Rykkerprocedure

En rykkerprocedure indeholder reglerne for, hvordan en virksomhed håndterer de fakturaer, som dens kunder ikke betaler til tiden. En rykkerprocedure afklarer blandt andet, hvor store rykkergebyrerne skal være og tidsintervallet mellem rykkerskrivelserne. Virksomheden laver langt hen ad vejen selv reglerne, men skal selvfølgelig overholde lovgivningen på området.

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 03/05/2022

Dinero gør det super let at sende en rykker til de kunder, som ikke betaler til tiden. Desuden hjælper Dinero dig med at overholde reglerne for rykkerproceduren.

Hvad er en rykkerprocedure?

Når du driver virksomhed, er du afhængig af, at dine kunder betaler de fakturaer, som du sender til dem. Det er de penge, som skal holde din virksomhed kørende, og som skal betale dine lønninger og udgifter.

Der vil altid være fakturaer, der ikke bliver betalt til tiden, og det er vigtigt, at der i din virksomhed er en procedure for, hvordan du vil håndtere det. Denne procedure bliver kaldt for en rykkerprocedure.

En rykkerprocedure er en procedure for, hvordan du vil gribe det an, når en faktura ikke bliver betalt. Hvad gør du, hvis en faktura ikke er blevet betalt? Hvor stort et rykkergebyr vil du pålægge? Hvor mange rykkere vil du sende ud, før du sender sagen til inkasso? Hvordan og med hvilket interval tjekker du op på betalingen af de fakturaer, som du sender ud til dine kunder?

Hvad er formålet med en rykkerprocedure?

Det overordnede formål med en rykkerprocedure er, at du får dine penge i hus. For at du kan få de penge hjem, som du har til gode hos dine kunder, er det afgørende, at du har et overblik over, om de fakturaer, der bliver sendt ud fra din virksomhed, bliver betalt, og hvad du vil gøre for at inddrive pengene, hvis en kunde ikke betaler.

En rykkerprocedure sikrer, at du får rykket på de manglende betalinger, og at du gør det på den samme måde hver eneste gang lige meget hvilken kunde, som det drejer sig om.

Hvordan udsender du rykkere?

Når du har registreret i dit system, at en kunde har overskredet betalingsfristen for en faktura, har du ret til at sende en rykker. Du kan eksempelvis sende den i et brev eller via elektronisk post – det er op til dig.

Ved udsendelsen af en rykker har du ret til at opkræve penge for de omkostninger, som du har haft ved at administrere den manglende betaling. Man kan opkræve et fast beløb fastsat af EU samt renter.

Du må højest sende tre rykkere til en kunde, hvori du opkræver et rykkergebyr. Derefter skal du lade sagen overgå til inkasso. Det anses som god skik at udsende minimum to advarsler i form af rykkere, før du lader inkasso overtage inddrivelsen af din gæld. Når inkasso overtager sagen, er det deres opgave at forsøge at inddrive gælden fra skyldner.

Med Dinero kan du med et klik sende dårlige betalere til inkasso

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram