Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 10/09/2018

Resultatbudget

Med et resultatbudget laver du en opgørelse over, hvordan du forventer, at det kommende års resultat kommer til at se ud for din virksomhed. Du laver altså med andre ord et skøn over hvor mange indtægter og udgifter, der vil være i virksomheden. Et resultatbudget tager udgangspunkt i de samme poster som en resultatopgørelse.

Hvad er et resultatbudget?

Et budget kan tage mange forskellige former. SKAT hjælper dig med at lave et budget for dine private økonomiske forhold i form af din årlige resultatopgørelse. Men du kan også lave mange forskellige budgetter for din virksomheds økonomi. En af dem er et resultatbudget.

Som med alle andre former for budgetter er et resultatbudget et skøn. Et resultatbudget er et skøn over det resultat, som din virksomhed kommer ud med i det kommende år. For at lave dit resultatbudget skal du have alle de indtægter og udgifter med. Som du forventer at have i det kommende regnskabsår.

Hvorfor lave et resultatbudget?

Alle former for budgetter har et særligt formål. Nemlig muligheden for at følge op. Hvis du har udarbejdet et resultatbudget, som skyder helt ved siden af, er det nemt for dig at følge op på, hvad årsagen er. Hvorfor fik du mange flere udgifter, end du havde regnet med? Eller hvorfor er dine indtægter pludselig kun halvt så høje, som du havde forventet?

Et resultatbudget er som alle andre budgetter med til at give dig et overblik over din økonomi – hvad enten det så er i virksomhedsregi eller på det private plan. Det gør det nemmere og mere overskueligt for dig at følge med – og også mere lige til at følge op på din økonomi.

Hvordan udarbejder du et resultatbudget?

Der er forskellige metoder, som du kan gå ud fra, når du skal udarbejde et resultatbudget. Hvilken, der passer bedst til din virksomhed, afhænger både af hvilken type af virksomhed, der er tale om, og hvilken størrelse, som din virksomhed har. Her vil vi dykke ned i den direkte metode og den indirekte metode.

Den direkte metode

Hvis du går frem efter den direkte metode, når du udarbejder dit resultatbudget, skal du ikke tage udgangspunkt i en samlet vurdering af din virksomheds omsætning, men derimod bevæge dig ned på produktniveau. Her laver du et resultatbudget baseret på hvert enkelt varenummer, som du forhandler, eller på hver enkelt ydelse, som du tilbyder.

Den direkte metode er primært velegnet til virksomheder, som tilbyder relativt få ydelser eller produkter, da det ellers vil være alt for tidskrævende set i forhold til, hvad virksomheden reelt set får ud af det.

Den indirekte metode

Hvis du derimod vælger at udarbejde dit resultatbudget efter den indirekte metode, skal du ikke se på hvert enkelt produkt eller ydelse, men derimod din virksomheds samlede sortiment eller de mere overordnede produktkategorier. Det kan være en fornuftig løsning at samle dine varer i større grupper, hvis du forhandler mange forskellige slags. Det gør det mindre ressourcekrævende at lave dit resultatbudget.

En ulempe ved at følge den indirekte metode kan være, at der ikke bliver taget højde for de forskellige salgsmønstre, som de forskellige produkter kan have. Det kan du dog imødekomme ved at samle de produkter, der er mest sammenlignelige, i deres egen kategorigruppe.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding