Digital bogføring i ny bogføringslov

Arbejdsgange og bogføring skal digitaliseres i danske virksomheder. Det er det centrale i den nye bogføringslov, som stiller krav om digital bogføring og øget sikkerhed. Se alle krav her i indlægget, samt hvornår reglerne kommer til at gælde for dig.

Indlægget er en del af serien om den nye bogføringslov

Hvad er digital bogføring?

Digital bogføring er bogføring med et digitalt bogføringssystem. Bogføringen klares digitalt via en computer eller mobiltelefon, og dine kvitteringer, fakturaer etc. opbevares elektronisk. 

Med Dinero Pro kan du fx scanne dine bilag med mobil-appen, bogføre dem og opbevare dem i skyen. Alt er altså samlet digitalt – både regnskabet og bilagene.

Med andre ord skal dine arbejdsgange være digitale og dit regnskabsmateriale opbevares digitalt ved digital bogføring. Og det er netop digital bogføring, som er en central del af den nye lov. Der kommer samtidig også ændringer til årsregnskabsloven.

Dinero lever selvfølgelig op til alle nye regler

Mange elementer i lovforslagene er allerede en integreret del af Dinero. Dinero vil være et registreret bogføringssystem, som automatisk overholder alle love og regler for dig, når de nye regler træder i kraft. Kom i gang med det samme.

Hvornår skal min virksomhed være klar til digital bogføring?

Der er forskel på, hvornår de nye regler for digital og elektronisk bogføring træder i kraft med den nye bogføringslov. Det afhænger nemlig af, hvilken type virksomhed du har:

  • Personligt ejet virksomhed – reglerne træder tidligst i kraft d. 1. januar 2026
  • Selskaber – reglerne træder tidligst i kraft d. 1. juli 2024
  • Foreninger – reglerne træder tidligst i kraft d. 1. januar 2026

Det er også vigtigt at pointere, at det ikke er alle virksomheder, som er omfattet af de nye regler – se deadlines og regler for alle virksomheder. Husk, at du altid skal overholde de almindelige regnskabs- og bogføringsregler, uanset om du er omfattet eller ej.

Hvis selskabets regnskabsår følger kalenderåret, vil du reelt set først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar 2025.

Ovenstående datoer er foreløbige datoer, som er meldt ud af Erhvervsstyrelsen, men de præcise datoer for virksomheders pligt til at benytte digital bogføring kendes endnu ikke.

Tag vores test. Find ud af, hvad ændringerne betyder for lige præcis din virksomhed.

Tag testen her

Krav til digitalt bogholderi i ny bogføringslov

Bogføringen skal blive endnu mere digital i danske virksomheder. Det betyder store ændringer for dig, hvis du i dag ikke har 100% digitalt bogholderi.

Krav til digital bogføring med de nye regler:

  • Al regnskabsmateriale skal opbevares digitalt i skyen hos en udbyder eller 3. part i mindst fem år
  • Sikkerhedskopi med al regnskabsmateriale skal opbevares digitalt i mindst fem år
  • Registreringer skal dateres og henvise til et specifikt bilag, og registreringerne skal regelmæssigt sikkerhedskopieres
  • Ændringer i bilag eller registreringer skal altid fremgå af systemet
  • Det skal være muligt at gendanne bogføringsdata i et maskinlæsbart format
  • Erhvervsstyrelsen har mulighed for at lave en risikobaseret bogføringskontrol, hvis virksomheden ikke har indsendt den første årsrapport eller har fravalg revision
  • Regnskabsmateriale vil fremover også omfatte dokumentation for faktuelle oplysninger i ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport

Der er intet krav om, at du skal bruge et registreret bogføringssystem, hvis du er omfattet af de nye regler. Du må gerne bruge en anden løsning, men så er det dit ansvar at kunne bevise, at du overholder lovkravene om digital bogføring og kunne bevise det ved en revision.

Vores skabelon er opdateret, så den passer til de nye anbefalinger og vejledninger, som Erhvervsstyrelsen vil håndhæve fra d. 1/1 2023.

Hvis du bruger et registreret regnskabsprogram (som Dinero bliver), er det regnskabsprogrammets ansvar at sikre, det overholder alle gældende regler. Du skal dog stadig selv lave procedurer for transaktioner og regnskabsmateriale i virksomheden. Du finder skabeloner til procedurerne via de to link.

Webinar om ny bogføringslov – Få svar på alle dine spørgsmål

Bliv klædt godt på til alle de nye regler og krav med vores webinar. Her får du en grundig gennemgang af alle ændringerne, så du har styr på alle de vigtige deadlines – og om du er omfattet eller ej. Se det her.

Med Dinero lever du op til alle krav om digital bogføring

Dit Dinero-regnskab lever allerede i dag op til mange af kravene i den nye bogføringslov – det gælder både kravene til digital bogføring men også it-sikkerhed og digital opbevaring. 

Du kommer også til at leve op til alle krav og regler, når de træder i kraft for din virksomhed. Vi er nemlig allerede i gang med at gøre Dinero klar til de nye regler. Det betyder, at du ikke skal gøre noget – vi klarer det hele og holder dig løbende orienteret.

Få nyheder og opdateringer direkte i indboksen

Vil du være opdateret på alt omkring den nye bogføringslov? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor vi løbende vil sende nyheder og opdateringer ud. Jeg vil gerne holdes opdateret.

Du kan på Erhvervsstyrelsens hjemmeside læse mere om, hvem der skal bogføre digitalt. Her finder du også Erhvervsstyrelsens vejledninger og lovgrundlag. Du kan også skrive dig op til at få notifikationer.

Oftest stillede spørgsmål

  1. Digital bogføring er bogføring i et digitalt bogføringssystem (som fx Dinero). Bonner og kvitteringer scannes med mobilen (eller via computeren), hvorefter de bogføres og opbevares digitalt.

    Med digital bogføring opbevares al regnskabsmateriale digitalt, ligesom arbejdsgangene i virksomheden omkring regnskab og bogføring er digitale.

  2. Det er forskelligt, hvornår reglerne for din virksomhed træder i kraft. Det afhænger nemlig af virksomhedstypen (og regnskabsklassen).

    • Personlig ejet virksomhed – tidligst d. 1. januar 2026
    • Selskaber – tidligst d. 1. januar 2024
    • Foreninger – tidligst d. 1. januar 2026

    Vær opmærksom på, at der er en omsætningsgrænse for personligt ejet virksomheder, mens selskaber automatisk vil være omfattet. Det er dog en god idé at være klar, før reglerne træder i kraft. På den måde kan du automatisere flere af bogføringsprocesserne, ligesom du også er sikker på at overholde alle regler og love fra dag 1.

    Hvis dit regnskabsår følger kalenderåret, vil du reelt set først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar 2025.

    Hvis du bruger Dinero, kommer du automatisk til at overholde alle nye regler og krav. Se priser.

  3. Overordnet skal dit regnskab og bogføring generelt være 100% digitalt. Det betyder blandt andet, at registreringer skal dateres og henvise til et specifikt bilag, ændringer skal fremgå af systemet, og der løbende skal tages sikkerhedskopi af regnskabsmaterialet.

    Der er også krav om, at du skal lave procedurer for transaktioner og regnskabsmateriale i virksomheden, hvis du er omfattet af reglerne i den nye bogføringslov.

    Regnskabsmaterialet (og sikkerhedskopien) skal opbevares digitalt i mindst fem år, og det skal være muligt at gendanne bogføringsdata  et maskinlæsbart format.

  4. Alle virksomheder skal have digital bogføring, hvis de er omfattet af reglerne i den nye bogføringslov. Det betyder, at alle selskaber tidligst fra d. 1. juli 2024 skal have digital bogføring, mens det for personligt ejede virksomheder tidligst er fra d. 1. januar 2026.

    Hvis selskabets regnskabsår følger kalenderåret, vil du reelt set først overgå til obligatorisk digital bogføring d. 1. januar 2025.

  5. I personligt ejede virksomheder skal bilag være digitale tidligst d. 1. januar 2026. For selskaber er det allerede 1. januar 2024, at bilag skal være digitale i virksomheden.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram