Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 16/10/2018

Saldobalance

En saldobalance er en oversigt over alle de konti, som findes i bogholderiet. Husk, at du altid skal føre lige store beløb i kredit og i debet. På den måde giver saldobalancen altid den samme sum i både kredit og debet.

Hvad er en saldobalance?

Når du har en virksomhed, kan du med en saldobalance producere en statusrapport over dine konti. Du får simpelthen én oversigt, som viser saldoen for den gældende konto.

Det er nemlig sådan, at enhver virksomhed har forskellige konti, som har hvert deres formål, og som dækker varierende aktiviteter. Nogle gange kan du komme til at stå i en situation. Hvor du løbende vil holde øje med den enkelte konto, og her kan du så lave statusrapporten eller saldobalancen.

Hvad skal saldobalancen indeholde?

Når en saldobalance således indeholder en oversigt over alle konti i virksomhedens bogholderi – altså alle de konti, som er oprettet i virksomhedens kontoplan – kan den give dig information om saldoen på bogholderiets konto. Dette omhandler ens resultatopgørelse og balance.

Du skal dog være opmærksom på, at saldobalancen kun angiver saldoens samlede størrelse. Hvorvidt saldoen er i debet eller kredit. Den indeholder altså ikke en præcis oversigt over de transaktioner, som du har foretaget

Har du behov for at få vist en saldobalance?

Det kan naturligvis variere fra virksomhed til virksomhed i hvor høj grad, som du har behov for at have et overblik over din saldobalance. Du skal huske på, at saldobalancen ikke er påkrævet ved lov og derfor udelukkende er tænkt som et hjælpemiddel til hurtigt at danne dig et overblik.

Husk i øvrigt på, at der – trods visse ligheder – er en afgørende forskel på din resultatopgørelse og din saldobalance, hvor sidstnævnte nemlig også viser balancen for virksomhedens aktiver og passiver. Ikke desto mindre kan du bruge saldobalancen, når du skal lave din årsopgørelse. Resultaterne fra saldobalancen bliver nemlig til det kommende regnskabsårs primoposteringer.

Hvad er en resultatopgørelse?

En resultatopgørelse er en opgørelse over alle de indtægter, som din virksomhed har haft i årets løb, og alle de omkostninger, som din virksomhed også har haft. Den giver dig derfor et billede af virksomhedens overskud der i sidste ende påvirker egenkapital.

Når regnskabsåret er ovre, og du udarbejder din resultatopgørelse, kommer du først frem til et resultat før skat. Når skatten er trukket fra, har du årets resultat. Altså det endelige tal på hvordan regnskabsåret er gået alt i alt.

Mange virksomheder vælger at få en revisor til at udarbejde deres regnskab og dermed også deres resultatopgørelse. Det er op til dig selv, hvorvidt du selv vil kaste dig ud i bogføringen  eller om du hellere vil lægge dit regnskab i professionelle hænder. Alternativt kan du også selv udarbejde det, men få en professionel til at kigge det igennem for eventuelle fejl eller misforståelser.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding