Leverandørservice

Leverandørservice, der i Danmark udbydes af NETS, er en måde at automatisere betalinger på, som du kender det fra PBS. Her handler det blot om en aftale mellem virksomheder.

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 29/11/2023


Hvad er Leverandørservice?

Leverandørservice er en smart ordning, hvor du kan sørge for, at du altid får dine betalinger til tiden. Med leverandørservicen får du et værktøj, som du kan bruge i forbindelse med dine faste kunders regningsbetalinger. Det foregår på den måde, at dine kunders køb automatisk trækkes fra deres konto og bliver overført til din.

Du kan faktisk sammenligne det med den måde, som du betaler regninger på, når dine betalinger er tilmeldt PBS. Som det er tilfældet med PBS, står NETS også for Leverandørservice (det er nu Mastercard Payment Services, der står for servicen).

Fordele ved Leverandørservice

Når du og din kunde bliver enige om at anvende Leverandørservice, opnår du med det samme en række af fordele. For det første er der en langt større sikkerhed for, at betalingerne bliver betalt til tiden, hvilket vil lede til, at du opnår færre tab på kunder.

Det betyder igen, at du skal bruge mindre tid på at sende rykkere ud og eventuelt bruge kræfter på inkassoskrivelser og lignende. Det giver dig også et bedre overblik over dine likvider, hvilket igen fører til, at du bedre kan leve op til dine kortsigtede gældsforpligtelser.

Det kan absolut være en fordel for dig at sørge for, at dine kunder tilmelder sig Leverandørservice. Det vil spare dig tid med hensyn til bogholderiet, da du kan integrere leverandørservicen i dit økonomiprogram. Derfor vil der være langt mindre manuelt arbejde at gøre.

Selvom Leverandørservice primært er et værktøj, som du, som virksomhedsejer, kan høste fordele af, kan dine kunder også drage fordel af det. For det første er det også for dem lettere at have med automatiserede betalinger at gøre. Det vil også glæde, at de har mulighed for at få tilbageført penge i situationer, hvor de har indbetalt for meget.

Hvad koster leverandørservice?

Du skal ofte betale et abonnement, som passer til dine månedlige transaktioner, hvis du vil bruge Leverandørservice – og hvis du kommer over grænsen, er der ofte en merpris pr. transaktion over grænsen. Derfor er det ikke muligt at sætte en præcis pris på prisen på Leverandørservice.

Nogle eksterne services tager også et gebyr (licens) for at facilitere tjenesten. Det er forskelligt, hvad beløbet er på, ligesom der også kan være forskel på, hvad de forskellige priser er.

Hvis du vil oprette en aftale, skal du gøre det på Mastercards hjemmeside. Her kan du også forny eller ændre en eksisterende aftale.

Skal du vælge Leverandørservice?

Hvis du driver en virksomhed, hvor en del af dine kunder er tilbagevendende, vil det uden tvivl være en god idé at få knyttet Leverandørservice til dit økonomiprogram. Du skal blot være opmærksom på, at du ikke kan benytte Leverandørservice, uden at dine kunder siger ja tak.

Men da et indbetalingskort efterhånden er forbundet med et gebyr, vil langt de fleste kunder være interesserede i Leverandørservice. Det kan diskuteres, om det giver mening, hvis kunden blot har brug for dine ydelser en enkelt gang eller to.

Kan en kunde trække sin betaling tilbage?

Når du har lavet noget for en kunde, og vedkommende skal betale, går det som regel smertefrit. Som du kender det fra PBS, kan kunden selv afvise en betaling. Indtil to dage efter at en betaling er gennemført, kan kunden bede om at få den annulleret.

Skulle betalingen allerede er gennemført, vil NETS sørge for, at betalingen føres tilbage til kundens konto.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram