Markedsføring – regler og muligheder med online og offline marketing

Markedsføring, eller marketing, er en vigtig disciplin, da det er afgørende for, at dine kunder ved, hvem du er, og hvad din virksomhed eller dit produkt kan. Men markedsføring er rigtig mange ting, og der er et hav af muligheder. Vi har derfor skrevet et indlæg til dig, hvor du bliver klogere på, hvilke forskellige former for markedsføring der findes, samt hvordan du kommer i gang med at markedsføre din virksomhed.


Indholdsfortegnelse

Hvad er markedsføring?

Markedsføring er en betegnelse for alle de aktiviteter, en virksomhed laver for at øge salget  eller kendskabet til sit brand eller sine produkter. Det handler om at kende sin målgruppe, da det er vigtigt at vide, hvad kunderne efterspørger. Det helt centrale er her at tale til kundegruppen og ramme deres behov. 

Derudover handler markedsføring om at få sit produkt til at skille sig ud, så kunderne ved, hvorfor de lige netop skal vælge dig. Det er altafgørende for, at dine kunder kan finde dig.

Der er rigtig mange forskellige måder, en virksomhed kan markedsføre sig selv på. Det er en god idé at definere en strategi for de markedsføringsaktiviteter, der passer til din virksomhed og de produkter, du sælger. 

Når dine markedsføringsaktiviteter er defineret, bør du lægge en plan for, hvordan du vil eksekvere din markedsføring. Planen skal sikre, at det sker på de rigtige tidspunkter og på den rigtige måde.  

Kom i gang med din markedsføringsstrategi

Vi har lavet et blogindlæg om markedsføringsstrategier, hvor vi giver dig en guide til, hvordan du kommer i gang med at lave en strategi og plan for din markedsføring. Det kan du med fordel bruge til at udarbejde en god strategi. Læs mere her.

Hvad er online og digital markedsføring?

Online og digital markedsføring er de former for markedsføring, din virksomhed udfører via internettet – det vil sige online/digitalt. Det kan fx være sociale medier, SEO-marketing eller e-mail marketing. 

I dag er det de færreste forbrugere, der ikke er på internettet, og det udnytter virksomhederne gennem online markedsføring. Formålet med online markedsføring er, at din virksomhed kan få fat på forbrugerne der, hvor de alligevel bruger det meste af deres tid. 

Online markedsføring giver gode muligheder for, at din virksomhed kan målrette sin kommunikation til den rette målgruppe. Derudover kan du nemmere måle, hvor mange der ser din markedsføring, end du kan ved markedsføring, der ikke er digital.

Der er rigtig mange forskellige former for online og digital markedsføring, og mulighederne er ubegrænsede. 

I de følgende afsnit giver vi dig et overblik over de mest anvendte former for online og digital markedsføring. Måske bruger du dem allerede i din egen virksomhed, og ellers giver vi dig her inspiration til, hvilke du kan overveje at gå i gang med.

Facebook-markedsføring – 2,8 mia. aktive brugere

Facebook er en af de platforme, virksomheder bør overveje at markedsføre sig på, da du her finder 2,8 milliarder aktive brugere. Fordelen ved markedsføring på Facebook er, at du med Facebook-annoncering kan målrette din markedsføring til bestemte målgrupper ud fra brugernes Facebook-profiler. 

Når du opretter en annonce på Facebook, er det vigtigt at kende målgruppen, da du skal bruge denne viden, så du kan lave annoncer, der passer til målgruppen. Hos Facebook er det muligt at vælge funktioner, hvor du rammer netop den gruppe, du gerne vil.

Vi har lavet en guide til Facebook-annoncering, hvor en af vores eksperter guider dig grundigt hele vejen gennem processen for, hvordan du kommer i gang med annoncering på Facebook. 

SoMe-marketing – Markedsføring på sociale medier 

Markedsføring på sociale medier kaldes også for SoMe marketing. Det er et begreb for alle markedsføringsaktiviteter på de sociale medier. Dine kunder findes flere steder på sociale platforme, herunder LinkedIn og Instagram, som er to platforme, din virksomhed også med fordel kan markedsføre sig på.

LinkedIn er et socialt medie for professionelle og derfor et medie, der er oplagt ved B2B-salg. Hvis din virksomhed sælger til andre virksomheder, og derfor skal have fat i erhvervsdrivende, bør du kraftigt overveje LinkedIn i din markedsføringsstrategi. 

LinkedIn giver gode muligheder for at målrette annoncer ud fra oplysninger som brancher og jobtitler.

Derudover er Instragram også et effektivt medie til markedsføring. Instagram egner sig ofte særligt godt til brancher, hvor der er mulighed for at skabe noget visuelt, da mediet består af billeder. Du skal her, på samme måde som andre sociale medier, kende din målgruppe og definere, hvem det er, du gerne vil ramme. 

Hvid du vil i gang med markedsføring på sociale medier, er det vigtigt, du finder frem til det medie, der passer bedst til din virksomhed og dit produkt, da de forskellige sociale medier ikke passer lige godt til alle.

Influencer marketing – Lav samarbejde med influencer 

Influencer marketing er en form for markedsføring, hvor en virksomhed får influencere til at promovere og anbefale produkter. En influencer er en person, der forsøger at skabe indflydelse og påvirke sine følgere på et socialt medie ved at promovere produkter eller ydelser.

Et influencersamarbejde fungerer ved, at influenceren promoverer produktet eller ydelsen og får noget til gengæld af virksomheden. Det kan fx være en gave, et honorar eller en anden fordel. 

Hvis vi fx på Instagram følger en person, vi ser op til eller har tillid til, og ser personen anvende et produkt, vil der være større sandsynlighed for, at vi også selv vil anvende  produktet. 

Der er gode muligheder for at skabe troværdighed over for dine kunder med en influencer. Det er dog vigtigt at finde en influencer, der passer til din målgruppe og din virksomhed, og så skal det være en person, du selv kan stå inde for. 

E-mail marketing – gør din markedsføring personlig

E-mail markedsføring handler om at markedsføre din virksomhed ved at sende mails til dine kunder. E-mail marketing er en meget bred disciplin, og du kan gribe det an på mange forskellige måder. Det kan bl.a. gøres ved at lave nyhedsbreve eller automatiserede flows. 

En af fordelene ved e-mail markedsføring er, at du selv bestemmer, hvem der skal modtage dine mails, og hvornår de skal modtage dem. Det giver dig endnu bedre muligheder for personlig markedsføring. Du kan fx give dine kunder en personlig rabat eller sende mails ud på kundens fødselsdag. 

Det er altid vigtigt at huske, at du kun må sende mails til kunder, der har givet samtykke. Hvis du ikke har indhentet et samtykke til at sende en e-mail, hvor du promoverer din virksomhed, overtræder du reglerne i markedsføringsloven, og det kan blive dyrt. 

Du kan læse mere om reglerne for e-mail markedsføring i Forbrugerombudsmandens vejledning.

SEO-markedsføring er organisk 

SEO står for Search Engine Optimization og er optimering af hjemmesider. Det er en markedsføringsdisciplin, hvor du får din hjemmeside til at rangere højere på søgemaskiner (fx Google eller Bing), uden at du betaler for det. 

SEO og anden markedsføring, du ikke betaler for, kaldes organisk markedsføring og står i modsætning til betalt markedsføring. SEO kan bl.a. være teknisk (optimering af det tekniske setup på hjemmesiden) og værdiskabende indhold, der giver læseren værdi.

I dag vil de fleste forbrugere søge på et produkt eller ydelse i deres søgemaskine, hvis de har et købsbehov. Derfor er SEO en vigtig online markedsføringsdisciplin, som din virksomhed bør overveje at inddrage i sin markedsføring. 

Affiliate marketing – Lav aftaler med partnere

Affiliate markedsføring er en performancebaseret form for online markedsføring. Du betaler kort sagt en anden for at skabe salg, klik, besøg eller noget helt fjerde. Som regel sker det i form af en fast kommission, men det kan også være en procentdel af kundens ordre.

Det er en markedsføringsaktivitet, hvor du fx kun skal betale for annoncer, der konverterer – altså når der klikkes på en annonce. På den måde bruger du ikke penge på noget, der ikke fungerer optimalt. 

Det behøver som sagt ikke kun være annoncer. Det kan også sagtens være en partners hjemmeside, der sender kunder i din retning – mod betaling. Fx er sammenligningssider, som bl.a. Samlino, som regel også det, man kalder affiliate marketing.

Du kommer i gang med affiliate markedsføring ved at finde et website eller en blog, hvor din målgruppe befinder sig. Herefter kontakter du siden og laver en affiliate-aftale med dem. Vi bruger fx også affiliate i Dinero.

Det kan fx være en aftale om, at ejeren af siden får en procentdel af salget eller en fast pris pr. klik. Det er dig og din affiliate partner, der skal blive enige om vilkårene.

Markedsføring på YouTube – verdens andenstørste søgemaskine

YouTube er verdens andenstørste sociale medie, og det er derfor en god idé at overveje markedsføring her, da du (næsten) automatisk vil ramme mange potentielle kunder.

Mediet har mange muligheder for, og det giver dig bl.a. både mulighed for at lave annoncer inden, under og efter en video vises. På den måde kan du ramme relevante målgrupper på det helt rigtige tidspunkt og med det rigtige budskab. 

En anden fordel ved markedsføring på YouTube er, at du får muligheden for at ramme en meget specifik og veldefineret målgruppe, uden at du skal bruge mange penge på det. Du betaler nemlig kun for din annonce, når din video bliver vist.  

Markedsføring på YouTube er selvfølgelig ikke kun betalt. Du kan også markedsføre dig på mediet ved at lave relevante videoer. Det kan være alt fra informations- og kundeservice-videoer til sjove og underholdende videoer. Det er meget forskelligt, hvad der giver mening for den enkelte virksomhed.

Priser på online markedsføring – hvad koster det?

Priserne på online markedsføring afhænger udelukkende af, hvilke markedsføringsaktiviteter du anvender. Det er op til dig at afgøre, hvor mange penge du vil sætte af til at markedsføre din virksomhed. 

Det er derfor en god idé at lægge et markedsføringsbudget, og ud fra dette afgøre, hvad du har råd til at give dig i kast med. Markedsføring er for alle og kan tilpasses alle budgetter.

Hvis du ikke selv vil lægge en markedsføringsstrategi eller kan finde rundt i priserne, kan du få eksterne eksperter til at stå for dele af din online markedsføring. Her betaler du ofte en fast pris, alt efter hvilke opgaver der skal løses, og så står eksperterne for markedsføringen. 

Hvis du synes, det kan være en stor opgave at komme i gang med online markedsføring, kan det godt betale sig at få hjælp til af marketingspecialister. Det er en god idé at tage fat i et marketingbureau eller høre i dit netværk for at undersøge priserne.

Hvad er offline markedsføring?

Offline markedsføring er det modsatte af online markedsføring – det er altså al marketing, der ikke foregår online. Det kaldes også traditionel markedsføring, da det altid har eksisteret. 

Eksempler på offline markedsføring er busreklamer, reklameblade, messer og skilte. Selvom de fleste virksomheder anvender online markedsføring, har offline markedsføring også mange styrker. 

En af fordelene ved offline markedsføring er, at du kan ramme en rigtig bred målgruppe på kort tid i det offentlige rum. Derudover kan det være en fordel for virksomheder i visse brancher at kunne fremvise deres produkter, så kunderne kan mærke, smage eller se produktet. Det er bl.a. en af fordele ved messer. 

Outdoor markedsføring – annoncering i det offentlige rum

Outdoor markedsføring er en form for offline markedsføring, der foregår på udendørsarealer. 

Det er ofte i det offentlige rum som fx på gader, busstoppesteder eller store pladser og kaldes også for OOH (Out Of Home) eller DOOH (Digital Out Of Home)

Det er en effektiv metode, da du kan ramme en rigtig stor gruppe af mennesker på én gang.

Selvom du ikke kan ramme en specifik målgruppe med outdoor markedsføring, er det ofte effektivt ved lancering af nye produkter eller for at skabe larm omkring en stor begivenhed. 

Du kan på den måde fange mange menneskers opmærksomhed på samme tid.

Guerrilla marketing – skab opmærksomhed for få penge

En måde, hvorpå din virksomhed kan lave noget særligt, der skiller sig ud og skaber opmærksomhed, er gennem guerilla marketing. Der er en særlig form for offline markedsføring, der går ud på at lave noget opsigtsvækkende for få penge i det offentlige rum. 

Guerrilla marketing er dog en disciplin, der kræver meget kreativitet. Du skal med få ressourcer skabe noget, der tiltrækker forbipasserendes opmærksomhed, så de får lyst til at stoppe op og kigge eller interagere med det, du har skabt.    

B2B-markedsføring – Find den rette strategi til B2B-salg

Hvis din virksomhed sælger til andre virksomheder, er der nogle særlige parametre, du skal tage højde for i din markedsføring. Du kan bruge mange af de samme markedsføringsformer som ved B2C-salg, men det er vigtigt, at du overvejer, om de passer til denne situation.

Beslutningsprocessen er oftest længere ved B2B-salg end ved B2C-salg, og derfor er der typisk flere parter, der skal involveres og flere overvejelser inden et køb. Det kan derfor være nødvendigt at kommunikere på forskellige måder til de parter, der er med i beslutningen. 

Det er nogle af de ting, du skal have med i overvejelserne omkring valg af strategi til din B2B-markedsføring.

Datadrevet markedsføring – brug dine data

Datadrevet markedsføring er markedsføringsaktiviteter, der er baseret på data. Det er den disciplin, hvor beslutninger om markedsføring tages ud fra data og ikke bare ud fra en mavefornemmelse. 

Du kan med fordel kombinere data og kreativitet i dine markedsføringsaktiviteter. Så du giver dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes. Det er en god idé at anvende datadrevet markedsføring, når du skal lægge en markedsføringsstrategi. 

Du kan både bruge specifikke data om dine kunders adfærd og mere brede data om generelle tendenser i branchen. På den måde får du indsigt i, hvad dine kunder og potentielle kunder efterspørger, og det kan du bruge i din markedsføring. 

Differentieret markedsføring – målgruppestrategi 

Differentieret markedsføring er en målgruppestrategi, der anvendes som en del af markedsføringsstrategien. Ved at anvende differentieret markedsføring tilpasser du din markedsføring til forskellige målgrupper. 

Du kan med fordel anvende en differentieret markedsføring, hvis du har flere produkter, der henvender sig til forskellige målgrupper. På den måde kan du markedsføre bestemte produkter til enkelte målgrupper, som med stor sandsynlighed har forskellige behov.  

Push markedsføring vs. pull markedsføring 

Push og pull markedsføring er to overordnede strategier, der anvendes til markedsføring. Der er forskel på de to strategier, og derfor bør du se på deres fordele og ulemper, så du vælger den strategi, der passer bedst til din markedsføring. 

Det er dog ofte en god idé at kombinere strategierne, da de med forskellige styrker og svagheder fungerer godt i samspil med hinanden. 

Hvad er push markedsføring?

Push markedsføring er en markedsføringsstrategi hvor din virksomhed ‘skubber’ markedsføring ud til målgruppen, uden de har bedt om at blive eksponeret for den. Der er fx TV-reklamer eller reklamer i radioen. 

Formålet med push markedsføring er at “forstyrre” forbrugerne, mens de er i gang med noget andet og forhåbentligt få skabt et behov, de ikke vidste, de havde. Derudover kan push markedsføring også bruges til at øge kendskabsgraden til en virksomhed eller et produkt. 

Hvad er pull markedsføring?

Pull markedsføring er det modsatte af push markedsføring og er derfor det, kunderne selv vælger at opsøge. Det er det, kunderne møder, når de fx søger på internettet efter et produkt eller en virksomhed. 

Det er med andre ord markedsføring af et produkt eller ydelse, kunderne selv har efterspurgt. Derudover er det også kunderne, der styrer, hvor, hvornår, og under hvilke omstændigheder de vil opsøge produktet. 

En af fordelene ved pull markedsføring er, at du rammer kunderne på et tidspunkt, hvor de allerede har en interesse og et behov for dit produkt, når de bliver eksponeret for det.

Hvad er holistisk markedsføring?

Holistisk markedsføring er en form for markedsføringsstrategi, hvor der ses på alle virksomhedens marketingaktiviteter som helhed. Det er en tilgang, hvor du får et helhedsbillede af en virksomheds markedsføring, og derfor kaldes disciplinen også ofte 360 graders markedsføring.

Markedsføring er en bred disciplin, som handler om mange forskellige aktiviteter. Det er samspillet mellem de forskellige markedsføringsaktiviteter, der skaber virksomhedens gode resultater. 

Derfor er det vigtigt at se på virksomhedens holistiske markedsføring for at få en bedre forståelse af, hvordan en virksomhed markedsfører sig.  

Falsk markedsføring – markedsføring må ikke være vildledende

Der er en række regler, du skal tage højde for i din markedsføring. I markedsføringsloven står der, at markedsføring ikke må være vildledende eller falsk. 

Det betyder, at der i markedsføringen ikke må være forkerte oplysninger eller mangle relevante oplysninger, der kan få betydning for, hvilket valg køberen tager.

Et eksempel på vildledende eller falsk markedsføring er at give forkerte oplysninger om varens pris, kvalitet eller egenskaber. Det er også vildledende at tilbageholde oplysninger. Det kan fx være oplysninger om varens dårlige egenskaber eller vilkår ved købsaftalen.

Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, om virksomhedernes markedsføring er vildledende. Det kan blive dyrt, hvis en virksomhed overtræder reglerne. 

Det er derfor en god idé at kigge på Forbrugerombudsmandens hjemmeside for at blive klogere på forbud mod vildledende og falsk markedsføring.

Hvordan hænger salg og markedsføring sammen?

Salg og markedsføring er virksomhedens ansigt udadtil og hænger derfor uløseligt sammen. Hvis din virksomhed har en salg- og markedsføringsafdeling, er det derfor vigtigt, de taler godt sammen. 

Selvom din virksomhed ikke har det, er det stadig vigtigt at tænke salg og marketing sammen. Begge discipliner har samme mål, men metoden og strategierne er langt fra ens. 

Markedsføring skal bidrage til at øge kendskabet til din virksomhed og skabe en interesse hos potentielle kunder. 

Salgsafdelingen skal herefter have kontakt til de leads, marketing har skaffet og herefter forsøge at sælge produktet til de potentielle kunder med deres salgsteknikker

Marketing skal dog også bruge alle sælgernes erfaringer til at skabe en markedsføringsstrategi, der passer til det, som kunderne vil have. Salg ville derfor ikke kunne eksistere uden markedsføring og omvendt.

Strategi og handlingsplan til markedsføring

Det er altid en god idé at lave en markedsføringsstrategi og udarbejde en handlingsplan for, hvordan din markedsføring skal udføres. Det sikrer, at dine planer for markedsføring er velovervejede og bliver implementeret på det rigtige tidspunkt og på den rigtige måde.  

Markedsføringsstrategier kan både være strategier for online og offline markedsføring. Det kan gøres på rigtig mange forskellige måder, men det vigtigste er, at du finder den strategi, der passer bedst til din virksomhed. 

Når du skal finde den rette strategi, er det også vigtigt, at du sætter dig nogle mål for, hvad du gerne vil opnå.

Når du har styr på strategien, kan du lave en handlingsplan for, hvornår og hvordan du implementerer den. En handlingsplan strækker sig ofte over et år, men du bestemmer selv, hvor lang den skal være.

Markedsføringsmodeller til din markedsføring 

Der findes mange markedsføringsmodeller, du med fordel kan bruge i din markedsføring. En markedsføringsmodel kan hjælpe dig med at finde frem til den rette markedsføringsstrategi. En af de mest effektive markedsføringsmodeller, der kan hjælpe dig med markedsføring, er marketingmixet

Nedenfor kan du læse mere om modellen og blive klogere på, hvordan du bruger den.

De 7 P’er – Det fulde marketing-mix

Modellen består af syv parametre, der alle starter med P. Modellen kaldes også det fulde eller udvidede marketing-mix. Modellen har til formål at skabe overblik over vigtige parametre, der har betydning for virksomhedens fremtidige markedsføringstiltag. 

Du bruger modellen ved at gennemgå alle syv elementer hver for sig. Til sidst skaber du et samlet overblik over alle de vigtige parametre i din virksomhed. Det kan du bruge til at få en bedre forståelse for, hvad din virksomhed skal have fokus på i markedsføringen. 

I modellen indgår følgende syv parametre:

  • Product (produkt): Dette parameter handler om virksomhedens produkter eller ydelser. Her ses der på produktet som helhed, og der kan fx ses på produktets kvalitet, design eller emballage. 
  • Price (pris): Her ses der på produktet eller ydelsens pris. Der ses på prisfastsættelse, og om der evt. er nogle eksterne faktorer, der fører til, at prisen skal justeres.
  • Place (distribution): Distribution indebærer alle de kanaler, du anvender. Der ses også på beliggenheden, antallet af salgskanaler eller transport. Det kan fx være, du har en fysisk butik eller en webshop, hvor salget foregår via din hjemmeside. 
  • Promotion (markedsføring): I forbindelse med dette parameter ses der på din virksomheds markedsføring. Her ses der på, hvor I reklamerer, hvad budgettet for markedsføring er, og hvad din virksomhed vil kommunikere ud til målgruppen. 
  • Processes (processer): Der ses her på processen for, hvordan produktet eller ydelsen bliver til. Det handler om, hvordan produktet/ydelsen bliver udviklet, om i fx laver prototyper, hvor lang denne proces er, eller hvordan de nye ansatte oplæres/trænes. 
  • Physical evidence (håndgribelighed): Dette parameter handler om de fysiske rammer, kunderne møder, når de køber et produkt. Det kan fx være indretningen, medarbejdernes tøj eller musikken, når kunderne kommer forbi butikken. Det kan også være hjemmesiden. 
  • People (mennesker): Her handler det om medarbejderne. Hvordan rekrutterer din virksomhed de rette profiler, hvordan trænes og motiveres medarbejderne til at levere et godt stykke arbejde i virksomheden.

Modellen blev oprindeligt udviklet med 4 p’er og blev kaldt “marketing-mix”, men da denne model kun tog udgangspunkt i produktionsvirksomheder, udviklede man modellen ved at tilføje yderligere 3 p’er. Den udvidede model giver også servicevirksomheder mulighed for at kunne anvende modellen.

Oftest stillede spørgsmål

Markedsføring er alt det, en virksomhed gør for at øge kendskabsgraden eller salget af sine produkter eller ydelser. Det er vigtigt at prioritere markedsføring i sin virksomhed, da det er gennem markedsføringen, at en virksomhed skaffer nye kunder.

Det er vigtigt at kende sin målgruppe for at lave effektiv markedsføring, så du laver tiltag til det rigtige segment og sigter efter deres behov. Derudover er det vigtigt at finde den helt rette strategi for sin markedsføring, da der er mange forskellige måder at markedsføre sig på.

Den helt rette strategi afhænger af mange ting herunder dine kunder, dit produkt og dit marketingbudget.

Digital markedsføring er al markedsføring, der foregår på internettet. Det kan fx være markedsføring på sociale medier, SEO eller affiliate marketing, hvor man bruger partnere i sin markedsføring.

En af fordelene ved digital markedsføring er, at det er effektivt til at målrette sin kommunikation. Derudover er det langt nemmere at måle resultater ved digital markedsføring end traditionel markedsføring.

Vildledende markedsføring kaldes også falsk markedsføring og er markedsføring, der er forkert eller mangelfuld. Det er vildledende at skrive forkerte oplysninger, der kan have betydning for, hvilket valg køberen tager.

Eksempler på vildledende eller falsk markedsføring er at give forkerte oplysninger omkring varens kvalitet eller prisen. Det kan også være tilbageholdelse af oplysninger om varen eller aftalens indgåelse.

Det er forskelligt, hvad markedsføring koster. Prisen afhænger af, hvilken markedsføringsstrategi du anvender. Markedsføring kan tilpasses alle budgetter, og derfor er det vigtigt, at virksomheden lægger et budget, før du begynder at lave en markedsføringsstrategi.

Portræt af Laura Vestmark
Laura Juul Vestmark
Laura er vores Marketing Assistant. Hun hjælper bl.a. med at producere indhold om regnskabsrelaterede begreber og regler til dig, som ønsker at blive klogere på regnskab på en let forståelig måde.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram