Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Prispolitik

Prispolitik er en større strategi, hvor du skal finde ud af, hvor meget dine varer eller ydelser skal koste. Det er en langsigtet strategi, der har til formål at optimere profitten.

Hvad er prispolitik?

Ved prissætning af dine varer eller ydelser, er der en lang række af parametre, som du skal overveje. Helt generelt handler prispolitik om en langsigtet strategi, hvor du i forhold til kunder og andre interessenter afgør, hvilken tilgang du skal have til prisen for den pågældende ydelse.

Prispolitik, prisfastsættelse og hensynet til interessenter

Men prispolitik er ikke blot en langsigtet løsning. Det handler også om den øjeblikkelige prisfastsættelse, hvor du eksempelvis kan gøre brug af begrebet priselasticitet og dermed finde ud af, hvor følsomt det pågældende produkt eller den pågældende ydelse er i forhold til en ændring af prisen. Derfor kommer prispolitik til at dreje sig om en mængde af varierende elementer, hvor du hele tiden skal veje for og imod, så du finder den optimale pris.

Prisstrategi

En del af prispolitikken er at lave en prisstrategi. Her kan du benytte forskellige tilgange, som hver især har deres fordele og ulemper. Du skal være opmærksom på, at du i høj grad selv kan være med til at skrue på de forskellige parametre, og det er set, at selv en lille ændring i prisstrategien kan gøre en stor forskel i forhold til den profit, som du får mulighed for at tjene.

I det følgende vil vi se nærmere tre strategier. Skimming-, Penetrating- og Target Pricing som traditionelt anvendes, når en virksomhed aktivt skal introducere et nyt produkt. Denne indledende procedure er vigtig og kan komme til at spille en afgørende rolle for, om din økonomiske succes.

Skimming pricing

Hvis du benytter dig af skimming pricing, betyder det, at du prissætter varen til den højest mulige pris. Vel at mærke den højeste pris, som du ved, (nogle) forbrugere vil betale. Det er eksempelvis muligt, hvis du har monopol på din ydelse, som eksempelvis Apple har det på sine iPhones. Når produktet i en periode er solgt til den højeste mulige pris, sænker virksomheden prisen og får dermed også fat i de kunder, som er mere pris-følsomme.

Penetrating pricing

Med penetrating pricing er udgangspunktet det omvendte. Her sætter du fra start en meget lav pris og kan derfor (optimalt) hurtigt få markedsandele. Når du først har fået de loyale kunder ind i butikken, kan du begynde at sælge dem andre og mere profitable ydelser. Det svarer lidt til supermarkedernes slagtilbud på en given vare – her er forretningen nemlig godt klar over, at du højst sandsynligt vil købe andre varer, når du besøger dem.

Target pricing

Target pricing er en prispolitisk strategi, hvor du først skal finde ud af, hvad din målgruppe vil betale for et givent produkt. Lad os sige, at du gerne vil åbne en restaurant med blot tomatsuppe på menuen. Så skal du finde ud af, hvad forbrugeren vil betale for suppen. Når du ved det, kan du regulere både produktets kvalitet og dermed de omkostninger, der er forbundet med det, inden du sætter gryderne over og laver maden. På den måde pinpointer du helt præcis, hvad varen skal koste.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding