Salgsfremmende omkostninger

Salgsfremmende omkostninger er lig med de omkostninger, som din virksomhed har til at øge sin omsætning – i daglig tale kan man kalde det reklameomkostninger. Det gælder alt fra online annoncer og udgifter til at deltage i en messe til andre former for reklame.

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 03/06/2022


Eksempler på salgsfremmende omkostninger

Hvad er salgsfremmende omkostninger?

Salgsfremmende omkostninger er de omkostninger, du har til at fremme salget eller omsætningen i din virksomhed. Når du driver en virksomhed, har du mange forskellige omkostninger. Du har ikke alene omkostninger, der går til personale og løn. Du har også omkostninger, der går til vareindkøb, husleje og salgsfremmende aktiviteter. 

I forbindelse med at du skal have lavet et årsregnskab, når regnskabsåret slutter, vil du falde over en post, der hedder kapacitetsomkostninger. Herunder finder du også de salgsfremmende omkostninger. 

Hvad dækker begrebet over?

Det kan være, at du har betalt for at få indrykket en lang række af online annoncer, eller at du har betalt for at få udarbejdet en TV-reklame eller et radio-spot.

Det kan også være, at du har haft udgifter til at deltage i en eller flere messer, eller at du har fået udarbejdet en række af trykte salgsmaterialer, som eksempelvis flyers eller visitkort.  

Når vi taler om salgsfremmende omkostninger, så er der tale om alt det, der relaterer sig direkte til at øge din virksomheds salg og omsætning. 

Hvad er kapacitetsomkostninger?

Kapacitetsomkostninger er alle de omkostninger, du har, der relaterer sig til den daglige drift af virksomheden. Det være sig alt fra løn til dine medarbejdere, husleje eller betaling for rengøring. 

Kapacitetsomkostninger er delt op i tre forskellige typer af omkostninger:

  1. Salgsfremmende omkostninger
  2. Kontante kapacitetsomkostninger
  3. Afskrivninger

Eksempler på kontante kapacitetsomkostninger kan være husleje, lønninger eller rengøring. Det, der karakteriserer de kontante kapacitetsomkostninger, er, at de tidsmæssigt falder sammen med forbruget. 

Hvad er afskrivninger?

Når du anskaffer dig en bil til din virksomhed eller inventar til kontoret i din virksomhed, kan du foretage en afskrivning. I forhold til de kontante kapacitetsomkostninger falder den form for omkostninger, der afskrives, ikke tidsmæssigt sammen, når det kommer til betaling og brugen af kapaciteten. 

Spørgsmål & svar

Hvad er salgsfremmende omkostninger?

Salgsfremmende omkostninger er lig med omkostninger, der går til markedsføring af en virksomhed. Det er penge, der går direkte til at øge salget og omsætningen i en virksomhed.

Hvad hører ind under salgsfremmende omkostninger?

Omkostninger til at indrykke annoncer, deltage i messer, trykke salgsmaterialer, lave TV-reklamer og meget andet.

Er salgsfremmende omkostninger en kapacitetsomkostning?

Ja, det er det. Når du laver dit regnskab, skal du føre dine udgifter til markedsføring som en kapacitetsomkostning og skrive det ind under salgsfremmende omkostninger.

Var denne artikel nyttig?

Relaterede ord

Herunder finder du relaterede ord fra vores regnskabsordbog der relaterer sig til Salgsfremmende omkostninger

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram