Hvad er prisfastsættelse?
Hvis du har en virksomhed, og du ønsker at sælge en vare og på samme tid tjene penge, er du nødt til at finde ud af, hvad varen eller ydelsen skal koste. Det vil sige, at du skal regne dig frem til, hvad en given vare skal koste på et givent marked. Der er nemlig også forskel fra land til land – og i nogen udstrækning også inden for landets grænser. Det kan du blandt andet se med prisfastsættelsen på boliger, hvor hovedstaden er væsentligt dyrere at bo i end eksempelvis Vestjylland
Tre metoder til prisfastsættelse
Da du ikke kan ændre i din pris i tide og utide, er du altså nødt til at finde ud af, hvad varen skal koste. Her kan du benytte dig af mange forskellige metoder samt gøre brug af din erfaring. Traditionelt gøres der brug af de tre nedenstående metoder, når en virksomhed skal finde ud af, hvad varen eller ydelsen skal koste. Lad os derfor gennemgå disse, så du kan få et klarere indtryk af, hvordan du kan prisfastsætte din vare.
Baseret på efterspørgsel
Dette er en metode, hvor efterspørgslen på varen naturligvis er i centrum. Jo flere mennesker, der ønsker at købe din vare, jo højere pris kan du teoretisk forlange for den. Der tales i den forbindelse om to underliggende metoder. For det første den psykologiske prisfastsættelse, som du garanteret har stiftet bekendtskab med. Det er nemlig ikke for sjov, at forretninger sælger en vare for 99,95 kroner i stedet for 100 kroner, selvom forskellen faktisk er umanerlig lille.
I forhold til prisfastsættelse baseret på efterspørgsel kan du også regne en vares prisfølsomhed ud – altså varens eller ydelsen priselasticitet. Med den metode in mente kan du rent matematisk afgøre, hvor høj en pris du kan tillade dig at tage for en vare, uden at efterspørgslen falder.
Baseret på omkostninger
Men du kan også gå mere direkte til sagen. Lad os sige, at du sælger stole, som du selv producerer. Så skal du blot regne ud, hvor mange omkostninger der er forbundet med materialer, løn og øvrig produktion. Til denne udgift lægger du da den profit, som du ønsker at have, og på den måde har du hurtigt og enkelt fastsat prisen på din vare.
Baseret på konkurrence
Når det kommer til prisfastsættelse baseret på konkurrence, skal du skele til dine konkurrenter på markedet. Hvor meget tager disse for varen eller ydelsen? Vi har i nyere tid blandt andet set eksempler på den prisfastsættelse hos tele- og flyselskaber, hvor det så faktisk er endt med en decideret priskrig. Her vil der være tale om, at dine priser er meget tæt på konkurrenternes. Derfor skal du hele tiden have et vågent øje for forbrugerens ønsker.