Skift regnskabsprogram – De typiske spørgsmål og svar hertil

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 09/09/2022


Vi har i denne guide udarbejdet en FAQ med de typiske spørgsmål, der måtte opstå i forbindelse med flytning fra et andet regnskabsprogram til Dinero. 🙌🏻

  1. Hvis din seneste faktura i dit tidligere regnskabsprogram havde nummer 116 er det vigtigt, at den næste faktura du laver i Dinero får nummer 117, så du ikke ender med at have flere fakturaer med samme nummer i dit regnskab.

    Under Indstillinger → Fakturaindstillinger → Ved Næste fakturanummer skriver du det fakturanummer, som du er nået til Rul ned på siden og klik på Gem.

  2. Når vi indtaster din åbningsbalance i Dinero opretter vi en ny konto i kontoplanen til dine tilgodehavende salg fra tidligere regnskabsprogram.

    Kontoen er “53005: Debitorer, gammelt system”.

    På denne konto står det beløb, som du har tilgode hos din kunder/debitorer pr. den dag, som du vælger at flytte regnskabsprogram.

    Når dine kunder betaler dig for disse salg, skal du registrere dette i Dinero.
    Det har vi lavet en specifik guide til, som du kan se her. 

    OBS! Husk at brug kontoen 53005 og ikke 53000. 

  3. Ligesom vi har oprettet en konto til dine tilgodehavende salg, opretter vi også en specifik konto til dine skyldige omkostninger fra dit gamle regnskabsprogram.

    Kontoen er “63005: Kreditorer, gammelt system”.

    På denne konto står det beløb, som du skylder dine leverandører pr. den dag, som du vælger at flytte regnskabsprogram.

    Når du betaler disse køb, skal du registrere dette i Dinero.
    Måden du gør dette på, kan du se her.

    OBS! Husk at brug kontoen 63005 i stedet for 63000. 

  4. Det er muligt at importere dine kontakter og produkter fra dit tidligere regnskabsprogram til Dinero.

    Du kan se hvordan du gør nedenfor:

  5. Når vi indtaster din åbningsbalance i Dinero samler vi alt hvad der har med din moms at gøre på konto  “64100: Momsafregning”.

    Når du skal bogføre, at du har betalt moms, som vedrører dit tidligere regnskabsprogram skal du bruge kontoen “64100: Momsafregning”.

    Du kan se, hvordan du gør i denne guide.

    NB: Guiden er delt op i to dele. Du skal tænke på del 1. Vi har allerede fikset del 2 for dig.

  6. Vi har udviklet nogle skabeloner, der kan håndtere udligningen af disse poster for dig.

    Alle skabeloner ligger under fanen Bogføring.
    Det eneste du skal sørge for her, er, at indtaste beløb, dato og hvilken konto, du har betalt pengene fra.

    Skyldig SKAT & AM-Bidrag:

    Gå til BogføringBetaling af A-skat og AM-bidrag

    Skyldig ATP:

    Gå til BogføringBetaling af ATP

    Skyldige feriepenge:

    Gå til BogføringBetaling af feriepenge

  7. Alle konti der vedrører, at din egenkapital er overflyttet og samlet på konto 60100: “Egenkapital primo”. Dog med undtagelse af din mellemregning, der ikke er med i denne konto. Mellemregningen er indtastet på en særskilt konto.

    Hvordan du bogfører og udligner din mellemregning, kan du læse mere om i guiden. Klik her for at gå til guiden.

  8. Du skal kunne fremvise dine bilag fem år tilbage i tiden til SKAT.

    Derfor er det vigtigt, at du har back-up af dine gamle data!

    Hvordan du gør er helt op til dig selv. Du kan f.eks. gøre det i Dropbox, lokalt på din computer, på USB-stik el.lign. Det vigtigste er sådan set, at du har backup af dine data, så SKAT kan få adgang til dem fem år tilbage.

Ovenstående scenarier er de typiske spørgsmål, der kan opstå ved at have flyttet regnskabsprogram. Har du yderligere spørgsmål, er du mere end velkommen til at tage fat i os på chatten eller på support@dinero.dk.

God arbejdslyst. 😊

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram