Spring til indholdet

Læsetid: under 2 minutter

Udlæg – Sådan gør du som ejer af en personligt ejet virksomhed (I/S, enkeltmandsvirksomhed)

Når du køber noget til virksomheden og betaler med dit private dankort (eller kontanter), har du lavet et såkaldt udlæg. Det betyder, at virksomheden nu skylder dig penge for købet. Vi vil i denne guide gennemgå, hvordan du skal håndtere dette.

NB: Skal du ikke udbetale til dig selv, men derimod til en medarbejder, eller hvis du er ejer at selskab (ApS, IVS, A/S etc.), skal du benytte følgende guide -> Udlæg mellem virksomhed og ejer/ansatte.

Vi har delt guiden op i to:

  1. Bogføring af det køb, som du har lavet med dine private penge,
  2. Udbetaling af udlægget til dig selv.

Tryk på: “Bogføring” -> Tryk på det store blå plus i højre hjørne -> Nyt køb- > udfyld bilaget som du plejer -> Under beholdning vælg mellemregning. Det kunne fx se sådan ud: Mellemregning ved køb af computerudstyr

Datoen skal være den dato du faktisk lavede udlægget.

Ønsker du at oprette en særskilt mellemregning (fx til andre ejere i et I/S), skal du oprette en beholdning som vist her.

Nu vil du gerne have refunderet de penge, du har lagt ud for virksomheden. Det kan gøres hver gang, du har lagt penge ud eller samlet fx en gang om måneden. Til denne postering behøver du ikke vedhæfte et bilag. Nu overfører du 100 kr. fra virksomhedens bankkonto til din private. Du skal dermed bogføre udbetalingen med et finansbilag under: Bogføring -> Skabeloner -> Finansbilag -> Konto: 55000 – Bank -> Beløb skal stå i minus -> Modkonto: 60120 – Mellemregning

Datoen skal være der, hvor du faktisk overfører pengene til dig selv.

Tryk på godkend, og du har nu bogført udbetalingen af dit udlæg 🙂

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Sidst opdateret 15/07/2020

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?