Hvad er en selvangivelse?
Engang havde alle borgere pligt til at udfylde sin egen selvangivelse, men nu er det blevet så automatiseret, at Skattestyrelsen modtager informationer om dit regnskab fra blandt andet din bank og fagforening og udfylder det meste af selvangivelsen for dig.
Selvom selvangivelsen automatisk udfyldes for dig, har du dog stadig pligt til at oplyse det til Skattestyrelsen, hvis du opdager fejl i din selvangivelse. Du skal desuden også ind og godkende den, selvom du ikke har nogle rettelser.
Hvad er en udvidet selvangivelse?
Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende, skal du indberette en udvidet selvangivelse en gang om året. Det kaldes en udvidet selvangivelse, da du både skal oplyse om din privatøkonomi og virksomhedens regnskab. Der er således flere oplysninger, der skal indberettes end på den “almindelige” selvangivelse. Husk at overholde fristen for virksomheder.
Ligesom ved din personlige selvangivelse forsøger Skattestyrelsen at udfylde din udvidede selvangivelse for dig. Der er dog ofte nogle felter, som de ikke har kunne udfylde for dig. Derfor er det vigtigt, at du altid udfylder de tomme felter og desuden tjekker, om resten stemmer på fx din udvidede selvangivelse til enkeltmandsvirksomhed.
Obs. Udvidet selvangivelse har officielt skiftet navn til oplysningsskema, men vi omtaler det dog stadig som udvidet selvangivelse, da det er den betegnelse, de fleste stadig kender til og bruger.
Hvilke rubrikker skal udfyldes ved en udvidet selvangivelse?
På din udvidede selvangivelse skal du blandt andet oplyse om din virksomhedens overskud eller underskud samt andre relevante oplysninger om virksomhedens regnskab. Det er også i denne, at du skal oplyse om eventuelle fradrag.
Du kan fx få befordringsfradrag, hvis du kører mere end 12 km hver vej til din arbejdsplads. Du skal også være opmærksom på, om du har haft eventuelle skattefradrag. Tjek, hvilke skattefradrag du er berettiget til, i vores fradragsguide.
Når du har indberettet den udvidede selvangivelse, kan Skattestyrelsen udarbejde din årsopgørelse. Den viser, om du har betalt for lidt eller for meget i skat, og således om du skylder penge, eller om du skal have penge tilbage.
Hvis du bruger Dinero, kan vi hjælpe dig med at få styr på tallene til den udvidede selvangivelse. Her giver vi dig alle skattetallene, så de er lige til at kopiere ind – uanset om du har en omsætning over eller under 300.000 kroner.
Virksomheder med en omsætning under 300.000 kroner
Hvilke rubrikker, der skal udfyldes, afhænger af, om din virksomhed omsætter for mere eller mindre end 300.000 kroner årligt. Det vurderes ved at kigge på, hvad din virksomhed tjente i det forgangne regnskabsår.
Hvis din virksomhed omsætter for under 300.000 kroner årligt, er du fritaget for at indberette regnskabsoplysninger. Det betyder, at du ikke behøver udfylde rubrikkerne 320-380.
Rubrik 305 og 306 skal du kun udfylde, hvis du har haft en godkendt revisor til at foretage revision eller blot gennemgang af din virksomheds regnskab.
Nedenfor kan du se, hvilke rubrikker du skal udfylde i en udvidet selvangivelse, når du ejer en virksomhed, som omsætter for mindre end 300.000 årligt.
Rubrik | Forklaring |
111/112 | Overskud eller underskud i virksomheden |
114 | Angiv dine renteindtægter |
117 | Angiv dine renteudgifter |
300-304 | Oplysninger om virksomheden |
638 | Skyldig eller tilgodehavende moms |
Virksomheder med en omsætning over 300.000 kroner
Hvis din virksomheds omsætning er over 300.000 kroner om året, skal du udfylde en del flere rubrikker. Nedenfor kan du se, hvilke rubrikker i den udvidede selvangivelse der er obligatoriske at udfylde for din virksomhed.
Rubrik | Forklaring |
111/112 | Overskud eller underskud i virksomheden |
114 | Angiv dine renteindtægter |
117 | Angiv dine renteudgifter |
300-380 | Regnskabsoplysninger |
638 | Skyldig eller tilgodehavende moms |
Bliv klogere på, hvad du skal oplyse i den udvidede selvangivelse på Skattestyrelsens hjemmeside.
Oftest stillede spørgsmål