Selvangivelse

Selvangivelsen er det dokument, som Skattestyrelsen bruger til at danne din årsopgørelse ud fra. De fleste felter udfyldes automatisk, men der kan mangle oplysninger, som spiller en rolle for den skat, du skulle have betalt foregående år.

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 19/10/2023

Dinero kan hjælpe dig med dit oplysningsskema (den udvidede selvangivelse), hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, et PMV eller I/S. Med Dineros Skatteopgørelse får du alle tallene til dit oplysningsskema.

Hvad er en selvangivelse?

Hvert år i starten af marts modtager du din årsopgørelse, der fortæller dig, om du skal have penge tilbage i skat eller eventuelt har en restskat, som du skal betale. Årsopgørelsen er det endelige produkt, som du får, når alle oplysninger på din selvangivelse er angivet korrekt. Den indeholder alle dine økonomiske forhold. Altså alt fra indkomst og lån til fradrag.

Før i tiden – inden alt blev digitaliseret – skulle du selv angive disse forhold og angive, hvor meget du for eksempel havde haft af indkomst sidste år. Nu modtager Skattestyrelsen langt de fleste oplysninger automatisk. Derfor er der mange skatteydere, som slet ikke ser selvangivelsen, men blot orienterer sig i årsopgørelsen.

Læg også mærke til, at Skattestyrelsen på deres hjemmeside opererer med punktet ret årsopgørelsen/selvangivelsen. På sin vis er termerne altså smeltet sammen.

Ikke desto mindre er det vigtigt, at du er opmærksom på, at du faktisk skal se din årsopgørelse/selvangivelse igennem for fejl og mangler og rette den til. Dog er det ikke alle punkter, som du selv kan rette i, men du har mulighed for at føje en del til. Hvis der mangler vigtige oplysninger.

Du kan rette i selvangivelsen

Som skrevet ovenfor vil de fleste skatteydere ikke modtage en selvangivelse. Det hindrer dig dog ikke i at få adgang til den via TastSelv på skat.dk. Her kan du rette i den, hvis der er forhold, som ikke stemmer overens med sandheden. Eller hvis du for eksempel har glemt at skrive økonomiske forhold på.

Det kan blandt andet dreje sig om fradrag i din indkomst såsom befordringsfradrag og fradrag for underholdsbidrag til tidligere ægtefælle og fælles børn.

Du skal nemlig være opmærksom på, at Skatteopgørelsen ikke automatisk modtager alle oplysninger. Hvor du kan være sikker på, at dit pengeinstitut indberetter formue og gæld, samt at din arbejdsgiver indberetter indkomst. Så skal du selv sørge for at indberette fradrag for underholdsbidrag, såfremt der er tale om en privat aftale.

Hvis aftalen derimod kører via Udbetaling Danmark, sker indberetningen til selvangivelsen automatisk.

Oplysningsskemaet (tidligere den udvidede selvangivelse)

Oplysningsskemaet (det, der før hed den udvidede selvangivelse) skal anvendes af personer, som har en enkeltmandsvirksomhed, et I/S eller en personligt ejet mindre virksomhed. Og den skal i øvrigt også anvendes af personer, som er begrænset skattepligtige.

Det kan for eksempel dreje sig om en person, der bor i Sverige, men arbejder i Danmark.

Spar dig selv for snyd

Men for at vende tilbage til Oplysningsskemaet (den udvidede selvangivelse) i forbindelse med virksomhed kan det være indviklet at finde ud af, hvordan den skal udfyldes. Hvis du ikke har styr på dine skattetal, risikerer du at blive indkaldt til torskegilde af Skattestyrelsen.

Her kan du få hjælp – blandt andet fra Dineros Skatteopgørelse, der serverer alle de rigtige tal og fortæller dig, hvor du skal sætte dem ind på skat.dks rubrikker.

Det betyder, at du i højere grad slipper for at snyde dig selv eller Skattestyrelsen – eller indberette for sent og få dagsbøder (et såkaldt skattetillæg). Du behøver heller ikke en revisor.

Her kan du se, hvilke rubrikker der skal udfyldes ved udvidet selvangivelse.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram