Sådan påvirker Brexit danske virksomheder: Er du klar til at handle med Storbritannien i 2021?

Brexit påvirker alle virksomheder – også selvom der kommer en partnerskabsaftale med EU. Vi fortæller dig, hvordan Brexit kommer til at påvirke din virksomhed, og hvad du skal gøre, så du fortsat kan drive forretning i 2021, hvis du handler med Storbritannien eller transporterer varer gennem landet.


Hvis du sælger til, køber fra, transporterer gennem eller bruger materialer fra Storbritannien, skal du fra d. 1/1 2021 registreres som importør og eksportør hos Erhvervsstyrelsen. Det er vigtigt, du bliver registreret, inden du importerer eller eksporterer dine varer, da det ellers kan blive en dyr fornøjelse.

Hvad har ændret sig?

Storbritannien forlod EU fredag d. 31. januar 2020 som følge af Brexit. Det er dog først efter torsdag d. 31. december 2020, at landet officielt forlader EU, da der er vedtaget en overgangsperiode. 

Det betyder med andre ord, at Storbritannien fra d. 1/1. 2021 ikke længere er en del af EU’s indre marked og toldunion, og det får betydning for mange virksomheder. Rent teknisk kommer al handel med Storbritannien til at foregå via WTO-handelsaftalerne.

Hvis du bruger Dinero, har vi stadig styr på dit regnskab efter nytår. Vi er nemlig allerede i gang med at gøre klar til de nye momsregler, så du ikke skal bekymre dig om dem.

Brexit påvirker din virksomhed, hvis …

Selvom der kommer en partnerskabsaftale mellem EU og Storbritannien, får Brexit betydning for både virksomheder og almindelige borgere. 

Er din virksomhed klar til at handle med Storbritannien, når overgangsperioden udløber d. 31/12 2020? Brug Erhvervsstyrelsens Brexit-tjekliste til at se, hvad der kræver af forberedelse og handling fra din side.

Din virksomhed bliver påvirket, hvis:

  • Du sælger varer eller tjenesteydelser til Storbritannien
  • Du køber varer eller tjenesteydelser fra Storbritannien
  • Du transporterer varer gennem Storbritannien
  • Du bruger materialer og varer fra Storbritannien til handel

Hvis en eller flere af ovenstående situationer passer på dig og din virksomhed, ændrer flere ting sig i 2021. Det betyder fx, at du skal:

  • Indgive toldangivelser, hvis du importerer fra, eksporterer til eller transporterer dine varer gennem Storbritannien
  • Fremlægge sikkerheds- og sikringsdata
  • Overholde yderligere formaliteter ved import og eksport af alkohol, tobak eller brændstof (punktafgiftspligtige varer)
  • Betale moms i det EU-land, du importerer varer til
  • Ikke betale moms ved eksport til Storbritannien – i stedet skal du overholde gældende momsregler for import til landet
  • Overholde andre momsregler og -procedurer ved transaktioner med Storbritannien end ved transaktioner inden for EU

Der kan komme flere ændringer til, hvis der ikke kommer en aftale, inden overgangsperioden udløber. Fx risikerer du at skulle betale told af varer indført i EU fra Storbritannien, ligesom du også kan blive berørt af kontingenter for visse varer, du importerer.

Europa-Kommissionen har lavet en tjekliste over brexitforberedelser til virksomheder, der handler med Storbritannien. Her kan du blive klogere på, hvad det mere konkret betyder i forhold til varehandel, levering af tjenesteydelser og kontrakter. 

På Skat.dk kan du læse mere om, hvad Brexit betyder for køb og salg fra Storbritannien, momsrefusion, samt hvis du har medarbejdere fra Storbritannien. 

Registrering og sikkerhedsstillelse 

Når Storbritannien træder ud af EU, skal du registreres som importør hos Erhvervsstyrelsen, inden du importerer dine varer. Du skal samtidig registreres for andre forhold – fx sikkerhedsstillelse, som du kan læse mere om senere. Du skal registreres for at kunne indgive importangivelser.

Når du er registreret som importør, får du et EORI-nummer, som er dit CVR-nummer med DK foran. Hvis du har et SE-nummer, bliver det brugt i stedet for.

Registrér din virksomhed som importør her.

Har du en personlig ejet virksomhed, er det gratis at registrere ændringer. Hvis der er tale om et aktieselskab, anpartsselskab, iværksætterselskab eller andet kapitalselskab, kan der være et gebyr. 

Du skal også registreres som eksportør på virk.dk, hvis du vil sælge varer til Storbritannien i 2021. Det betragtes som eksport at sende varer retur til sælgeren af varerne. Derfor kræver en importørregistrering næsten også altid en eksportørregistrering. 

Krav om sikkerhedsstillelse

Der er flere ting, du skal tage stilling til, når du skal importørregistreres. Du skal fx tage stilling til, hvordan du vil stille sikkerhed for den told, dine varer eventuelt bliver pålagt. 

Du skal også tage stilling til, hvordan du vil betale den opkrævede told. Det kan du gøre på én af følgende tre måder:

  1. SKATs Sikkerhedsstillelsesordning 
  2. Anden sikkerhed
  3. Kontakt betaling (med 5-dages afregning)

Din sikkerhedsstillelse dækker told- og afgiftsbeløb, når en virksomhed importerer til EU og flere EU-lande er involveret i handlen. Hvis det kun er Danmark, skal den som minimum dække toldbeløbet. Du kan læse mere om sikkerhedsstillelse og betaling på skat.dk.

Hvis du er importørregistreret – og har Dinero Pro – er denne guide til dig, så du får indberettet den korrekte moms, når du importerer varer fra lande uden for EU.

Angivelse af varer til fortoldning

Når du importerer varer fra lande uden for EU, skal de angives til fortoldning, så du kan betale told af dem. I det fleste tilfælde er det transportøren/speditøren, som tager sig af dette. Hvis du selv vil stå for det, skal du oprettes som bruger i importsystemet.

Hvis du selv vil angive og fortolde dine varer, skal du fx kende varekoden, varens oprindelse og beregne toldværdien (de samlede omkostninger for at få varen) – sådan beregner du toldværdien.

Spørgsmål og svar

Hvor stor en del af dansk eksport udgør Storbritannien?

Storbritannien udgør omkring 9% af al dansk eksport.

Bliver min virksomhed berørt af Brexit?

Rigtig mange danske virksomheder bliver berørt, når Storbritannien ikke længere er en del af EU’s indre marked og toldunion. Hvis du importerer fra, eksporterer til, transporterer gennem eller bruger varer fra Storbritannien, bliver du berørt efter d. 31/12 2020.

Kan jeg stadig handle med Storbritannien i 2021?

Hvis du er registreret som importør og eksportør hos Erhvervsstyrelsen, kan du handle med Storbritannien i 2021.

Hvad er et EORI-nummer?

Et EORI-nummer er et særligt EU-nummer, som består af dit CVR-/SE-nummer med DK foran. EORI er en forkortelse for Economic Operators’ Registration and Identification. Ved import, eksport og transit i Danmark, er det dog stadig dit CVR- eller SE-nummer, du skal angive. Du kan validere et EORI-nummer på EU’s hjemmeside.

Toldmyndighederne ved, at virksomheden er registreret som importør (og eksportør), da det bliver registreret i et fælles EU-register, der består af alle virksomheder, som beskæftiger sig med import og/eller eksport til lande uden for EU – det gælder også Storbritannien efter nytår.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Lasse, Jeg skriver til dig da vi er en dansk virksomhed der inden Brexit havde en stor kundebase i UK. Vi oplever at efter Brexit er der stor nedgang i vores salg. Det kommer af de store afgifter kunderne modtager for at få udleveret deres pakker i UK. Vi arbejder på en model hvor vi dækker alle de omkostninger de måtte blive opkrævet. Dog sælger vi undertøj og loungewear, hvor vores kunder har mulighed for at returnerer deres produkter inden for 28 dage. Mit spørgsmål til dig går på returneringsdelen. Når vi som virksomhed går ind og dækker vores UK kunders udgifter for at modtage deres pakke, kan vi så på nogen måde gøre noget, skulle kunden vælge at sende det hele retur igen? På den måde bliver det jo en stor underskudsforretning for os! Vi har haft kontakt med Dansk Mode & tekstil, men de har ikke et svar på det endnu. Jeg ved at man i nogle tilfælde kan søge om at få tolden refunderet, men at dette skulle være en ret “langhåret” process. kan man rent juridisk skrive sig ud af, at hvis kunden accepterer at vi som virksomhed betaler deres omkostninger, at de afstår fra deres fortrydelsesret? Det tænker jeg ikke at man kan, men måske? Jeg ser frem til at høre fra dig.

    Med venlig hilsen

    Alexandra Rosenkilde

    1. Hej Alexandra

      Hverken jeg eller min kollega Lasse som er forfatter på dette indlæg er jurister og det lyder lidt til at det er sådan en du efterspørger. Jeg vil umiddelbart tro du har ret i at returret ikke sådan kan betales væk nej, men det er vel også noget med hvad man juridisk må i England, nu de ikke direkte er reguleret af EU-lovgivning mere. Men det vil også være mit umiddelbare bud. Jeg tror du skal have fat i en advokat med speciale i international handel. 👍

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram