Iværksætter: “Ingen griber mig, hvis jeg bliver syg eller går konkurs”


Personen bag:

Hvem: Claudia Novalee-Toft, 31 år
Hvad: Novalee Illuminating (digital personlig assistent) 2015
Hvor: Frederiksberg

Hvad laver din virksomhed?

Jeg er moderne sekretær på freelance-basis. Jeg planlægger, styrer, servicerer og eksekverer ’behind-the-scenes’ for mine kunder, så de kan drive deres virksomhed uden at tænke på de ting, som er vigtige, men tidskrævende (og for mange: Kedelige!) .

Har du selv en personlig assistent?

Nej, jeg arbejder med andre freelance-typer, som udfører opgaver, der ikke er mine stærkeste sider; fx specifikke softwares samt markedsføring.

Hvorfor ikke arbejde som fx fast PA i en virksomhed?

Mine faste kunder giver mig følelsen af en alsidig hverdag med meget forskellige opgaver – og vigtigst af alt: Jeg ejer min egen tid.

Hvilke udfordringer giver den virtuelle tilværelse kontra fysisk at møde ind et fast sted?

At møde mine kunder online har aldrig givet anledning til udfordringer, og jeg har arbejdet sådan fra hele verden. Min eneste udfordring igennem alle år er de manglende kolleger. Det har jeg delvist løst ved at være medlem af et kontorfællesskab med andre freelancere og selvstændige.

Jeg tror aboslut også, de virtuelle services vinder mere frem – ikke mindst fordi freelance-konstellationen er i vækst. Flere virksomheder får øje på, hvor let det kan være at outsource opgaver som kundeservice, planlægning af xyz, administrative opgaver, bogføring og den slags. Og her er en virtuel assistent ingen undtagelse.

Arbejder du fuld tid i din virksomhed eller har du arbejde ved siden af?

Jeg har levet alene af min virksomhed i seks år.

Hvorfor bruge dit eget navn som virksomhedsnavn?

Folk køber ind på mig som person – både fagligt og personligt. Så min hjemmeside er opkaldt efter mit mellemnavn i stedet for noget klinisk a la ’din-assistent’. Det er altså for at skabe en øjeblikkelig forbindelse til mig som brand.

Hvornår fandt du ud af, at du ville være selvstændig?

Jeg har en bachelor i ernæring og vidste, at jeg ville leve af min egen virksomhed. Jeg vidste ikke, at jeg ville lægge ernæringsdelen til side, men jeg vidste, at jeg ikke ville have faste mødetider, fast kontor eller en chef i traditionel forstand. Derfor var skridtet ikke så stort, da jeg stod med en afsluttet eksamen.

Hvordan bevægede du dig fra tanke til handling?

Jeg begyndte næsten fra den ene dag til den anden og kontaktede en håndfuld af den slags erhvervsdrivende, som jeg ville ønske, at jeg kunne arbejde for. En imponerende del af dem vendte positivt tilbage, og fra den dag begyndte min selvstændige karriere – faktisk inden jeg havde lavet et CVR-nummer.

Ét af disse samarbejder varerede i fire år og kastede rigtig meget erfaring og et kæmpe nyt netværk af sig, som jeg fortsat lever af.

Hvordan begrænser man sig ift. sit produkt? 

Jeg har tilegnet mig utroligt mange færdigheder, som jeg ikke kendte noget til, da jeg startede min virksomhed. Her tænker jeg primært på alverdens software til at drive en onlinevirksomhed. Men undervejs har jeg aktivt valgt at begrænse mig, så jeg fx ikke tilbyder opgaver indenfor markedsføring og salg.

Mine kernekompetencer er brugt bedre, når jeg yder kundeservice, booker fly, hotel, konferencer, afvikler messer, workshops og foredrag eller sørger for de små finesser behind the scenes.

Hvad var den største udfordring ved at starte din egen virksomhed?

At jeg følte mig ret alene, hvis det gik galt. Ingen griber mig, hvis jeg bliver syg, går konkurs eller andet – og ingen betaler min ferie eller min pension. Det var den følelse, jeg havde. I dag ved jeg, at jeg fortsat kan være medlem af en a-kasse og selv skal huske at forsikre mig og betale penge til en pensionsopsparing. Men at føle sig alene er fortsat min største udfordring som selvstændig.

Ingen griber mig, hvis jeg bliver syg, går konkurs eller andet – og ingen betaler min ferie eller min pension.

Hvordan kravlede du over de udfordringer?

Jeg tænkte: Jeg lever jo lige nu og her, jeg har en sund økonomi, og jeg tror vitterligt på, at den service, jeg kan tilbyde, har værdi for mine kunder. Så det MÅ der være penge i.

Hvordan har du mærket cororonaens indtog?

Jeg har vækstet cirka 20 procent i 2020. Alle mine kunder fik pludselig rigtig travlt med at omstrukturere alt ind i et onlineunivers, og pludselig havde de tid til at købe workshops, selvudviklingsforløb, være med i netværksgrupper mv. Så min frygt for at miste alt mit arbejde var uberettiget.

Hvad er det bedste ved at være selvstændig?

Min frihed. Når jeg vågner, kan jeg 99 procent af dagene selv bestemme, hvad tid jeg sætter mig ved min computer – og hvor længe jeg bliver ved. De sidste seks år har jeg arbejdet fra 35 forskellige stedet i verden; fra Bali og Singapore til Madrid og Island. Den frihed er det bedste – og det gør op for den manglende sikkerhed i form af løn under sygdom eller en fed pensionsopsparing.

Hvem eller hvad inspirerer dig?

Folk som er dybt autentiske. Når selvstændige viser deres successer såvel som deres fejl eller fiaskoer. Når en bog ikke sælger som forventet, når et onlineprodukt ikke fik nogen tilmeldinger – jeg elsker at se det hele fremfor kunstigt opstillede hverdage på Instagram. Derfor kan jeg rigtig godt lide at følge med hos Ditte Julie Jensen, som også viser, når dagene er lange, systemerne driller, eller der bare ikke er flow. Jeg har naturligvis foreslået hende at skaffe en virtuel assistent 😉

Hvordan får man succes som iværksætter, tror du?

Du skal sætte dig ned og finde noget dybt inde i dig selv, som du er rigtig god til, som føles let og naturligt at gøre. Jeg er fx yderst struktureret, ordentlig og perfektionistisk, så det er aldrig svært for mig at planlægge, have det store overblik, se de små detaljer eller træffe en hurtig beslutning. Det er sikkert derfor, jeg kan drive min virksomhed med lethed og glæde.

Hvad bør man overveje, inden man bliver iværksætter?

Om man er klar til at slippe sikkerhedsnettet. Jeg mener absolut ikke, at mit arbejdsliv er skabt for alle, for jeg føler en vis grad af risikovillighed ved at arbejde, som jeg gør – og det er ikke alle, der vil trives med det.

Der er en uudtalt status i at have travlt og arbejde meget. Det kræver benhårde fravalg, når nye kunder banker på – og jeg har valgt at takke nej, vel vidende at det var omsætning, jeg vinkede farvel til. Jeg vil ikke bytte det væk for min fritid.

Derudover har jeg tænkt meget over, hvor mange timer jeg vil arbejde. Jeg blev selvstændig for at bevare min frihed og muligheden for selv at bestemme, hvordan min arbejdsuge er skruet sammen. Der er en uudtalt status i at have travlt og arbejde meget. Det kræver benhårde fravalg, når nye kunder banker på – og jeg har valgt at takke nej, vel vidende at det var omsætning, jeg vinkede farvel til. Jeg vil ikke bytte det væk for min fritid.

Claudias 3 råd:

  1. Undgå at blive forblændet af livsstilen, som de allerstørste iværksættere promoverer – der er så meget benarbejde inden da
  2. Find ud af, hvad du er ægte dygtig til – og hvad der begejstrer dig
  3. Beslut, hvor lang tid kan du leve af din opsparing, hvis du ikke tjener penge fra dag 1. Hvor længe kan du fx dobbeltjobbe?
  4. …Og sæt dig ind i moms og skat, så du ikke ender med at bruge pengene to gange, før der skal betales b-rater eller moms 😉

Hvad drømmer du om? 

Jeg har leget med tanken om at lave et agency for virtuelle assistenter, men går væk fra det hver gang. Den eneste måde, jeg lige nu kan vækste mere, er ved at have flere hænder eller flere timer i døgnet. Bagsiden ved at lave et team med mig i spidsen er, at jeg vil ende med en form for personaleansvar og overordnet ansvar for de opgaver, der bliver løst. Det strider mod mit behov for frihed – og derfor lægger jeg tanken væk hver gang.

Hvordan har du det med regnskab?

Jeg har fuldkomment styr på mine egne tal og indsamler også bilag for flere af mine kunder, som sendes til bogholderen i sidste ende. Det er en to-do, som passer min strukturhjerne rigtig godt – men det er ikke en decideret spændende opgave.

Hvor længe har du brugt Dinero?

Siden dag 1 – og da jeg begyndte at tjene gode penge, valgte jeg at blive Dinero Pro-bruger for at give tilbage til det system, som havde hjulpet mig gratis i tre år. Jeg bruger egentlig ikke Dinero Pro-funktionerne så ofte, men som selvstændig er jeg meget opmærksom på ikke at drive rov på andre, bare fordi man kan.

Louisa Henchel Vinther
Louisa H. Vinther Dinero
Louisa er Dineros Communications Manager. Her arbejder hun hver dag med at lave kampagner, tænke i brugeroplevelser og udtænke indhold, der gør regnskabslivet som iværksætter bare en tand lettere.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Vi har arbejdet systematisk med dokumentation af arbejdsgange og procedurebeskrivelser siden vi startede klinik i 2005. Da vi blev opmærksomme på, at vi var langt foran andre tandklinikker mht. kvalitetsstyring blev vi opfordret til at stille alle vore kvalitetsprocedurer til rådighed i en webshop og så etablerede vi Dentalkvalitet.dk. Det har siden udviklet sig til kurser og rådgivningsopgaver, som vi løser ved siden af driften af vore 2 tandklinikker. Fakturering og bogholderi styrer vi naturligvis i Dinero 🙂

    1. Hej Bo

      Fedt koncept. Det lyder som en super stærk forretning i har opbygget. Herligt at vi må være en del af den rejse. 🙌

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram