Kompensation for faste omkostninger

Bliv klogere på, hvilke krav du skal opfylde, samt hvordan du søger om kompensation for faste omkostninger.


Bemærk:
Indholdet i denne vejledning er fra tidligere kompensationsordningen og opdateres ikke længere. Har du spørgsmål omkring de nye kompensationsordninger anbefaler vi at holde øje med virksomhedsguiden.dk.


Vi kan hjælpe dig med revisorpåtegningen, hvis du bruger Dinero

For at få kompensation for faste omkostninger skal en godkendt revisor skrive under på din opgørelse over faste omkostninger – det er det, der kaldes en revisorpåtegning.

Vi har indgået en revisoraftale, som du som Dinero-bruger kan benytte. En godkendt revisor kan nemlig være svær at opstøve i disse tider – og særligt til en god pris.

Aftalen er med Woiremose & Partner, og er til en fast pris på 5.495 kr. ekskl. moms – hvorfor du faktisk får 80% kompenseret. I sidste ende vil ansøgningen altså kun koste dig 1.099 kr. ekskl. moms.


Oplever din virksomhed et fald i omsætningen på mindst 35 procent? Så kan du måske ansøge om dækning af faste udgifter. Læs mere i menuen herunder.

Erhvervsstyrelsen har lavet en liste over hvad de betragter som en fast udgift. Det betyder ikke at der også kan være andre ting eller færre ting.

Generelt gælder det, at en fast udgift er noget man er nød til at betale for at virksomheden kan hænge sammen. Man skal derfor først vurdere om virksomheden kan leve uden udgiften eller ej, og minimere sine udgifter til det absolut nødvendige.

Det er op til den enkelte at kunne argumentere for. Erhvervsstyrelsen skriver i sin vejledning at:

“Det påhviler virksomheden at handle økonomisk ansvarligt og begrænse omkostningerne i kompensationsperioden.”

Listen er som følger:

  • Husleje
  • Leje- og leasingomkostninger
  • Nødvendig vedligeholdelse på materielle anlægsaktiver og lejede/leasede aktiver
  • Omkostninger til el og opvarmning
  • Nødvendig løbende rengøring
  • Ejendomsskatter
  • Licenser på anvendelse af software
    m.v.
  • Abonnementer (herunder forsikringer)
  • Øvrige faste omkostninger
  • Afskrivninger på materielle og immaterielle anlægsaktiver
  • Renteomkostninger og gebyrer
  • Nedskrivninger på letfordærvelige varer
  • Nedskrivninger på ferskt kød der nedfryses (gælder kun slagterier)

Det kræver dog, at du kan opgøre og dokumentere dine faste udgifter – og at en revisor har lavet en påtegning af opgørelsen.

LÆS OGSÅ: Lønkompensation

Hvilke krav skal være opfyldt for at få kompensation for faste udgifter?

For at få kompensation skal du have mindst 12.500 kroner ekskl. i faste udgifter (minus revisorhonoraret, som du også kan få dækket 80 procent af) i tre måneder fra 9. marts til 8. juli 2020.
Det svarer til faste udgifter for cirka 4.166,66 kroner om måneden.

Har du lavere udgifter end det, er der desværre ikke noget at komme efter i denne omgang.

Er du tvangslukket i perioden, kan du få dækket 100 procent af dine faste udgifter – dog skal dine udgifter stadig være højere end 12.500 kr. ekskl. moms.

Nedenfor har vi lavet et grafisk overblik over forudsætningerne for at ansøge – og et fingerpeg om, hvad du kan få ud af at søge. Længere nede kan du desuden læse, hvad du konkret kan gøre i Dinero for at forberede dig til ansøgningsprocessen.

Hjælpepakker for faste omkostninger

Dine faste udgifter skal dokumenteres af en revisor – så find gerne alle regninger for de sidste tre måneder frem. Det kan fx din huslejekontrakt, regninger for abonnementer og lignende.

LÆS OGSÅ: Udskudte moms- og skattebetalinger

Beregner

For at få kompensation for faste udgifter skal du bruge to tal:
1) Din omsætning fra 9. marts 2020 og frem til dags dato
2) Din omsætning for samme periode sidste år

Tallene finder du i dit regnskabsprogram.

1) Omsætning for 2020

-> Klik på mappe-ikonet (Regnskab) øverst i højre hjørne
-> Klik på Rapporter
-> Skift perioden i venstre hjørne til datointervallet ‘9/3-2020 – dags dato’
-> Udfor ‘Omsætning’ kan du aflæse tallet du skal bruge
-> Skriv tallet for 2020 ned

Kompensation faste udgifter

2) Omsætning for samme periode sidste år

Omsætningen sidste år finder du på samme måde som indeværende år – du skal bare lige over i regnskabsår 2019 i stedet.

-> Skift regnskabsår i hovedmenuen øverst til venstre og vælg år 2019
-> Skift perioden til samme datointerval som tallet før – bare i 2019
-> Udfor ‘Omsætning’ kan du aflæse tallet du skal bruge
-> Skriv tallet ned

Vi har sagt det før, men siger det gerne igen:
Er du tvangslukket i øjeblikket, vil du kunne få dækket 100 procent af dine faste udgifter. Denne beregner er derfor kun gældende for alle andre, som ikke er tvangslukket. Det gælder for alle, at man skal have faste udgifter for 12.500 kroner i perioden 9. marts – 8. juni 2020.

Kompensation for faste udgifter

I eksemplet (Se under sådan finder du tallet i Dinero) er omsætningen faldet med 70,9 procent, og jeg kan altså få dækket 50 procent af mine faste udgifter. Hvis min virksomhed har en husleje på 10.000 kroner, kan jeg altså få 5.000 kroner refunderet.

LÆS OGSÅ: Kompensation for manglende omsætning

Resultatet er et estimat baseret på din omsætning indtil videre. Går din omsætning op eller ned kan kompensationen ændre sig.

Mest stillede spørgsmål til dette indlæg:

Ja – du skal have en revisorpåtegning over dine faste udgifter for at kunne ansøge om kompensation.

Har du ikke selv en revisor, kan du, hvis du er Dinero-bruger, gøre brug af vores aftale.

Det kan du nu!

Det er som følger:

  • Husleje
  • Leje- og leasingomkostninger
  • Nødvendig vedligeholdelse på materielle anlægsaktiver og lejede/leasede aktiver
  • Omkostninger til el og opvarmning
  • Nødvendig løbende rengøring
  • Ejendomsskatter
  • Licenser på anvendelse af software
    m.v.
  • Abonnementer (herunder forsikringer)
  • Øvrige faste omkostninger
  • Afskrivninger på materielle og immaterielle anlægsaktiver
  • Renteomkostninger og gebyrer
  • Nedskrivninger på letfordærvelige varer
  • Nedskrivninger på ferskt kød der nedfryses (gælder kun slagterier)

Der bruges 1.12.2019 til 29.2.2020.

Er virksomheden startet senere end det, bruges der fra 9/3 og tilbage til virksomhedens start.

Så vil man typisk bruge perioden 1. december ti l 29. februar.

Kun en registreret eller statsautoriseret revisor kan lave påtegningen.

Når revisoren underskriver, påtager de sig egentlig ansvaret for, at dine faste udgifter er retvisende, og det skal de kunne stå på mål for.

Kender du ikke selv en revisor, kan du, hvis du bruger Dinero, gøre brug af vores aftale.

Udbetalingerne er begyndt!

Det ved vi desværre ikke noget konkret om endnu.

Delvist. Bliver du efterfølgende godkendt til kompensation, får du 80 procent refunderet af revisorudgiften til påtegning.

Aftalen ser ikke umiddelbart ud til at nævne en minimumsomsætning

Det afhænger meget af revisoren, men du kan godt forvente, at det ligger omkring 5.000-10.000 kroner. Det, du betaler for, er, at revisoren overtager alt ansvaret for, at regnskabet og dermed kompensationen er korrekt.

Husk: 80 procent refunderes, så der er tale om mellem 1.000-2.000 kroner for dig som virksomhedsejer.

Har du ikke selv en revisor, kan du, hvis du bruger Dinero, gøre brug af vores aftale. Den koster 5.495 kr. ekskl. moms – med 80% kompensation koster det dig reelt kun 1.099 kr. ekskl. moms.

Nej – Du skal kunne påvise at du i perioden ikke har haft nogen omsætning. Har du derfor mulighed for at bibeholde en indtægt, vil du falde over i at få kompensation baseret på dit fald i stedet.

Virksomhedsguiden.dk 

Men husk, at du først skal inddrage en revisor, da de skal skrive under på en opgørelse over dine faste omkostninger.

Har du ikke selv en revisor, kan du, hvis du bruger Dinero, gøre brug af vores aftale.

Sørg for at bruge tiden på at bogføre dit regnskab op til dato, og find alle nødvendige rapporter og regninger frem. Find desuden en revisor, som kan hjælpe dig med at lave påtegningen. Husk: Du får 80 procent af udgiften til revisorregningen refunderet.

Dette er desværre blevet endeligt afkræftet ser det ud til. Kravet på 12.500 i fasteudgifter i de 3 måneder, gælder umiddelbart alle.

Ja det kan du, hvis du har en særlig god grund, som netop sygemelding, barsel eller lignende. Her må du bruge en anden periode end den som standard er givet.

Som udgangspunkt er sæsonarbejde desværre ikke indbefattet af denne mulighed.

Ja, helt bestemt! Men husk: der skal en revisor til at godkende dine faste udgifter, også kaldet en revisorpåtegning.

Har du ikke selv en revisor, kan du, hvis du bruger Dinero, gøre brug af vores aftale.

Læs mere om aftalen her.

Så vil du kunne få en højere dækning. I sidste ende skal omsætningstabet opgøres over hele perioden fra den 9. marts til den 9. juni. Der vil altså komme en regulering på den anden side af Coronakrisen, både hvis dit tab har være større eller mindre

Ja. I så fald vil du enten modtage yderligere kompensation eller skulle betale noget af det tilbage.

Ja, dækning af de faste udgifter gælder for alle virksomheder, som har faste udgifter – uafhængigt af om du ejer en eller flere.

Ja, det kan du tro.

Vi har lavet en aftale med en godkendt revisor, der må underskrive en opgørelse over dine faste omkostninger, så du kan få kompensation.

Ja. Kontakt hotlinen hos virksomhedsguiden.dk på 72 20 00 34

Ja, den kompensation du modtager er skattepligtig. Du får ikke skatte- og momsfradrag for de udgifter, som bliver dækket.

Nej, du søger for hele perioden, som kan være:

  • 3 måneder (9. marts til 8. juni 2020)
  • 4 måneder (9. marts til 8. juli 2020)

Har du allerede søgt og fået godkendt din ansøgning for de første 3 måneder, kan du forlænge den med én måned.

Bemærk: Alt indhold på denne side er vejledende. Det er skrevet efter bedste evne og med de oplysninger, vi på nuværende tidspunkt har adgang til.

Rasmus Nielsen
Rasmus Nielsen Dinero
Rasmus er en sand "professor" i regnskab og laver videoer og afholder kurser om både regnskabsemner samt Dinero.

Skriv en kommentar

34 kommentarer

  1. Hej Anne,

    Regerigen og et bredt flertal af folketingen er netop i slutningen af januar blevet enige om, at det nu er muligt for nye virksomheder oprettet helt frem til d. 1 November 2020. Derfor bliver det for dig også muligt at ansøge kompensationspakkerne ☀️

  2. Hej, Jeg sidder med et crossfit center der er stiftet d. 1. juli 2020. Det er selvfølgelig lukket ned nu. Mit spørgsmål går på om det er muligt at søge kompensation for faste udgifter ud over light udgaven, da virksomheden er stiftet på det tidspunkt.

  3. Hej Dinero. Vi har startet en frisørsalon d. 7/9-2020 – Den er lavet i vores egen husstand, det vil sige vores fastomkostninger, er meget lave.

    Vi har haft en genn. snit omsætning på omkring 20.000,- efter moms. Kan vi få dækket noget af vores tab? Da hun er tvangslukket?

    Hilsen Christian

    1. Hej Christian

      Nok ikke på de faste udgifter, det bliver nok også for dyrt for jer da det kræver revisorerklæring, så det kan nok ikke betale sig.

      Har i været tvangslukket burde der være mulighed for tabt omsætning dog. 👍

  4. For at få kompensation skal revisoren virkelig have kopi af pas og sygesikring og kørekort?

    1. Hej Loui

      Det er muligt en revisor skal bruge de oplysninger, men jeg synes næsten det ville være smartere at høre revisoren direkte hvad han bruger det til. Lige på det juridiske er jeg ikke ekspert. 🙂

  5. Er der nogen fokus på forsinket reaktion / altså vi driver et kontorfællesskab / her er der 30-40% opsigelser men der er 3 mrds opsigelse / det er jo direkte corona relateret

    1. Hej B

      Det er der ikke umiddelbart nej, det er indtil videre alene i selve kompensationsperioden man kigger på fald i omsætning. Det er også her der er mest brug for likviditet nu og her, naturligvis.

      Det er muligt vi kommer til at se initiativer for de som først bliver ramt i løbet af sommeren, som f.eks. jer med 3 måneders opsigelse.

      Det afhænger nok også af, hvor længe alt det her står på, noget som ingen endnu kan spå om, hvad vi kommer til at se af løbende initiativer.

  6. Hej Rasmus Har en cafe og tvangslukket, men godt må lave To Go, Take Away, er man så stadig berettiget til fuld kompensation af faste udgifter ? eller hvordan er det pt?

    1. Hej Ömer

      Nej desværre, din omsætning skal være 0 kroner i perioden for, at du kan opnå 100% kompensation. :-/

  7. Hej – jeg har haft tvangslukket i i perioden 18. marts til 10. maj (indtil videre). Hvad er reference perioderne for mig? Jeg går ud fra at der skal være 2 reference perioder – før 18. marts og efter 18. marts? Eller hvorledes?

    1. Hej Mette

      Referenceperioden er mig bekendt den samme, men kompensationsperioderne bliver naturligvis to forskellige, og du skal lave to forskellige ansøgninger. En for perioden hvor du har haft nedgang i omsætningen, og en for perioden hvor du har været tvangslukket.

  8. Hej og tusinde tak for hjælpen 1)Jeg er skrædder og kan ikke udføre mit job uden at være tæt og røre ved kunder. Jeg læste mig frem til at jeg skulle lukke, så kan man betegne mig som tvangslukket = 100% 2) Jeg har fået brev fra udbetaling dk vedr. min forsikring – de udskyder betalingen – men det er vel stadig en fast udgift i søgeperioden?

    1. Hej Kia

      Ja din forsikring er stadig en fast “udgift”. Det som kompenseres er selve omkostningen. Det betyder altså at det ikke er de kroner og øre du betaler i perioden som tæller med, men omkostningen.

      Et eksempel kunne være en forskring som koster 12.000 kroner, og du betaler en gang om året. Der vil du have en “omkostning” på 12.000 kr. / 12 md = 1.000 kroner pr. md, eller 3.000 kroner i kompensationsperioden.

      Håber det giver mening, husk du skal have revisor med ind over her, så bed evt. dem om hjælp til at periodisere hele regnskabet. 😉

  9. Hej, først tusinde tak for jeres online hjælp 🙂 Jeg har et spørgsmål. Der står man kan få kompention for udgifter til forsikring. Hvordan gøres det, jeg betalte for min bilforsikring d 13 marts men kompentation udregnes fra 1 dec til 28 feb. Ved du hvilke krav der er til dokumentationen, er bankudtog nok når jeg betaler via indbetalingskort via banken. Mvh Anita

    1. Hej Anita

      Hvis den er betalt 13. marts men gælder for tidligere måneder, så skal det periodiseres. Det skal du have en revisor til at gøre sammen med dig. Du skal også have en revisorpåtegning på, der dokumentere de faste udgifter er tilstede, de vil nok også bede om et bankkontoudtog i den forbindelse.

      Bruger du Dinero, så bare få bogført alt op til dato efter bedste evne, og så få fat i en revisor (vi har en partner som måske vil hjælpe, men vi skal nok skrive ud, så snart vi ved mere om det, også direkte inde i Dinero)

  10. Det er tilfældigt i hvilke måneder omkostninger er forfaldne. Vil der skulle periodiseres eksempelvis forsikringer og andre faste omkostninger således at en 3/12 indgår i beregningen?

    1. Hej Stig

      Har du faste udgifter som skal periodiseres skal det gøres ja, og det skal naturligvis gøres i både 2019 og 2020 regnskabet, sådan at begge dele bliver retvisende, og for både faste udgifter og omsætningen som bruges til at måle faldet.

  11. Jeg fik mit cvr nr d. 5/7-2019, hvor jeg byggede min virksomhed langsomt op, som massør og zoneterapi, i mens jeg læste til zoneterapeut. Den reele indtægt begyndte først at komme fra januar 2020. Kan jeg få noget for tab af omsætning? Fra januar 2020 opnår jeg kravet om indtægt af 10000. Gennemsnit indtægt 2019 var 7000 kr/mdr.

    1. Hej Berit

      Valgfrihed i metode er lige nu svær at spå om, vi ved man kan bruge seneste 12 måneder, eller tiden op til 1/3 hvis virksomheden er yngre. Det er muligt du får lov at sige det mest retvisende for dig, vil være gennemsnittet af januar og februar 2020, men vi må se når der åbnes for ansøgninger, hvad det bliver i praksis.

  12. Vi optikere har fået påbud om ikke at må tage synsprøver eller linsekontroller frem til 1/7 men vi ikke blevet lukket vi har dog ingen indtægt da det vores levebrød de har fjernet. Men selv om vi lukker er vi jo ikke tvangslukket da vi godt må holde åbnet. Så vi kan vel ikke få 100% dækket vores udgifter. Vi ligger i en skillezone

    1. Hej Line

      Det er korrekt, at i det første udspil til kompensation ikke falder i gruppen som kan få dækket jeres faste udgifter med 100%, men måske må nøjes med at lægge i 80% gruppen, hvis jeres omsætning er forsvundet fuldstændigt. 🙁

  13. Hej! Vi er en butikskæde med 27 medarbejdere og havde et omsætningstab på mere end 80% efter det 2. pressemøde. Vi (3 ejere) har sendt dem alle hjem pr. 20 marts.

    Lønkompensation: Hvordan afgør vi om de er fyringstruede og kan vi få kompensation for alle ansatte?

    Kan vi få hjælp fra flere hjælpepakker, herunder faste udgifter?

    Er vi selvstændige alle 3, med ejerandele på henholdsvis 45%, 45% og 10%?

    Tak på forhånd

    1. Hej Brian, der er flere dele til dit spørgsmål, så jeg opdeler det lige lidt: 1. Ansatte -> Ja de kan få kompensation, hvis de er hjemsendt med løn. Hvordan fyringstruede defineres, har jeg ikke direkte kunne læse, men hvis du kan argumentere for de ville blive fyret uden hjælpen, er de vel fyringstruede. Efterfølgende skal regnskabet gøres op med revisorbistand, og her vil det nok være tydeligt om virksomhedens ansatte kunne være fortsat uden hjælpen eller ej. 2. Ja i kan få del i flere pakker, så længe de ikke dækker samme udgifter. Lønkompensation hjælper jer f.eks. ikke med husleje. 3. 45% og 45% ja, 10% nej, da mindste kravet er 25% ejerandel.

  14. Tak for informativ side. Hvis man som Cafe er tvangslukket, men godt må lave To Go, Take Away, er man så stadig berettiget til fuld kompensation af faste udgifter ? Hvis ikke og take away salg kun vil udgøre en mindre del bør man så undgå det ? Eller kan det tænkes der vil ske modregning? Cafeer er vel kun berettiget til 100 %dækning af faste Udgifter og ikke omsætningsfald ? Venlig hilsen – Per Hansen

    1. Hej Per

      Min forståelse af at læse pakkerne er at du sagtens kan få del i begge, de må bare ikke bruges til at dække samme udgifter. Hvis du ikke er tvunget til at holde lukket fuldstændigt kan du nok ikke få de 100% dækket, men jeg synes ikke at have læst hvordan café og restauranter, som er tvunget til at skære massivt ned i deres ydelser skal forholde sig. Det må vi håbe der bliver meldt noget ud om i næste uge, når vi forhåbentlig bliver meget klogere. Vi opdaterer naturligvis her på siden løbende som der kommer nye informationer.

  15. Jeg har en taxa, og jeg er ejeren af virksomheden, og jeg arbejder som chauffør Startdato : 29.08.2019 Virksomhedsform : Anpartsselskab

    Er den løn, jeg modtager fra min virksomhed, en fast udgift? Mit arbejde er helt stoppet Har jeg ret til hjælp?

    1. Hej Mohammad

      Hvis du er tvangslukket, så ja. Din løn er ikke en fast udgifter nej. Din omsætning kan du højst sandsynligt få kompensation for, hvis du overholder kravene dertil!

  16. Hej Rasmus hvordan er man stillet vis man åbent massør og negle klinik 9 marts 2020 overtog lejemål 1 marts 2020 de første 3 dage var der kunde men fra 12 marts ingen og den 16 marts skulle klinken lukke så er lidt i tvivl om det vil være muligt og få de faster udgifter dækket mvh peter

    1. Hej Peter

      Udmelding indtil videre har lydt, at er du tvangslukket, kan du få dækket 100% af dine faste udgifter. Jeg har ikke kunne læse andre kriterier til netop det scenarie, så det vil jeg antage ja!

  17. Mange tror de kan få såvel omsætningskompensation og dække faste udgifter. Dette kan næppe være tilfældet, da man i så fald kan få mere i kompensation end man normalt tjener

    1. Hej Esben

      Det samme tilskud må nok ikke bruges til at dække samme udgifter, det tror jeg du har helt ret i, men jeg har ingen steder kunne læse, at man kun skulle kunne få del i en af de to pakker.

      Så jeg tror det vil afhænge af situationen. Men hvis du ingen faste udgifter har, får du også omsætningskompensation, selvom det ikke skal dække noget. Det er vel ret beset så de selvstændige får noget at leve for i denne tid, og de kan ikke leve for de penge som skal dække deres faste udgifter. Det er dog min fortolkning.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram