Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Del din gode idé med os

Har du en super god idé, som ikke er på vores roadmap? Så vil vi elske at høre fra dig.

X

Opret gratis konto

X

Stil os et spørgsmål

Leasing – Sådan bogfører du det

Har du leaset et aktiv til din virksomhed og er i tvivl om, hvordan du bogfører dette? Så er du nok ikke den eneste – heldigvis er der hjælp at hente i denne guide.

Der findes 2 typer af leasing: “Operationel leasing” og “Finansiel leasing”. Bogføringen er forskellig for de to forskellige typer af leasing. Nedenfor gennemgår vi de to forskellige typer. Det kan være svært at finde ud af, hvilken type leasingaftale du har. I nogle tilfælde kan det læses ud fra aftalens vilkår. Ved du det ikke, så er vi nok nødt til at henvise dig til din revisor, der kan svare på, hvilken type leasing du har.

Du kan lease flere forskellige typer af aktiver til din virksomhed. Det mest leasede aktiv er en firmabil – derfor tager guidens eksempel udgangspunkt heri. Har du leaset andre aktiver (IT-udstyr, maskiner eller øvrige driftsmidler), så skal leasingydelsen, hvis det er operationel leasing, placeres som en driftsomkostning under “Administrationsomkostninger.” Du kan derfor stadig bruge eksemplet, men i stedet bruge ledige kontonumre mellem 7000 – 7999.

I de fleste tilfælde er der moms på din leasingydelse. Det momsfradrag får du når du bogfører ydelsen.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding