Hvornår skal jeg sende elektronisk faktura til det offentlige?
Lige så snart at du arbejder med kunder fra det offentlige; altså i staten, regionerne eller kommunerne, skal du faktisk sende din faktura elektronisk. Det betyder, at du ikke kan sende fysiske fakturaer fx pr. brev – de vil nemlig blive afvist.
Hvad er en elektronisk faktura?
Jo, når vi taler om elektroniske fakturaer, skal du forstå det som en måde at sende og behandle fakturaer på.
Et stykke papir eller en mail med faktura som pdf-fil tæller ikke som en e-faktura og kan altså ikke bruges, når du skal have gang i den elektroniske fakturering til det offentlige.
I stedet skal fakturaen sendes og modtages i et særligt elektronisk format mellem kunden og leverandøren.
Når du skal fakturere en kunde fra det offentlige, skal du bruge det, der kaldes et EAN-nummer. Det er et nummer, som alle offentlige institutioner har – måske har du set det på eksempelvis brevpapir nær adressefelt og lign. i “gamle dage”.
Mere specifikt er det et 13-cifret nummer, der bruges til at identificere og fakturere pågældende offentlige institution. Det er ikke muligt at lave en faktura til det offentlige uden at have EAN-nummeret.
Desuden kan du komme ud for, at nogle offentlige kunder også modtager deres fakturaer via deres CVR-nummer, og derfor skal du (muligvis) også have det nummer for at få faktureringen gennemført korrekt. Husk, at du jo altid kan spørge din kunde, om du også skal angive deres CVR-nummer, hvis du er i tvivl.
Hvordan sender jeg en faktura til det offentlige?
Som tidligere nævnt går det ikke at gemme din faktura som pdf-fil for derefter at sende pr. mail. Du er nødt til at sende din faktura fra dit økonomisystem. Alt efter dit økonomisystem kan du enten klare det direkte fra systemet eller koble et andet system til, som du kan danne og sende en EAN-faktura fra.
Få en nem fakturering til det offentlige
Med Dinero kan du sende fakturaer til det offentlige både nemt og hurtigt. Det er endda muligt at sende fem EAN-fakturaer helt gratis som gratisbruger – men skal du bruge flere, kan du bruge Dinero Pro, hvor du får et ubegrænset antal af EAN-fakturaer.
Den ekstra bonus er, at du gennem Dinero bare skal sende din faktura til det offentlige gennem på helt samme måde, som du sender faktura normalt. Du skal altså kun vælge, at den skal sendes som en e-faktura – så klarer vi udsendelsen for dig nemt og hurtigt.
Læs mere om forskellen på Dinero Starter og Pro her.