Hvilke fradrag findes der?
Du kan både få fradrag for virksomhedens udgifter samt for arbejdsrelaterede fradrag. Det centrale er, at du skelner mellem de forskellige typer fradrag i forhold til både private og erhvervsmæssige udgifter og fradrag.
Når det drejer sig om fradrag for virksomhedens udgifter, skal du vurdere, om det er udgifter, som du har haft til at sikre virksomhedens indtægt, hvilket skal kunne dokumenteres med fx købsbilag ved forespørgsel fra Skattestyrelsen.
Hvad kan jeg trække fra i skat?
Som virksomhed kan du blandt andet få fradrag for følgende:
- Varekøb (altså udgifter til varer som sælges)
- Inventar og maskiner
- Udgifter til revisor og advokat
- Udgifter til erhvervskonto
- Udgifter til telefon og internet
- Husleje for lokaler
- El og varme
- Reparation og vedligeholdelse af lokaler
- Forsikringer
Udover ovenstående eksempler findes der en række andre udgifter, som du kan trække fra i skat og få fradrag for. Det drejer sig blandt andet om alle dine udgifter til reklamer; eksempelvis annoncer og andre markedsføringsaktiviteter.
Yderligere findes der repræsentationsudgifter, som kan være mad, drikkevarer og gaver relateret til forretningen. Ved repræsentation skal du være opmærksom på, at 25 procent af selve udgiften kan trækkes fra.
Erhvervsmæssige og private udgifter
Som tidligere nævnt er det vigtigste omkring, hvad du kan trække fra i skat, at du skelner korrekt mellem dine udgifter til virksomheden og privat. Køber du eksempelvis ting gennem virksomheden, som kun er til privat brug, kan du ikke trække det fra i skat.
Hvis udgiften derimod både er til erhvervsmæssig og privat brug, kan du trække den andel der er til virksomheden fra i skat.
Hvordan får jeg fradragene?
Ved at skrive dine udgifter ind i årsregnskabet, kan du få de fradrag, som du er berettiget til at trække fra i skat. Ved at gøre det vil de fradragsberettigede udgifter være trukket fra i overskuddet eller underskuddet – altså i årets resultat. Det oplyses på dit oplysningsskema, som tidligere blev kaldt for den udvidede selvangivelse.
Hvad kan man trække fra i skat ved opstart af virksomhed?
Har du for nylig startet en virksomhed, kan du oftest få fradrag for de omkostninger, som du har haft inden for de seneste seks måneder før start af virksomheden.
Det kan blandt andet være reklameomkostninger og omkostninger til telefon, løn og husleje til lokaler. De normalt fradragsberettigede udgifter som revisor- og advokatudgifter kan i dette tilfælde ikke trækkes fra i skat.