søgeord en potentiel kunde kunne finde på at søge på. I forbindelse med køb af bolig kunne det fx være ”Boligrådgivning i x” og ”realkreditlån” – og så kan en købermægler eller et realkreditinstitut eventuelt byde på disse søgeord med deres annoncer.

Hvad koster Google Ads?

Prisen for Google Ads varierer meget ift. dine personlige omstændigheder. Du kan fx reklamere på et parameter som geografi, og du kan overveje, hvilke søgeord og hvilken branche, du gerne vil findes på.

Derudover kan du gå dybere ned i detaljerne og se på, fx hvilke tidspunker på ugen og døgnet, annoncerne skal vises – og udvælge ud fra, hvilke enheder forbrugeren bruger (mobil, computer, tablet). 

Vi anbefaler, at du finder et professionelt bureau med ekspertise indenfor området, som kan give dig et estimat for ydelsen.

Google Ads eller SEO til din forretning?

Skal du have Google Ads eller SEO til din virksomhed? Hvis du gerne vil have resultater med det samme, så er Google Ads det bedste valg. I flere tilfælde kan det dog være det dyre valg på den lange bane, hvis man sammenligner ROI (hvor meget man får igen på det, man har brugt).

SEO tager omvendt noget tid at bygge op, så hvis du mangler kapital i øjeblikket, vil SEO ikke være det rette valg. Ønsker du derimod en langsigtet strategi, kan SEO betale sig mange gange mere, hvis det kan gøres let, og hvis dine konkurrenter ikke har sat fuldt fokus på SEO indenfor dit område.

Gæsteindlægsforfatter
Gæsteindlæg
Du har lige læst et gæsteindlæg fra en ekstern ekspert. I Visma Dinero er vi eksperter inden for regnskab og bogføring, men vi har også spændende indlæg fra andre med stor erfaring og ekspertise om relevante emner.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram