Er du klar til digital bogføring?

1. januar 2026 træder kravene om digital bogføring for enkeltmandsvirksomheder, PMV’er og I/S’er med en omsætning over 300.000 kroner to år i træk i kraft. Det inkluderer krav til bl.a. IT-sikkerhed, opbevaring af regnskabsmateriale og sikkerhedskopiering.

  • Få et lovpligtigt og godkendt regnskab på ingen tid

  • Simpelt at bruge, så du får mere tid i hverdagen

  • Glem paragrafferne – det klarer Dinero for dig

Test din viden

Er du og dit regnskab klar til d. 1. januar 2026?

Selskaber er allerede omfattet af kravene om digital bogføring. Det bliver blandt andet PMV’er og enkeltmandsvirksomheder også fra d. 1. januar 2026, hvor sidste trin af bogføringsloven træder i kraft.

Det betyder, at alle selskaber og personligt ejede virksomheder med en omsætning over 300.000 kr. to år i træk skal overholde en række krav i forbindelse med deres daglige bogføring og regnskab.

Loven er kompliceret, og der er mange krav til fx IT-sikkerhed og automatisering af administrative processer. Men hvis du bruger Dinero, skal du kun fokusere på at drive din virksomhed. Du behøver nemlig ikke tænke på paragraffer og krav – de er nye, men løsningen er (stadig) Dinero.

Kravene er nye.
Løsningen er (stadig) Dinero.

Dinero er godkendt og certificeret af Erhvervsstyrelsen

Alle pakker i Dinero er certificeret og godkendt af Erhvervsstyrelsen, da de lever op til kravene i bogføringsloven samt kravene til digital bogføring.

De lever blandt andet op til de omfattende krav til IT-sikkerhed og automatisering af administrative processer samt krav til bogføring.

Det betyder, at du blot henviser til Dinero i dine procedurer og dermed ikke selv skal bevise, at din bogføring og regnskab overholder alle krav krav ved en revision – som du skal, hvis du bruger et regnskabsprogram, der ikke er certificeret.
Paragraffer

Krav til personligt ejede virksomheder (og selskaber)

Kravene til blandt andet enkeltmandsvirksomheder og personligt ejede mindre virksomheder (PMV) og interessentskaber bliver med bogføringsloven og digital bogføring mere omfattende:
  • Regnskabsmateriale skal opbevares i skyen i mindst fem år
  • Sikkerhedskopi skal opbevares digitalt i mindst fem år
  • Registreringer skal dateres og henvise til et bilag – og der skal foretages regelmæssig sikkerhedskopiering af registreringer
  • Ændringer i registreringer eller bilag skal fremgå af systemet
  • Gendannelse af bogføringsdata i et maskinlæsbart format
“Regnskabsmateriale” udvides til også at omfatte dokumentation for faktuelle oplysninger i ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport.
Se alle krav til digital bogføring

Test dig selv – har du styr på bogføringsloven og de nye krav?

Test din viden om bogføringsloven nemt og hurtigt – og hvad den potentielt kommer til at betyde for dig og din virksomhed.

1. Hvornår trådte bogføringsloven i kraft?

2. Hvornår trådte kravet om digital bogføring i kraft?

3. Gælder bogføringsloven alle virksomheder?

4. Hvad er omsætningsgrænsen i bogføringsloven ifm. digital bogføring?

5. Hvilke procedurer skal du have styr på i forbindelse med bogføringsloven?

6. Hvad skal du have styr på, hvis du bruger et regnskabsprogram, der IKKE er godkendt?

7. Hvordan skal du opbevare dine bilag, når du skal anvende digital bogføring?

8. Hvad er der af krav til et (certificeret) digitalt bogføringssystem?

9. Kan det betale sig at have et godkendt regnskabsprogram, selvom du ikke er omfattet?

10. Stiller bogføringsloven også krav til din revisor og bogholder ved brug af et digitalt regnskabsprogram?

11. Er Dinero et certificeret og godkendt regnskabsprogram?

Resultat

Derfor er vores brugere glade for os

Læs vores anmeldelser og find ud af, hvorfor mange selvstændige vælger Dinero.

Har du et andet regnskabsprogram – vi flytter dit regnskab 100% gratis

Overvejer du at flytte dit regnskab til Dinero, så du har et godkendt regnskabsprogram? Vi klarer det hele for dig ganske gratis, ligesom vi guider dig til at komme i gang med at bruge vores funktioner. Du får også Dinero Pro for din resterende periode det andet sted. Læs mere.

Oftest stillede spørgsmål

Det er kravene om digital bogføring for personligt ejede virksomheder i forbindelse med bogføringsloven, der træder i kraft d. 1. januar 2026.

Selskaber er allerede omfattet af kravene om digital bogføring, og fra 2026 bliver bl.a. enkeltmandsvirksomheder og PMV’er med en omsætning over 300.000 kr. to år i træk også omfattet af kravene om digital bogføring.

Kravene til digital bogføring er:

  • Regnskabsmateriale skal opbevares digitalt i skyen hos en udbyder eller 3. part i mindst fem år
  • Sikkerhedskopi med al regnskabsmateriale skal opbevares digitalt i mindst fem år
  • Registreringer skal dateres og henvise til et specifikt bilag, og registreringerne skal regelmæssigt sikkerhedskopieres
  • Ændringer i bilag eller registreringer skal altid fremgå af systemet
  • Det skal være muligt at gendanne bogføringsdata i et maskinlæsbart format
  • Erhvervsstyrelsen har mulighed for at lave en risikobaseret bogføringskontrol, hvis virksomheden ikke har indsendt den første årsrapport eller har fravalg revision
  • Regnskabsmateriale vil fremover også omfatte dokumentation for faktuelle oplysninger i ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport

Der er intet krav om, at du skal bruge et registreret bogføringssystem, hvis du er omfattet af de nye regler. Du må gerne bruge en anden løsning, men så er det dit ansvar at kunne bevise, at du overholder lovkravene om digital bogføring og kunne bevise det ved en revision.

Dinero er et godkendt regnskabsprogram og certificeret af Erhvervsstyrelsen (fob165082).

Hvis du er omfattet af reglerne, når kravene om digital bogføring i den nye bogføringslov træder i kraft for dig, skal du bruge et registreret bogføringssystem – medmindre du selv vil sikre og bevise, at du lever op til reglerne ved en eventuel revision.

Alle pakker i Dinero indeholder alle de værktøjer, du behøver for at overholde bogføringsloven. Du har fx mulighed for upload af bilag i skyen og bankafstemning, ligesom du kan modtage og sende EAN-fakturaer. Du kan derfor fokusere 100% på virksomheden i stedet for støvede paragraffer.

Hvis du ikke allerede har et godkendt regnskabsprogram, bør du kraftigt overveje, om du ikke bør skifte til fx Dinero, som er certificeret af Erhvervsstyrelsen (fob165082).

Der er i udgangspunktet intet i vejen for, at du ikke bruger et registreret bogføringssystem i din virksomhed. Men hvis du gør det, skal du selv sikre, at dit bogføringssystem eller regnskabsprogram overholder lovkravene om fx digital bogføring samt kunne bevise det ved en eventuel revision.

I værste fald risikerer du bøder op til 1,5 millioner kr., hvis du ikke kan bevise, at du overholder lovkravene – det gælder dog kun, hvis du hverken kan stille dit originale, digitale regnskabsmateriale eller en digital sikkerhedskopi til rådighed.