Skift regnskabsprogram – De typiske spørgsmål og svar hertil

  • Læsetid: 2 minutter

  • Sidst opdateret 07/07/2022


Skift regnskabsprogram

Vi har i denne guide udarbejdet en FAQ med de typiske spørgsmål, der måtte opstå i forbindelse med flytning fra et andet regnskabsprogram til Dinero.

Hvordan retter jeg fakturanummeret, så det næste bliver korrekt ifm. mit tidligere regnskab?

Hvis din seneste faktura i dit tidligere regnskabsprogram havde nummer 116 er det vigtigt at den næste faktura du laver i Dinero får nummer 117, så du ikke ender med at have flere fakturaer med samme nummer. Under Indstillinger → Fakturaindstillinger → Ved Næste fakturanummer skriver du det fakturanummer, som du er nået til. Rul ned på siden og klik på Gem.

Hvordan udligner jeg debitorer fra mit gamle regnskabsprogram?

Vi har oprettet en ny konto i din kontoplan. Kontoen er “53005: Debitorer, gammelt system”. På denne konto står det beløb, du har til gode hos dine debitorer, da vi flyttede dine tal. Når din debitor/kunde betaler dig, skal du registrere det. Hvordan du gør, kan du se i guiden, og husk at indsætte konto 53005 som modkonto i stedet for 53000. Klik her for at gå til guiden.

Hvordan udligner jeg en kreditor fra mit gamle regnskabsprogram?

Vi har igen oprettet en ny konto til dig i din kontoplan. Kontoen er “63005: Kreditorer, gammelt system”. Husk derfor at indsætte denne konto i stedet for konto 63000 som vist i guiden.

Hvordan får jeg mine kontakter (kunder og leverandører) og produkter ind i Dinero

Måske du allerede har fået hjælp til denne.

Men i tilfælde af, du ikke har, synes vi du skal vide, at vi i Dinero har mulighed for, at du kan importere både kontakter og produkter. Der er linket til de guides lige nedenfor:

Hvordan håndterer jeg moms fra det gamle regnskabsprogram?

Vi har samlet alt, hvad der har med din moms at gøre på konto “64100: Momsafregning”. Derfor er det den eneste konto, du skal have i spil, når du skal bogføre dine gamle moms. Du kan se, hvordan du gør i denne guide.

NB: Guiden er delt op i to dele. Du skal tænke på del 1. Vi har allerede fikset del 2 for dig.

Hvordan håndterer jeg skyldig SKAT, ATP, AM-bidrag og feriepenge?

Vi har udviklet nogle skabeloner, der kan håndtere udligningen af disse poster for dig. Alle skabeloner ligger under fanen ”Bogføring”. Det eneste du skal sørge for her, er, at indtaste beløb, dato og hvilken konto, du har betalt pengene fra.

Skyldig SKAT & AM-Bidrag:

Gå til BogføringBetaling af A-skat og AM-bidrag

Skyldig ATP:

Gå til BogføringBetaling af ATP

Skyldige feriepenge:

Gå til BogføringBetaling af feriepenge

Enkeltmandsvirksomhed – Hvordan er min egenkapital overflyttet?

Alle konti der vedrører, at din egenkapital er overflyttet og samlet på konto 60100: “Egenkapital primo”. Dog med undtagelse af din mellemregning, der ikke er med i denne konto. Mellemregningen er indtastet på en særskilt konto. Hvordan du bogfører og udligner din mellemregning, kan du læse mere om i guiden. Klik her for at gå til guiden.

Hvad gør jeg med data fra mit gamle regnskabsprogram?

Du skal kunne fremvise dine bilag 5 år tilbage i tiden til SKAT. Derfor er det vigtigt, at du har back-up af dine gamle data! Hvordan du gør er helt op til dig selv. Du kan f.eks. gøre det i Dropbox, lokalt på din computer, på USB-stik el.lign. Det vigtigste er sådan set, at du har backup af dine data, så SKAT kan få adgang til dem 5 år tilbage.

Hvad gør jeg, hvis jeg har efterposteringer?

Hvis vi har flyttet dit regnskab for dig, taster vi også gerne efterposteringer for dig. Send blot en mail tilbage til den samtale du har haft med vores flyt regnskab service. Så ser vi på det!

Ovenstående scenarier er de typiske spørgsmål, der kan opstå ved at have flyttet regnskabsprogram. Har du yderligere spørgsmål, er du mere end velkommen til at tage fat i os på chatten eller på support@dinero.dk.

God arbejdslyst. 😊

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram