Spring til indholdet

Læsetid: 8 minutter

Kompensation for faste udgifter

Bemærk:
Kompensationsordningen for faste omkostninger stiller krav om revisorpåtegning af virksomhedens faste udgifter. Derfor forventer erhvervsstyrelsen, at der her i uge 14 vil blive udgivet vejledninger, så virksomhederne og deres revisorer kan gå i gang med at forberede deres ansøgninger. I uge 15 forventes det, at der åbnes for den digitale ansøgningsblanket. Vi vil holde os opdateret omkring begge dele.


Oplever din virksomhed et fald i omsætningen på mindst 40 procent? Så kan du måske ansøge om dækning af faste udgifter til fx husleje, leasing, abonnementer mv.

Det kræver dog, at du kan opgøre og dokumentere dine faste udgifter – og at en revisor har lavet en påtegning af opgørelsen.

LÆS OGSÅ: Lønkompensation

Erhvervsstyrelsen har ikke åbnet op for ansøgninger endnu, men du kan gøre meget for at være på forkant og have alt materiale klar til revisoren.

Hvilke krav skal være opfyldt, for at få kompensation for faste udgifter?

For at få kompensation skal du have mindst 25.000 kroner i faste udgifter (minus revisorhonoraret, som du dog også kan få dækket 80 procent af) i tre måneder fra 9. marts til 9. juni 2020. Det svarer til faste udgifter for cirka 8.334 kroner om måneden.

Har du mindre udgifter end det, er der desværre ikke noget at komme efter i denne omgang.

Er du tvangslukket i perioden, kan du få dækket 100% af dine faste udgifter uafhængigt af, hvor store de er.

Nedenfor har vi lavet et grafisk overblik over forudsætningerne for at ansøge – og en fingerpeg om, hvad du kan få ud af at søge. Længere nede kan du desuden læse, hvad du konkret kan gøre i Dinero for at forberede dig til ansøgningsprocessen.

Dine faste udgifter skal dokumenteres af en revisor – så find gerne alle regninger for de sidste tre måneder frem. Det kan fx din huslejekontrakt, regninger for abonnementer og lignende.

LÆS OGSÅ: Udskudte moms- og skattebetalinger

Regn på forhånd sammen, hvor meget det samlet udgør per måned – så får du en mindre revisorregning. (Bemærk! Regeringen har endnu ikke fastlagt, hvad der præcist hører under begrebet faste udgifter. Vi opdaterer løbende vores FAQ her på siden, når der kommer nye informationer.)

Beregner

For at få kompensation for faste udgifter skal du bruge to tal:
1) Din omsætning fra 9. marts 2020 og frem til dags dato
2) Din omsætning for samme periode sidste år

Tallene finder du i dit regnskabsprogram.

1) Omsætning for 2020

-> Klik på mappe-ikonet (Regnskab) øverst i højre hjørne
-> Klik på Rapporter
-> Skift perioden i venstre hjørne til datointervallet ‘9/3-2020 – dags dato’
-> Udfor ‘Omsætning’ kan du aflæse tallet du skal bruge
-> Skriv tallet for 2020 ned

Kompensation faste udgifter

2) Omsætning for samme periode sidste år

Omsætningen sidste år finder du på samme måde som indeværende år – du skal bare lige over i regnskabsår 2019 i stedet.

-> Skift regnskabsår i hovedmenuen øverst til venstre og vælg år 2019
-> Skift perioden til samme datointerval som tallet før – bare i 2019
-> Udfor ‘Omsætning’ kan du aflæse tallet du skal bruge
-> Skriv tallet ned

Vi har sagt det før, men siger det gerne igen:
Er du tvangslukket i øjeblikket, vil du kunne få dækket 100 procent af dine faste udgifter. Denne beregner er derfor kun gældende for alle andre, som ikke er tvangslukket, og som har faste udgifter for 25.000 i perioden 9. marts – 9. juni 2020.

Kompensation for faste udgifter

I eksemplet (Se under sådan finder du tallet i Dinero) er omsætningen faldet med 70,9 procent, og jeg kan altså få dækket 50 procent af mine faste udgifter. Hvis min virksomhed har en husleje på 10.000 kroner, kan jeg altså få 5.000 kroner refunderet.

LÆS OGSÅ: Kompensation for manglende omsætning

Resultatet er et estimat baseret på din omsætning indtil videre. Går din omsætning op eller ned kan kompensationen ændre sig.

Mest stillede spørgsmål til dette indlæg:

Ja – du skal have en revisorpåtegning over dine faste udgifter for at kunne ansøge om kompensation.

Det er endnu ikke offentliggjort, men der gik kun nogle få uger for lønkompensation, så sandsynligvis inden længe.

Det er endnu ikke defineret fra politisk hold. Indtil videre ved vi kun, at det kommer til at være husleje, renteudgifter og kontraktbundne udgifter (fx leasing). 

 

Andre meget mulige, men ikke sikre, udgifter, som kan dækkes, er vand, varme og el, forsikringer og lignende, som man ikke kan undgå at betale eller vil have store konsekvenser af at opsige.

 

Ting som software, abonnementer, aviser mv. ved vi ikke noget om endnu.

Det ved vi ikke endnu, men det er sandsynligt, at du kan få dækket dine faste udgifter, hvis du skal afholde dem og ikke har nogen egentlig omsætning. Hvordan det opgøres, ved vi dog ikke endnu.

Vi ved ikke, hvilke øvrige sammenligningsmuligheder der bliver, og vi må desværre afvente den endelige aftale

Kun en registreret eller statsautoriseret revisor kan lave påtegningen. Når revisoren underskriver, påtager de sig egentlig ansvaret for, at dine faste udgifter er retvisende, og det skal de kunne stå på mål for.

Det er endnu ikke offentliggjort, men vi ved, at regeringen og Folketinget hastebehandler alle lovforslag lige nu, så det kommer ud i virkeligheden så hurtigt som muligt.

Det ved vi desværre ikke noget konkret om endnu.

Delvist. Bliver du efterfølgende godkendt til kompensation, får du 80 procent refunderet af revisorudgiften til påtegning.

Aftalen ser ikke umiddelbart ud til at nævne en minimumsomsætning

Det afhænger meget af revisoren, men du kan godt forvente, at det ligger omkring 5.000-10.000 kroner. Det, du betaler for, er, at revisoren overtager alt ansvaret for, at regnskabet og dermed kompensationen er korrekt.

Husk: 80 procent refunderes, så der er tale om mellem 1.000-2.000 kroner for dig som virksomhedsejer.

Nej – Du skal kunne påvise at du i perioden ikke har haft nogen omsætning. Har du derfor mulighed for at bibeholde en indtægt, vil du falde over i at få kompensation baseret på dit fald i stedet.

Virksomhedsguiden.dk (ansøgninger modtages ikke endnu).

Sørg for at bruge tiden på at bogføre dit regnskab op til dato, og find alle nødvendige rapporter og regninger frem. Find desuden en revisor, som kan hjælpe dig med at lave påtegningen. Husk: Du får 80 procent af udgiften til revisorregningen refunderet.

Det kan du med stor sandsynlighed og det forventer erhvervstyrelsen i et svar til os. Den endelig aftale er ikke på plads endnu, og derfor kan vi ikke sige det med sikkerhed.

Måske. Indtil videre står der i aftalen, at sammenligningsgrundlaget er samme periode sidste år. Det er muligt, der kommer flere metoder, når den endelige aftale falder på plads.

Ja, helt bestemt! Men husk: der skal en revisor til at godkende dine faste udgifter, også kaldet en revisorpåtegning.

Så vil du kunne få en højere dækning. I sidste ende skal omsætningstabet opgøres over hele perioden fra den 9. marts til den 9. juni. Der vil altså komme en regulering på den anden side af Coronakrisen, både hvis dit tab har være større eller mindre

Ja. I så fald vil du enten modtage yderligere kompensation eller skulle betale noget af det tilbage.

Ja, dækning af de faste udgifter gælder for alle virksomheder, som har faste udgifter – uafhængigt af om du ejer en eller flere.

Vi forsøger i øjeblikket at stable så meget hjælp som muligt på benene til selvstændige og erhvervsdrivende. Vi kan dog ikke lave revisorpåtegninger.

Ja. Kontakt hotlinen hos virksomhedsguiden.dk på 72 20 00 34

Ja, den kompensation du modtager er skattepligtig. Du får ikke skatte- og momsfradrag for de udgifter, som bliver dækket.

Vi ved det ikke endnu, men det er sandsynligt, man skal anslå et forventet tab over hele perioden og kun lave en ansøgning og en efterfølgende opgørelse over, hvordan det faktiske tab var.

Bemærk: Alt indhold på denne side er vejledende. Det er skrevet efter bedste evne og med de oplysninger, vi på nuværende tidspunkt har adgang til.

Rasmus Nielsen
Rasmus er en fast bestanddel af Dineros supportteam, ansvarlig for at flytte regnskab i Dinero og skarp på regnskabsregler. Samtidigt er det Rasmus, der afholder kurser for at gøre iværksættere klogere på Dineros mange muligheder.

15 kommentarer

  1. Mange tror de kan få såvel omsætningskompensation og dække faste udgifter. Dette kan næppe være tilfældet, da man i så fald kan få mere i kompensation end man normalt tjener

    1. Hej Esben

      Det samme tilskud må nok ikke bruges til at dække samme udgifter, det tror jeg du har helt ret i, men jeg har ingen steder kunne læse, at man kun skulle kunne få del i en af de to pakker.

      Så jeg tror det vil afhænge af situationen. Men hvis du ingen faste udgifter har, får du også omsætningskompensation, selvom det ikke skal dække noget. Det er vel ret beset så de selvstændige får noget at leve for i denne tid, og de kan ikke leve for de penge som skal dække deres faste udgifter. Det er dog min fortolkning.

  2. Hej Rasmus hvordan er man stillet vis man åbent massør og negle klinik 9 marts 2020 overtog lejemål 1 marts 2020 de første 3 dage var der kunde men fra 12 marts ingen og den 16 marts skulle klinken lukke så er lidt i tvivl om det vil være muligt og få de faster udgifter dækket mvh peter

    1. Hej Peter

      Udmelding indtil videre har lydt, at er du tvangslukket, kan du få dækket 100% af dine faste udgifter. Jeg har ikke kunne læse andre kriterier til netop det scenarie, så det vil jeg antage ja!

  3. Jeg har en taxa, og jeg er ejeren af virksomheden, og jeg arbejder som chauffør
    Startdato : 29.08.2019
    Virksomhedsform : Anpartsselskab

    Er den løn, jeg modtager fra min virksomhed, en fast udgift?
    Mit arbejde er helt stoppet
    Har jeg ret til hjælp?

    1. Hej Mohammad

      Hvis du er tvangslukket, så ja. Din løn er ikke en fast udgifter nej. Din omsætning kan du højst sandsynligt få kompensation for, hvis du overholder kravene dertil!

  4. Tak for informativ side.
    Hvis man som Cafe er tvangslukket, men godt må lave To Go, Take Away, er man så stadig berettiget til fuld kompensation af faste udgifter ? Hvis ikke og take away salg kun vil udgøre en mindre del bør man så undgå det ? Eller kan det tænkes der vil ske modregning?
    Cafeer er vel kun berettiget til 100 %dækning af faste Udgifter og ikke omsætningsfald ?
    Venlig hilsen – Per Hansen

    1. Hej Per

      Min forståelse af at læse pakkerne er at du sagtens kan få del i begge, de må bare ikke bruges til at dække samme udgifter. Hvis du ikke er tvunget til at holde lukket fuldstændigt kan du nok ikke få de 100% dækket, men jeg synes ikke at have læst hvordan café og restauranter, som er tvunget til at skære massivt ned i deres ydelser skal forholde sig. Det må vi håbe der bliver meldt noget ud om i næste uge, når vi forhåbentlig bliver meget klogere. Vi opdaterer naturligvis her på siden løbende som der kommer nye informationer.

  5. Hej!
    Vi er en butikskæde med 27 medarbejdere og havde et omsætningstab på mere end 80% efter det 2. pressemøde. Vi (3 ejere) har sendt dem alle hjem pr. 20 marts.

    Lønkompensation: Hvordan afgør vi om de er fyringstruede og kan vi få kompensation for alle ansatte?

    Kan vi få hjælp fra flere hjælpepakker, herunder faste udgifter?

    Er vi selvstændige alle 3, med ejerandele på henholdsvis 45%, 45% og 10%?

    Tak på forhånd

    1. Hej Brian, der er flere dele til dit spørgsmål, så jeg opdeler det lige lidt:
      1. Ansatte -> Ja de kan få kompensation, hvis de er hjemsendt med løn. Hvordan fyringstruede defineres, har jeg ikke direkte kunne læse, men hvis du kan argumentere for de ville blive fyret uden hjælpen, er de vel fyringstruede.
      Efterfølgende skal regnskabet gøres op med revisorbistand, og her vil det nok være tydeligt om virksomhedens ansatte kunne være fortsat uden hjælpen eller ej.
      2. Ja i kan få del i flere pakker, så længe de ikke dækker samme udgifter. Lønkompensation hjælper jer f.eks. ikke med husleje.
      3. 45% og 45% ja, 10% nej, da mindste kravet er 25% ejerandel.

  6. Vi optikere har fået påbud om ikke at må tage synsprøver eller linsekontroller frem til 1/7 men vi ikke blevet lukket vi har dog ingen indtægt da det vores levebrød de har fjernet. Men selv om vi lukker er vi jo ikke tvangslukket da vi godt må holde åbnet. Så vi kan vel ikke få 100% dækket vores udgifter. Vi ligger i en skillezone

    1. Hej Line

      Det er korrekt, at i det første udspil til kompensation ikke falder i gruppen som kan få dækket jeres faste udgifter med 100%, men måske må nøjes med at lægge i 80% gruppen, hvis jeres omsætning er forsvundet fuldstændigt. 🙁

  7. Jeg fik mit cvr nr d. 5/7-2019, hvor jeg byggede min virksomhed langsomt op, som massør og zoneterapi, i mens jeg læste til zoneterapeut.
    Den reele indtægt begyndte først at komme fra januar 2020. Kan jeg få noget for tab af omsætning? Fra januar 2020 opnår jeg kravet om indtægt af 10000. Gennemsnit indtægt 2019 var 7000 kr/mdr.

    1. Hej Berit

      Valgfrihed i metode er lige nu svær at spå om, vi ved man kan bruge seneste 12 måneder, eller tiden op til 1/3 hvis virksomheden er yngre. Det er muligt du får lov at sige det mest retvisende for dig, vil være gennemsnittet af januar og februar 2020, men vi må se når der åbnes for ansøgninger, hvad det bliver i praksis.

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?