Nem Bankoverførsel

  • Læsetid: 7 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Kobl Nem Bankoverførsel til din faktura, og lad dine kunder betale dig via en knap direkte fra den faktura, du sender dem. Med Nem Bankoverførsel tilføjes der en knap til fakturaen, og trykker kunderne på knappen, ryger de direkte til betaling – ligesom du kender det fra f.eks. webshops og transaktioner.

Du kan også bruge Nem Bankoverførsel til selv at betale dine leverandører hurtigt uden at skulle forbi netbanken. Funktionen kræver Dinero Pro-abonnement.

Opsætning

  1. Generel opsætning – kun første gang.

    a. For at aktivere Nem Bankoverførsel skal du logge ind i dit regnskab, og gå til fanen Integrationer i menuen til venstre. Her finder du to integrationer – én, der gør det nemmere for dine kunder og én, der gør det nemmere for dig at betale.

    b. Tryk Aktivér på en af dem. Herefter åbner et vindue, hvor du skal vælge, om du vil bruge begge integrationer eller én af dem. Vil du kun bruge én af dem, skal du fjerne fluebenet fra den, du ikke vil bruge. Tryk derefter Næste.

    c. Du kommer nu ind til Aiia, som er vores integrationspartner til bankafstemningen. Herfra skal du indtaste din e-mail, hvorefter du modtager en bekræftelsesmail. Når du har indtastet aktiveringskoden, skal du vælge din bank fra listen. Du skal altid logge ind med de samme log-in-oplysninger, som du bruger til at logge på din netbank.

    d. Næste del af flowet sker gennem din bank – er du i tvivl om dette log-in, eller ser du kun dine private konti, skal du hoppe længere ned ad siden til vores FAQ under punkt 1. og 2.

OBS Hvis du oplever problemer undervejs eller efterfølgende, så tjek vores FAQ nederst i guiden. Har du stadigvæk brug for hjælp, er du mere end velkommen til at kontakte os på vores chat.

Sådan virker Nem Bankoverførsel

a. Send en faktura

Når du har sat Nem Bankoverførsel op som vist ovenfor, kan du tilføje en betalingsknap direkte på din faktura. Du skal bare oprette en faktura, som du plejer, og så er det helt automatisk tilføjet.

b. Sådan ser det ud hos din kunde

Når kunden modtager din faktura, kan de klikke på den blå knap på fakturaen. 

Gør det nemt for din kunde at betale med nem bankoverførsel direkte fra fakturaen.

OBS Indbetalinger fra en kunde er låst til den valgte konto. Dvs. den konto du har tilknyttet, da du satte integrationen op, er den konto som kunderne bliver tilbudt at indbetale pengene på.

Du har også mulighed for at sætte regninger, du selv skal betale, til betaling direkte i Dinero. Du slipper altså for at skulle forbi din egen netbank, når du har sat Nem Bankoverførsel op. Når du næste gang bogfører et køb fra din leverandør, som et kreditkøb, kan du nemlig vælge at sætte den til betaling i banken. 

Du slår ’Sæt til betaling via bank’ til og indtaster oplysningerne som vist på billedet nedenfor. Du kan betale via en bankoverførsel – men også ved et elektronisk indbetalingskort.

Når du har indtastet oplysningerne, skal du trykke på Godkend og betal. Så bliver din regning sat til betaling.

Godkend og betal

OBS Betalinger er låst til den valgte konto. Dvs. den konto du har tilknyttet, da du satte integrationen op, er den konto som pengene trækkes fra.

nem bankoverførsel

FAQ

1. Hvad skal jeg bruge til at logge ind med?

For at tilknytte din bankkonto til Dinero er det vigtigt, at du bruger de samme log-in-oplysninger, du også bruger, når du logger ind på din netbank og tilgår din erhvervskonto.

Der findes følgende forskellige log-in-oplysninger hos bankerne:

  • Privat NemID
  • MitID
  • Erhvervs NemID
  • NemID til bank
  • Aftalenummer med tilhørende nøglebrik.

Det er vigtigt, at du har fuld adgang til den konto, du ønsker at tilknytte, og ikke kun en ‘kig-adgang’, som fx revisorer har.

2. Er Nem Bankoverførsel gratis?

Nem Bankoverførsel er en Dinero Pro-funktion, som ikke kan bruges af Starter- eller Starter+ brugere. Hvis du er Dinero Pro-bruger, er Nem Bankoverførsel altså inkluderet for dig. 

3. Er der en beløbsgrænse?

Nej, der er ingen beløbsgrænser for at modtage eller betale via Nem Bankoverførsel.

4. Hvornår bliver min regning betalt?

Som standard sættes betalingsdatoen til den forfaldsdato, du har valgt i din købsfaktura. Du kan dog sagtens ændre den.

5. Kan jeg bruge Nem Bankoverførsel til udenlandske kunder?

Nem Bankoverførsel dækker ikke udenlandske betalinger. Derfor må du en tur i netbanken i disse tilfælde.

6. Bliver betalinger bogført automatisk?

Betalingen bliver ikke bogført i Dinero automatisk – Derfor skal du selv sørge for at trykke Registrer betaling på købsbilaget, når du har betalt, og det samme på salgsfakturaen, når du har modtaget betalingen.

Tips & Bonusinfo

Leder du efter andre muligheder for betaling og fakturering?

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram