Digital bogføring i ny bogføringslov

Arbejdsgange og bogføring skal digitaliseres i danske virksomheder. Det er det centrale i den nye bogføringslov, som stiller krav om digital bogføring og øget sikkerhed. Se alle krav her i indlægget, samt hvornår reglerne kommer til at gælde for dig.

Dinero er et godkendt regnskabsprogram

Alle pakker i Dinero lever op til reglerne i bogføringsloven og er certificeret af Erhvervsstyrelsen. Du har fx mulighed for upload af bilag i skyen, bankafstemning og modtage og sende EAN-fakturaer. Du kan derfor fokusere 100% på virksomheden i stedet for støvede paragraffer. Læs mere her.

Hvad er digital bogføring?

Digital bogføring er bogføring med et digitalt bogføringssystem. Bogføringen klares digitalt via en computer eller mobiltelefon, og dine kvitteringer, fakturaer etc. opbevares elektronisk. 

Med Dinero Pro kan du fx scanne dine bilag med mobil-appen, bogføre dem og opbevare dem i skyen. Alt er altså samlet digitalt – både regnskabet og bilagene.

Med andre ord skal dine arbejdsgange være digitale og dit regnskabsmateriale opbevares digitalt ved digital bogføring. Og det er netop digital bogføring, som er en central del af den nye lov. Der kommer samtidig også ændringer til årsregnskabsloven.

Indlægget er en del af serien om den nye bogføringslov

Hent guide med komplet gennemgang af den nye bogføringslov

Du tilmelder dig samtidig Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.

Hvornår skal min virksomhed være klar til digital bogføring?

Der er forskel på, hvornår de nye regler for digital og elektronisk bogføring træder i kraft med den nye bogføringslov. Det afhænger nemlig af, hvilken type virksomhed du har:

  • Personligt ejet virksomhed – reglerne træder tidligst i kraft d. 1. juli 2026
  • Selskaber – reglerne træder tidligst i kraft d. 1. juli 2024
  • Foreninger – reglerne træder tidligst i kraft d. 1. juli 2026*

Det er også vigtigt at pointere, at det ikke er alle virksomheder, som er omfattet af de nye regler – se deadlines og regler for alle virksomheder. Husk, at du altid skal overholde de almindelige regnskabs- og bogføringsregler, uanset om du er omfattet eller ej.

Hvis virksomhedens regnskabsår følger kalenderåret, vil du reelt set først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar året efter. Det vil for selskaber være 1/1-25.

*Hvis der er tale om en erhvervsmæssig forening, som skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven, træder de i kraft samtidig med selskaber (1/7-24).

Ovenstående datoer er foreløbige datoer, som er meldt ud af Erhvervsstyrelsen, men de præcise datoer for virksomheders pligt til at benytte digital bogføring kendes endnu ikke.

Tag vores test. Find ud af, hvad ændringerne betyder for lige præcis din virksomhed

Tag testen her

Pil der peger nedad

Krav til digitalt bogholderi i ny bogføringslov

Bogføringen skal blive endnu mere digital i danske virksomheder. Det betyder store ændringer for dig, hvis du i dag ikke har 100% digitalt bogholderi.

Krav til digital bogføring med de nye regler:

  • Al regnskabsmateriale skal opbevares digitalt i skyen hos en udbyder eller 3. part i mindst fem år
  • Sikkerhedskopi med al regnskabsmateriale skal opbevares digitalt i mindst fem år
  • Registreringer skal dateres og henvise til et specifikt bilag, og registreringerne skal regelmæssigt sikkerhedskopieres
  • Ændringer i bilag eller registreringer skal altid fremgå af systemet
  • Det skal være muligt at gendanne bogføringsdata i et maskinlæsbart format
  • Erhvervsstyrelsen har mulighed for at lave en risikobaseret bogføringskontrol, hvis virksomheden ikke har indsendt den første årsrapport eller har fravalg revision
  • Regnskabsmateriale vil fremover også omfatte dokumentation for faktuelle oplysninger i ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport

Der er intet krav om, at du skal bruge et registreret bogføringssystem, hvis du er omfattet af de nye regler. Du må gerne bruge en anden løsning, men så er det dit ansvar at kunne bevise, at du overholder lovkravene om digital bogføring og kunne bevise det ved en revision.

Vores skabelon er opdateret, så den passer til de nye anbefalinger og vejledninger, som Erhvervsstyrelsen vil håndhæve fra d. 1/1 2023.

Hvis du bruger et registreret regnskabsprogram (som Dinero er), er det regnskabsprogrammets ansvar at sikre, det overholder alle gældende regler. Du skal dog stadig selv lave procedurer for transaktioner og regnskabsmateriale i virksomheden. Du finder skabeloner til procedurerne via de to link.

Få nyheder og opdateringer direkte i indboksen

Vil du være opdateret på alt omkring den nye bogføringslov? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor vi løbende vil sende nyheder og opdateringer ud. Jeg vil gerne holdes opdateret.

Med Dinero lever du op til alle krav om digital bogføring

Dit Dinero-regnskab lever op til kravene i den nye bogføringslov – det gælder både kravene til digital bogføring men også it-sikkerhed og digital opbevaring – og alle pakker er godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Du kommer også til at leve op til alle krav og regler, når de træder i kraft for din virksomhed. Vi er godkendt, så du skal ikke gøre noget – vi klarer det hele og holder dig løbende orienteret.

Du kan på Erhvervsstyrelsens hjemmeside læse mere om, hvem der skal bogføre digitalt. Her finder du også Erhvervsstyrelsens vejledninger og lovgrundlag. Du kan også skrive dig op til at få notifikationer.

Oftest stillede spørgsmål

Digital bogføring er bogføring i et digitalt bogføringssystem (som fx Dinero). Bonner og kvitteringer scannes med mobilen (eller via computeren), hvorefter de bogføres og opbevares digitalt.

Med digital bogføring opbevares al regnskabsmateriale digitalt, ligesom arbejdsgangene i virksomheden omkring regnskab og bogføring er digitale.

Det er forskelligt, hvornår reglerne for din virksomhed træder i kraft. Det afhænger nemlig af virksomhedstypen (og regnskabsklassen).

  • Personlig ejet virksomhed – tidligst d. 1. juli 2026
  • Selskaber – tidligst d. 1. juli 2024
  • Foreninger – tidligst d. 1. juli 2026*

Vær opmærksom på, at der er en omsætningsgrænse for personligt ejet virksomheder, mens selskaber automatisk vil være omfattet. Det er dog en god idé at være klar, før reglerne træder i kraft. På den måde kan du automatisere flere af bogføringsprocesserne, ligesom du også er sikker på at overholde alle regler og love fra dag 1.

Hvis regnskabsåret i dit selskab følger kalenderåret, vil du reelt set først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar 2025. For personligt ejede virksomheder, hvis regnskab følger kalenderåret, vil du sandsynligvis først overgå til de nye regler d. 1/1-27.

*Hvis der er tale om en erhvervsmæssig forening, som skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven, træder de i kraft samtidig med selskaber (1/7-24).

Hvis du bruger Dinero, kommer du automatisk til at overholde alle nye regler og krav. Se priser.

Overordnet skal dit regnskab og bogføring generelt være 100% digitalt. Det betyder blandt andet, at registreringer skal dateres og henvise til et specifikt bilag, ændringer skal fremgå af systemet, og der løbende skal tages sikkerhedskopi af regnskabsmaterialet.

Der er også krav om, at du skal lave procedurer for transaktioner og regnskabsmateriale i virksomheden, hvis du er omfattet af reglerne i den nye bogføringslov.

Regnskabsmaterialet (og sikkerhedskopien) skal opbevares digitalt i mindst fem år, og det skal være muligt at gendanne bogføringsdata  et maskinlæsbart format.

Alle virksomheder skal have digital bogføring, hvis de er omfattet af reglerne i den nye bogføringslov. Det betyder, at alle selskaber tidligst fra d. 1. juli 2024 skal have digital bogføring, mens det for personligt ejede virksomheder tidligst er fra d. 1. juli 2026.

Hvis selskabets regnskabsår følger kalenderåret, vil du reelt set først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar 2025. Hvis dit regnskabsår for en personlig ejet virksomhed følger kalenderåret, vil du derfor sandsynligvis først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar 2027.

Reglerne for digital bogføring for foreninger træder først i kraft tidligst i 2026. Men hvis der er tale om en erhvervsmæssig forening, som skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven, træder de i kraft samtidig med selskaber (1/7-24).

I personligt ejede virksomheder skal bilag være digitale tidligst d. 1. juli 2026. For selskaber er det allerede tidligst 1. juli 2024, at bilag skal være digitale i virksomheden.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram