Hvad er en ventekonto?
En ventekonto er en statsejet bankkonto, der administreres af Digitaliseringsstyrelsen. Skatteforvaltningen udbetaler penge til en ventekonto, hvis virksomheden fx er lukket og/eller ikke længere har en NemKonto.
Det betyder, at det er en konto med penge, der venter på at blive udbetalt til de retmæssige ejere. Offentlige udbetalere (som fx Skattestyrelsen) udbetaler nemlig kun ydelser til en virksomheds (eller privatpersons) NemKonto.
Hvad indbetales typisk på en ventekonto?
- Overskydende selskabsskat
- Moms eller afgifter uden korrekt reference
- For meget indbetalt AM-bidrag eller A-skat for ansatte
- Tilbagebetaling af erhvervsstøtte eller refusioner
- Indbetalinger under klagesager eller tvister
For virksomheder fungerer ventekontoen som en “buffer” hos Skattestyrelsen, hvor penge parkeres, indtil afklaringen er på plads.
Har du penge på en ventekonto?
Hvis din virksomhed er spaltet, fusioneret, ophørt eller lignende, kan du potentielt have penge stående på en ventekonto. Hvis du tror, du måske har penge til gode, kan du kontakte Digitaliseringsstyrelsen via denne formular.
Privatpersoner kan også have penge stående på en ventekonto – sådan får du dem udbetalt.
Muligheder for udbetaling fra ventekonto – for virksomheder med og uden NemKonto
Der er forskellige måder, virksomheder kan få udbetalt penge fra deres ventekonto. Den primære forskel er, om virksomheden i dag har en NemKonto eller ej.
Muligheder for udbetaling:
NemKonto | Manuel udbetaling |
NemKonto i dansk finansielt institut (fx din bank) | Aktiv virksomhed |
NemKonto i udenlandsk finansielt institut | Ophørt virksomhed |
| Ophørt ved fusion |
| Ophørt ved spaltning |
| Konkursbo eller tvangsopløst selskab |
Mulighederne for at anvise en NemKonto er kun en mulighed for aktive virksomheder. Hvis virksomheden er ophørt, skal du i stedet bede om en manuel udbetaling.
Du kan også bede om en manuel udbetaling for en aktiv virksomhed, men du vil potentielt stå med samme problem igen på et senere tidspunkt, da det kun gælder denne ene gang. Derfor er det en god idé at anvise en NemKonto, hvis du har mulighed for det.
Hvis der skal laves en manuel udbetaling, er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvem du skal kontakte og hvad du skal sende med af dokumentation og relevante dokumenter. Det varierer nemlig en del.
Hvis beløbet på ventekontoen er tilknyttet et P-nummer, udbetales pengene automatisk, når CVR-nummeret får en NemKonto.
Virksomheder med SE-nummer skal udfylde en fysisk blanket, da det ikke er muligt for dem at bruge de digitale blanketter (du skal angive dit SE-nummer i stedet for CVR-nummeret) – og der gælder potentielt særlige dokumentationskrav.
Du skal reagere inden for tre år fra henvendelsen fra Digitaliseringsstyrelsen
Du har tre år til at reagere på henvendelsen om, at du har penge til gode på en ventekonto. Det vil altså sige, at du enten skal kontakte NemKonto Support eller anvise en NemKonto til virksomheden.
Hvis du ikke reagerer, vil pengene blive brugt til at betale eventuel offentlig gæld – hvis virksomheden ikke har gæld til det offentlige, bliver pengene overført til staten jf. Lov om nemkonto.
Oftest stillede spørgsmål
En ventekonto er en konto, som offentlige instanser udbetaler til, hvis en virksomhed (eller privatperson) ikke har en NemKonto tilknyttet på udbetalingstidspunktet. Det kan fx være overskydende skat eller refusion af moms.
Du kan enten gøre det ved at anvise en NemKonto (dette skal gøres gennem en bank) eller bede om en manuel udbetaling.
Du har penge på en ventekonto, hvis du ikke har haft en NemKonto tilknyttet din virksomhed eller som privatperson på tidspunktet for udbetaling.
Privatpersoner kan også have penge på ventekonto. Du kan læse mere om udbetalingen på nemkonto.dk.
Var denne artikel nyttig?