Sidst opdateret 21/12/2023
Læsetid: 4 min.

Moms

Moms er en forkortelse for meromsætningsafgift. Det er en afgift til staten, som virksomheder lægger oveni varens pris, inden de sælger den.

Hvad er moms?

Moms er en forkortelse for meromsætningsafgift. I Danmark tillægges en skat til ethvert salg af serviceydelser eller produkter – og det er dette skattetillæg, der kaldes for moms. Afgiften til staten ligger typisk på 25% af ydelsens eller varens pris, men faktisk findes der også satser på 6% og 12%.

hvad er moms

Hvordan beregner du momsen?

Et eksempel på beregning af momsen kan være følgende:

Du sælger:

Moms

Momsen som du skal opkræve fra din kunde er 500 kr., men senere indbetale til Skattestyrelsen. Når du som virksomhed sælger ydelser og varer, skal din salgspris altså altid være medregnet de 25% moms.

Som virksomhed køber du også selv varer eller ydelser fra andre leverandører, og dem betaler du naturligvis også 25% moms af. Er du momsregistreret kan du dog få et fradrag for momsen på dine købte varer.

Du kan også prøve vores momsberegner.

Moms på brugte varer

Hvis du videresælger brugte varer, kan du i stedet for moms vælge at betale brugtmoms. Brugtmoms er altså moms på brugte varer, og beregnes ikke ud fra salgsprisen, men derimod ud fra den fortjeneste eller avance, du opnår ved salget. 

Hvis du fx køber en vare til 10.000 kr., som du sælger videre til 11.000 kr., skal du kun betale moms af 1.000 kr. i stedet for salgsprisen på 11.000 kr. Dermed undgår du dobbeltbeskatning, da der allerede er betalt moms på varen, da den var ny.

Hvem er momspligtig?

Langt de fleste virksomheder og selvstændige skal momsregistreres, hvis der er tale om et salg af en vare mod betaling. Dog er banker, forsikring og uddannelse eksempler på brancher, der er undtaget momsen. Sælger du konsulentydelser skal der som udgangspunkt også moms på dine ydelser, men også her er der undtagelser.

Sælger du derimod kun serviceydelser eller varer for op til 50.000 kr. eksklusiv moms, skal du ikke momsregistreres. Men går størstedelen af dit salg til momsregistrerede virksomheder, kan det være en fordel for dig, at du selv vælger at blive registreret. Få svar på, hvornår du skal momsregistreres.

Måske har du selv opfattelsen af at drive selvstændig virksomhed. Men det er ikke sikkert, at Skattestyrelsen deler din opfattelse. I nogle tilfælde betragter Skattestyrelsen selvstændige virksomheder som en hobbyvirksomhed eller ejeren som lønmodtager – og så skal du ikke betale moms.

Hvis du ikke er momsregistreret, kan det være, du skal betale lønsumsafgift. Med Dinero Pro får du beregnet din lønsumsafgift helt automatisk som lønsumspligtig, så du slipper for de svære beregninger.

Dinero er et godkendt regnskabsprogram

Alle pakker i Dinero er certificeret af Erhvervsstyrelsen. Du har fx mulighed for upload af bilag i skyen, bankafstemning og modtage og sende EAN-fakturaer. Fokusér 100% på virksomheden i stedet for støvede paragraffer. Læs mere her.

Hvordan indberetter du moms?

Når du indberetter momsen, skal du gøre det til Skattestyrelsen. Det gør du ved at logge på TastSelv Erhverv på Skattestyrelsens hjemmeside.

Hvis Skattestyrelsen anser virksomhedens momspligtige omsætning til at være under fem millioner kroner om året, er du forpligtet til at indberette og betale moms hvert halve år. For nystartede virksomheder er det oftere. Her er det nødvendigt at indberette hvert kvartal i minimum det første halvandet år.

Efter den tid kigger Skattestyrelsen din virksomheds omsætning efter i sømmene, og hvis de finder grundlag til det, kan de ændre din afregningsperiode til hvert halve år.

Du skal også indberette nulmoms

Hvis du ikke har haft aktivitet i virksomheden, og du derfor ikke har nogen moms at indberette, skal du stadig et smut for Skattestyrelsens hjemmeside. Du skal nemlig indberette nulmoms.

Det gør du ved at lave en såkaldt nulindberetning, hvor du angiver, at du har hverken købs- eller salgsmoms. Det er vigtigt, du husker at indberette din nulmoms, da manglende indberetning kan udløse blandt andet bøder.

Bogføring af momsen

Der gælder særlige regler for bogføring med moms. Det beløb, der skal bogføres, kan ikke som normalt angives på en debet- og kreditkonto. Derimod er det nødvendigt at splitte omsætningen op. Den reelle omsætning anføres i resultatkontoen, mens momsdelen af omsætningen føres i en balancekonto.

Eksempel på bogføring

Et eksempel kunne være en faktura på 5.000 kr. inklusiv 25% moms. I dette tilfælde ser det ud som følgende:

  • 5.000 kr. bogføres i debet på en likvidkonto, som fx en bankkonto.
  • 4.000 kr. bogføres i kredit på virksomhedens omsætningskonto.
  • 1.000 kr. bogføres i kredit på en moms-balancekonto.

På den måde opdeles momsen og omsætningen, så der bliver et klart overblik over, hvad der er moms, og hvad der er den faktiske indtægt.

Momssatser i resten af verdenen

Momssatser kan variere meget fra land til land og alt efter typen af momssats. Hvis du har lyst til at sammenligne de forskellige lande, kan du nedenfor se EU-landenes normalsatser for moms, samt momssatserne for Kina, Norge, USA og Storbritannien:

LandMomssats (normalsats)
Belgien21%
Bulgarien20%
Cypern19%
Estland20%
Finland24%
Frankrig20%
Grækenland24%
Holland21%
Irland23%
Italien22%
Kroatien25%
Letland21%
Litauen21%
Luxembourg17%
Malta18%
Polen23%
Portugal23%
Rumænien19%
Slovakiet20%
Slovenien22%
Spanien21%
Sverige25%
Tjekkiet21%
Tyskland19%
Ungarn27%
Østrig20%
Lande uden for EUMomssats (normalsats)
Kina13%
Norge25%
USA10%
Storbritannien20%
Tabellen er senest opdateret: januar 2021

Så nemt beregner du momsen med Dinero

Spørgsmål & svar

Hvad er momsen i Danmark?

Der er forskellige momssatser i Danmark, men for langt de fleste varer og services ligger momsen på 25 %.

Hvad er moms?

Moms står for meromsætningsafgift eller lidt mere mundret: Merværdiafgift. Moms er en afgift der tillægges på salg af varer.

Hvornår skal man betale moms?

Alt efter hvor stor virksomheden er, er der forskellige momsperioder. Alt fra månedligt, hvert kvartal og halvårligt.

Hvordan regner man moms?

Hvis momsen er 25% – hvilket den vil være i de fleste tilfælde – udregnes momsen ved blot at tilføje 25% til din pris.

Hvordan trækker man moms fra?

Er du momsregistreret med din virksomhed, kan du trække moms fra, når du køber produkter eller ydelser med moms.

Du kan også læse mere om moms på Skattestyrelsens hjemmeside her.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram