Der findes i alt 38 små, danske virksomheder, der vækster så meget økonomisk, at vi har givet dem titlen “vækstkomet”. Hvis du er nysgerrig og vil vide, hvem de 38 virksomheder er, så er du landet i det hele rigtige blogindlæg.
Det skal selvfølgelig ikke være nemt at kalde sig selv vækstkomet – for det er en ret flot titel. Titlen får man, fordi man klarer sig supergodt – sandsynligvis fordi man gør én eller flere ting ekstragodt i sin virksomhed.
Derfor har vi selvfølgelig opstillet nogle skrappe kriterier, som skal være opfyldt, før man kan kalde sig vækstkomet:
- Omsætningen skal være offentliggjort og minimum fordoblet fra 2016 til 2019.
- Omsætningen er vokset hvert år i perioden fra 2016 til 2019.
- Omsætningen er minimum 2 mio. kroner i seneste regnskabsår.
- Selskabet har overskud i seneste regnskabsår.
Undersøgelsen inkluderer kun små virksomheder. Det vil sige virksomheder med en omsætning mellem 2 og 75 mio. kroner og færre end 50 ansatte. Men ikke flere teknikaliteter. Lad os for alvor komme i gang!
Mød en af de 38 vækstkometer
En af de 38 vækstkometer er det digitale bureau Signifly, som har oplevet en imponerende vækst i deres omsætning. Fra 2016 til 2019 er deres omsætning næsten tredoblet, og i det seneste årsregnskab var omsætningen 21,5 mio. kroner.
En tredobling af omsætningen på få år er i sig selv flot. Men faktisk opnåede virksomheden i 2019 også for første gang noget, som mange drømmer om: Virksomhedens overskud var for første gang nogensinde syvcifret. På bundlinjen stod 1,6 mio. kroner.
– Selvom vi er utroligt stolte af resultatet, er det ikke en milepæl, vi har tænkt specielt meget over. Helt fra starten har vi ønsket at vokse organisk, altså for vores egne penge. Det betyder, at vi skulle skabe overskud for at kunne vokse, og det princip har vi holdt fast i. Med dette flotte overskud kan vi vokse og udvikle os endnu mere, siger Michael Valentin, CEO og partner i Signifly.
Tre bærende principper
Hos Signifly deler de gerne hemmeligheden bag virksomhedens økonomiske vækst. Tre bærende principper er grundlaget for fremgangen – og altså nu et millionoverskud.
– Et af principperne er, at vi kun siger ja til opgaver, hvor vi ved, vi kan gøre en markant forskel, og så lægger vi os i selen for at sikre de ønskede resultater. Det giver kunden mere forretning, og når de anbefaler os til andre, så får vi også mere at se til i virksomheden, siger Michael Valentin.
Det andet princip går ud på at sikre en hurtig og smidig forretningsgang, hvor alle informationer og tal er tilgængelige på tværs af virksomheden, og det tredje princip er et fladt hierarki på tværs af virksomheden.
– Hvis al udvikling og vækst skulle drives af os tre partnere, ville vi stagnere. Når alle er med til at skabe produkter og kunderelationer, som driver vores vækst, bliver vi i stand til at vokse endnu hurtigere. Derfor er det også afgørende at holde på vores dygtige medarbejdere, siger Michael Valentin.
Signifly operer også udenfor Danmarks grænser. Blandt andet med en voksende kundebase i de skandinaviske lande, og den første hub udenfor de europæiske grænser er etableret i Montréal, Canada. Planen er i de kommende år at etablere yderligere 5-10 hubs globalt og dermed fortsætte vækstrejsen.
Her bor de 38 vækstkometer
Hvis du vil have overblikket over de 38 vækstkometer, så har vi samlet dem på kortet nedenfor. Hvis du holder musen over en kommune, hvor én eller flere vækstkometer har hjemme, kan du se virksomhedernes navne.
Her er nøgletallene for de 38 vækstkometer