I denne del kan du læse, hvordan du gør, når du har solgt et aktiv, som du har bogført i vores anlægskartotek.
Step 1 – Oprettelse af faktura
Som det første, skal du oprette en faktura til køberen af dit aktiv – det gør du helt som du normalt vil oprette en faktura. Når fakturaen er oprettet kan du sende den afsted til køber.
Step 2 – Registrering af betaling på faktura
Når du har modtaget pengene skal du fortælle det til Dinero. Det gør du ved at gå under Salg → Klik ind på fakturaen → Register betaling. Husk at vælge den dato, du har modtaget pengene på, samt vælge den beholdning (fx bank), hvor pengene er indbetalt på. Tilbage er nu blot at trykke Registrer betaling
Step 3 – Bogfør salget i anlægskartoteket
Som det tredje og sidste step skal du nu fortælle Dinero, at du har solgt dit aktiv.
Klik på Bogføring → Anlægskartotek → Klik ind på det aktiv, du har solgt → Vælg Sælg aktiv
Når du klikker på Sælg aktiv bliver du mødt af følgende billede:
I ovenstående skal du angive på hvilken konto, du har bogført fakturaen (typisk 1000 – Salg af varer/ydelser m/moms), hvad beløbet var ekskl. moms og hvilken dato, du har solgt aktivet.
Med de informationer beregner vi om du har et tab eller en gevinst på salget.
Står “Tab/gevinst” i plus har du tjent penge på aktivet – og omvendt, står det i minus har du tabt penge på aktivitet. Bemærk – beløbene er angivet ex. moms. Der bogføres enten på 1500 (Gevinst ved salg af materielle anlægsaktiver) eller 8065 Tab ved salg af materielle anlægsaktiver, afhængigt af, om du har tabt eller tjent penge.
Dit salg bogføres på den konto, du har valgt (step 3 ovenfor) – i det her tilfælde konto: 1000 (Salg af varer/ydelser m/moms), 8065 Tab ved salg af materielle anlægsaktiver og 51040 (Driftsmiddel, afgang i året).
Du kan også se vores video guide herunder