Hvordan fakturerer man?

En faktura har til formål at afslutte den opgave du har ydet for kunden. Den er formodentlig det sidste dokument du afleverer til kunden, hvortil kunden får al nødvendig information om hvad kunden betaler for, hvor meget, og hvortil.


Fakturér med Dinero Regnskabsprogram

Med Dinero kan nemt skræddersy din faktura til din virksomhed, oprette tilbud, og rykke i dine betalere. Opret dig gratis, og lav din egen faktura.

Når du har solgt et produkt eller ydelse, og fuldført opgaven, skal du naturligvis modtage en form for betaling eller kompensation for dette. Men hvordan ved kunden hvor meget? Og hvordan ved kunden hvornår sidste betalingsfrist er? Det er her en faktura kommer ind i billedet. 

Hvordan laver du en faktura?

Du må selv om hvordan din faktura udarbejdes. I teorien er en faktura lovligt bindende selvom den er nedskrevet på et stykke toiletpapir, så længe den indeholder alle nødvendige informationer. Ønsker du en standard højere end det, kan du med fordel downloade en af vores flotte skabeloner her.

En faktura skal indeholde følgende for at være gældende:

  • Fakturanummer
  • Dato
  • Købers navn og adresse
  • Din virksomheds CVR-nummer, navn og adresse
  • Specifikation af varer, antal og pris
  • Momsbeløb

Vær opmærksom på at fakturanummeret skal være fortløbende for at sikre, at du har styr på dine dokumenter. Når der er lavet en faktura skal der sendes en kopi til sælger og køber.

Hvordan sender du en faktura?

Det er op til dig hvordan du ønsker at levere din faktura. Du kan både vælge at sende den via et traditionelt brev til postkassen, e-mail, eller via et elektronisk betalingssystem. Det vigtige er bare at kunden modtager den.

Er din kunde en offentlig institution skal du være opmærksom på at de faktureres via EAN-nummer.

Hvordan betaler du en faktura?

På den faktura du har sendt kunden vil der stå hvordan du ønsker betalingen. Ønsker du at modtage din betaling via bankoverførsel er det derfor vigtigt at du inkluderer dit kontonummer på fakturaen.

Nu til dags er der mange måder at betale en faktura på. Det essentielle er at pengene bliver overført og bogført af begge parter, så det kan dokumenteres, skulle der opstå misforståelser. 

Oftest stillede spørgsmål

  1. Når du har udarbejdet din faktura kan du sende den på flere måder, heriblandt brev eller e-mail. Der er dog flere ting at være opmærksom på inden du sender.

  2. Det behøver ikke koste noget. Prøv Dinero, hvor du gratis kan sende ubegrænsede fakturaer, registrere bilag m.m.

  3. “Invoicing” eller “billing” kan bruges på engelsk, når du ønsker at bruge et ord for det danske “fakturering”.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram