Sidst opdateret 31/03/2025
Læsetid: 7 min.

De typiske spørgsmål og svar til at skifte regnskabsprogram

Vi har i denne guide udarbejdet en FAQ med de typiske spørgsmål, der måtte opstå i forbindelse med flytning fra et andet regnskabsprogram til Dinero 🙌🏻

Guide til flytning af regnskab

Har du endnu ikke besluttet dig for, hvilket regnskabsprogram du vil vælge – eller overvejer du at skifte regnskabsprogram? Vi har lavet en guide med gode råd og anbefalinger til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge regnskabsprogram. Hent den her

FAQ til skift af regnskabsprogram

Hvis din seneste faktura i dit tidligere regnskabsprogram havde nummer 116 er det vigtigt, at den næste faktura du laver i Dinero får nummer 117, så du ikke ender med at have flere fakturaer med samme nummer i dit regnskab.

Under Indstillinger → Fakturaindstillinger → Ved Næste fakturanummer skriver du det fakturanummer, som du er nået til Rul ned på siden og klik på Gem.

Når vi indtaster din åbningsbalance i Dinero opretter vi en ny konto i kontoplanen til dine tilgodehavende salg fra tidligere regnskabsprogram.

Kontoen er “53005: Debitorer, tidligere regnskabsprogram”.

På denne konto står det samlede beløb, som du har tilgode hos dine kunder/debitorer pr. den dag, som du vælger at flytte regnskabsprogram.

Når dine kunder betaler dig for disse salg, skal du registrere dette i Dinero.

Lad os tage et eksempel 💪🏼
Du har lavet et salg i dit tidligere regnskabsprogram, og modtager 500 DKK, efter du er skiftet til Dinero.

Klik på Bogføring → Skabeloner → Finansbilag → Indtast eksempelvis:

Dato: Indbetalingsdato
Konto: 55000 – Bank
Beløb: 500,00 DKK
Modkonto: 53005 – Debitorer, tidligere regnskabsprogram

Klik Godkend for at bogføre indbetalingen.



OBS! Husk at brug kontoen 53005 og ikke 53000.

Ligesom vi har oprettet en konto til dine tilgodehavende salg, opretter vi også en specifik konto til dine skyldige omkostninger fra dit gamle regnskabsprogram.

Kontoen er “63005: Kreditorer, tidligere regnskabsprogram”.

På denne konto står det beløb, som du skylder dine leverandører pr. den dag, som du vælger at flytte regnskabsprogram.

Når du betaler disse køb efter din flytning til Dinero, skal du bogføre disse betalinger.

Lad os tage et eksempel 🙌🏼
Du betaler et køb, som er en del af dine skyldige omkostninger i åbningsbalancen. Denne betaling skal bogføres i et finansbilag i Dinero.

Klik på Bogføring → Skabeloner → Finansbilag → Indtast eksempelvis:

Dato: Betalingsdato
Konto: 55000 – Bank
Beløb: -500,00 DKK(minus foran beløb)
Modkonto: 63005 – Kreditorer, tidligere regnskabsprogram

Klik Godkend for at bogføre betalingen.

OBS! Husk at brug kontoen 63005 i stedet for 63000. 

Det er muligt at importere dine kontakter og produkter fra dit tidligere regnskabsprogram til Dinero.

Du kan se hvordan du gør nedenfor:

Når vi indtaster din åbningsbalance i Dinero samler vi alt hvad der har med din moms at gøre på konto  “64100: Momsafregning”.

Når du skal bogføre, at du har betalt eller modtaget din moms, som vedrører dit tidligere regnskabsprogram skal du bruge kontoen “64100: Momsafregning”.

Bogføringen af betalingen skal ske i et finansbilag.
I dette eksempel har vi betalt 5.000 DKK i moms.

Klik på Bogføring  under diverse → vælg Finansbilag → Udfyld følgende:

Dato: Dato du har betalt din moms
Tekst: Momsbetaling for XXXX
Konto: 55000 Bank
Beløb: -5.000 (minus = betale / plus = modtage)
Modkonto: 64100 Momsafregning

Klik Godkend at bogføre momsbetalingen.

Vi har udviklet nogle skabeloner, som gør din bogføring mere simpelt og kan håndtere udligningen af skyldige løn-poster for dig.

Alle skabeloner ligger under fanen Bogføring → Skabeloner
Det eneste du skal sørge for her, er, at indtaste beløb, dato og hvilken konto, du har betalt pengene fra.

Se også vores udvidet guide her.

Alle konti der vedrører, at din egenkapital bliver indtastet på konto “60100 Egenkapitalkonto primo” i forbindelse med åbningsbalancen med undtagelse af din mellemregning.

Hvordan du bogfører og udligner din mellemregning, kan du læse mere om i guiden. Klik her for at gå til guiden.

Når du tilbagebetaler de penge, som du har lagt ud for i enkeltmandsvirksomheden skal det bogføres i Dinero.

I eksemplet herunder udbetaler du 100 DKK fra virksomhedens bankkonto til din private bank. Klik på Bogføring → Skabeloner → Finansbilag. 

Dato: Udbetalingsdato
Konto: 55000 – Bank
Beløb: -100,00 DKK (beløb i minus)
Modkonto: 60120 – Mellemregning

Klik Godkend for at bogføre indbetalingen.

Du skal kunne fremvise dine bilag fem år tilbage i tiden til SKAT.

Derfor er det vigtigt, at du har back-up af dine gamle data!

Hvordan du gør er helt op til dig selv. Du kan f.eks. gøre det i Dropbox, lokalt på din computer, på USB-stik el.lign. Det vigtigste er sådan set, at du har backup af dine data, så SKAT kan få adgang til dem fem år tilbage 🌟

Ovenstående scenarier er de typiske spørgsmål, der kan opstå ved at have flyttet regnskabsprogram. Har du yderligere spørgsmål, er du mere end velkommen til at tage fat i os på chatten eller på support@dinero.dk.

Tips & bonusinfo

  • Se vores nye læringsunivers Dinero Learn med videokurser! 🚀
  • Se også vores “Kom godt i gang” guide her
Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram