Spring til indholdet

Sidst opdateret 22/01/2019

Artikel kun for Dinero Pro

Leasing – Sådan bogfører du det

Har du leaset et aktiv til din virksomhed og er i tvivl om, hvordan du bogfører dette? Så er du nok ikke den eneste – heldigvis er der hjælp at hente i denne guide.

Der findes 2 typer af leasing: “Operationel leasing” og “Finansiel leasing”. Bogføringen er forskellig for de to forskellige typer. Nedenfor gennemgår vi de to forskellige typer. Det kan være svært at finde ud af, hvilken type leasingaftale du har. I nogle tilfælde kan det læses ud fra aftalens vilkår. Ved du det ikke, så er vi nok nødt til at henvise dig til din revisor, der kan svare på, hvilken type leasing du har.

Du kan lease flere forskellige typer af aktiver til din virksomhed. Det mest leasede aktiv er en firmabil – derfor tager guidens eksempel udgangspunkt heri. Har du leaset andre aktiver (IT-udstyr, maskiner eller øvrige driftsmidler), så skal leasingydelsen, hvis det er operationel leasing, placeres som en driftsomkostning under “Administrationsomkostninger.” Du kan derfor stadig bruge eksemplet, men i stedet bruge ledige kontonumre mellem 7000 – 7999.

I de fleste tilfælde er der moms på din leasingydelse. Det momsfradrag får du når du bogfører ydelsen.

Finansiel leasing er, når et aktiv leases, og det er leasingstager, som ejer aktivet efter leasingperiodens udløb, eller sørger for en ejer.

En finansiel leasing skal næsten bogføres som om, at man ejer aktivet. Finansiel leasing er meget kompliceret, og derfor er vores klare anbefaling, at du tager fat i din revisor. På den måde får du det gjort ordentligt, og du snyder ikke dig selv for nogle fradrag 🙂

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Så mange har tilmeldt sig

0

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?