Spring til indholdet

Læsetid: 2 minutter

Artikel kun for Dinero Pro

Leasing – Sådan bogfører du det

Har du leaset et aktiv til din virksomhed og er i tvivl om, hvordan du bogfører dette? Så er du nok ikke den eneste – heldigvis er der hjælp at hente i denne guide.

Der findes 2 typer af leasing: “Operationel leasing” og “Finansiel leasing”. Bogføringen er forskellig for de to forskellige typer. Nedenfor gennemgår vi de to forskellige typer. Det kan være svært at finde ud af, hvilken type leasingaftale du har. I nogle tilfælde kan det læses ud fra aftalens vilkår. Ved du det ikke, så er vi nok nødt til at henvise dig til din revisor, der kan svare på, hvilken type leasing du har.

Du kan lease flere forskellige typer af aktiver til din virksomhed. Det mest leasede aktiv er en firmabil – derfor tager guidens eksempel udgangspunkt heri. Har du leaset andre aktiver (IT-udstyr, maskiner eller øvrige driftsmidler), så skal leasingydelsen, hvis det er operationel leasing, placeres som en driftsomkostning under “Administrationsomkostninger.” Du kan derfor stadig bruge eksemplet, men i stedet bruge ledige kontonumre mellem 7000 – 7999.

I de fleste tilfælde er der moms på din leasingydelse. Det momsfradrag får du når du bogfører ydelsen.

Finansiel leasing er, når et aktiv leases, og det er leasingstager, som ejer aktivet efter leasingperiodens udløb, eller sørger for en ejer.

En finansiel leasing skal næsten bogføres som om, at man ejer aktivet. Finansiel leasing er meget kompliceret, og derfor er vores klare anbefaling, at du tager fat i din revisor. På den måde får du det gjort ordentligt, og du snyder ikke dig selv for nogle fradrag 🙂

Operationel leasing er, når du ikke ejer aktivet efter leasingsperiodens udløb. Derimod er det leasingsgiver, som ejer aktivet efter leasingperiodens udløb. Den her del er relativt simpel, så den kan vi sagtens hjælpe dig med 🙂

Lad os tage et eksempel:

Vi tager udgangspunkt i leasing af en bil.
Du har leaset en bil, hvori du har lagt 10.000 kr. inklusiv moms i udbetaling og har en ydelse på 2.000 kr. pr. måned inklusiv moms.

1. Oprettelse af nye konti til bogføring – skal kun gøres én gang

Du skal have oprettet 2 nye konti. Den første konto er til selve udbetalingen, og den anden konto er til ydelsen, du betaler hver måned.
Du kan kalde disse konti for følgende:

Konto 6005 – Udbetaling til leasing af bil
Konto 6006 – Ydelse til leasing af bil

I eksemplet er tilfældet, at der er moms på. Derfor skal “I25 Dansk købsmoms” på kontoen.

Er du tvivl om, hvordan du opretter en konto, kan du trykke her.

2. Bogføringen af udbetalingen – skal kun gøres én gang

Du starter med at bogføre udbetalingen for bilen.

Bemærk – er din operationelle leasing kontrakt på over 12 måneder, skal denne udbetaling periodiseres. Se hvordan du gør – KLIK HER.  

Du tilgår fanen “Bogføring” –> “Finansbilag” –> “Diverse”.

Vælg herefter følgende:
Konto: 6005 – Udbetaling til leasing af bil.
Beløbet skal stå i plus.
Modkonto: 55000 – Bank.

Nu er udbetalingen til den leasede bil bogført.

3. Bogføring af den løbende ydelse – skal gøres hver gang du skal betale ydelsen (typisk månedligt)

Den månedlige ydelse bogføres således:

Du tilgår fanen “Bogføring” –> “Finansbilag” –> “Diverse”.

Vælg følgende:
Konto: 6006 – Ydelse til leasing af bil.
Beløbet skal stå i plus.
Modkonto: 55000 – Bank.

Nu har du bogført omkostningerne til din leasede bil 🙂

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Sidst opdateret 06/03/2019

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?