Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Elektronisk indbetalingskort

Elektronisk indbetalingskort er en erstatning for et girokort på papir. Du skal selv aktivt tilvælge tjenesten, hvorefter du vil modtage elektroniske indbetalingskort direkte i din netbank. Du betaler nemt regningen inde i din netbank ved at godkende, og betalingsoplysningerne er påført, ligesom de typisk er på et girokort på papir.

Hvad er et elektronisk indbetalingskort?

Rudekuverter med regninger var før i tiden hverdagskost. De blev omdelt af postbuddet, og du fandt dem i din postkasse. Herefter gik turen til den lokale bank eller det lokale postkontor for at betale girokortet. Det kostede oven i købet penge at få lov til at indbetale et girokort.

I dag foregår langt de fleste betalinger digitalt. Og her kommer elektroniske betalingskort ind i billedet. I stedet for at modtage en rudekuvert med et girokort kan du i dag vælge at modtage elektroniske betalingskort, som bliver betalt digitalt. Der er ingen omkostninger til porto og heller ingen gebyr for at udføre betalingen.

Hvem kan anvende elektroniske indbetalingskort?

Det kan alle, der har netbank. Du kan inde i din netbank vælge, om du vil modtage elektroniske indbetalingskort fra alle de kreditorer, der anvender tjenesten, eller du kan manuelt tilvælge dine kreditorer enkeltvis. Du kan kun modtage elektroniske indbetalingskort fra de af dine kreditorer, der selv er tilmeldt tjenesten.

Hvis du er træt af at modtage rudekuverter, kan du vælge at tilmelde dine regninger, så du fremover modtager dem som elektroniske indbetalingskort. Du slipper både for at tømme postkassen i tide og utide for at undgå rykkere, men også for at indtaste de mange tal, når du betaler via din netbank. Elektroniske indbetalingskort er påført alle relevante oplysninger. Du skal bare godkende.

Hvordan betaler du et elektronisk indbetalingskort?

Det er nemmere end nogensinde før at betale regninger med elektroniske indbetalingskort. Alt, du skal gøre, er at godkende i din netbank.

Har du tilmeldt dig tjenesten, vil du modtage enten en e-mail eller en SMS, når der er afventende betalinger i din netbank. Du logger dig på, finder den betaling, der afventer din godkendelse, tjekker, at beløb og betalingsdato er korrekt, og så godkender du det elektroniske indbetalingskort.

Du skal ikke selv have besværet med at indtaste et langt girokort-nummer eller øvrige betalingsoplysninger. Du tjekker blot de allerede indtastede data og godkender.

Hvad er betalingsservice?

Betalingsservice er en anden digital funktion, som du kan bruge til at betale dine regninger. Tilmelder du en fast udgift som eksempelvis husleje til betalingsservice, bliver din leje automatisk betalt hver måned til tiden. Du skal ikke manuelt ind at sætte betalingen i værk eller godkende. Det klarer PBS for dig. Du tilmelder dine betalinger til betalingsservice inde i din netbank.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding