Sådan ser din kontoplan ud

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


I Dinero har vi valgt at lave en standard kontoplan. Du kan ikke slette og redigere de konti, som vi har allerede har oprettet til dig – Men du kan tilføje alle de konti, du ønsker.
Den er særligt udarbejdet og rammer med garanti størstedelen af dine behov. Skulle vi ikke dække dine behov, har du nemt mulighed for at oprette en konto. Se her, hvordan du gør.

Kontoplanen er opsat på denne måde, fordi vi med en standard kontoplan kan sikre en masse smarte funktioner i fremtiden. Fx ville Dinero Crowd ikke kunne hjælpe med din bogføringen uden en standard kontoplan.

Du finder kontoplanen under Regnskab Kontoplan

Opbygning af kontoplanen

Kontoplanen består hovedsagligt i to dele:

  • Resultatopgørelsen: Det er de konti, som fremgår under Regnskab RapporterResultatopgørelsen – også bedre kendt som udgift og indtægts-konti
  • Status (balancen): Det er de konti, som fremgår under Regnskab RapporterBalancen – også bedre kendt som passiver og aktiver


Vi gennemgår i følgende, hvordan kontoplanen er opbygget og skal forstås

  1. Kontonummer
    I Kontoplanen kan du se alle konti, der er oprettet. De er alle tildelt et kontonummer. Et kontonummer kan kun anvendes én gang. Det er særlig relevant, når du skal til at oprette en ny konto. Når du bogfører i et købsbilag, i et finansbilag eller kassekladden, kan du ligeledes altid indtaste kontonummeret.
  2. Kontonavn
    Hver konto får ligeledes tildelt et kontonavn. Det kan være nemmere at finde frem til, hvilken konto en udgift kan bogføres på. Fx. Konto 1000 – Salg af vare/ydelser m/moms, skal selvfølgelig anvendes, når man opretter en faktura med moms.
  3. Type
    Kolonnen for “Type” angiver, hvorvidt der er tale om en indtægt eller udgiftskonto i Resultatopgørelsen; eller hvorvidt der er tale om et passiv eller aktiv.
  4. Momstype
    I denne kolonne kan man aflæse, hvorvidt der er moms på den konto. Det vil sige, at når den pågældende konto anvendes i dit regnskab, vil det medregnes i Dineros momsafregningen. Det kan være særlig behjælpeligt alt efter om man sidder med en kvittering med moms på, så skal det som udgangspunkt på en konto med moms.
  5. Kontointerval
    I dette eksempel ses kontointervallet for omsætningskonti. Hvis man ønsker at oprette en ny omsætningskonto, skal det derfor oprettes i kontointervallet (1000-1999)
  6. BONUS: Delvist fradrag
    Kontoplanen indeholder også konti, hvor der står “delvis fradrag” eller “fuld fradrag”. Når ordet “fradrag” fremgår i kontonavnet, refereres til skattefradrag. Skattefradrag er lidt anderledes end momsfradrag. Det er det beløb, som du ikke skal betale SKAT af. Derfor kan der godt være fuld momsfradrag på dit bilag samtidig med, at kontoen hedder “delvis fradrag”. Derfor er det vigtigt at differentiere mellem skatte- og moms-fradrag.

Hent kontoplan

Kontoplanen kan variere afhængig af virksomhedstypen, og om du er momsfritaget eller momsregistreret. Vi har forskellige kontoplaner alt efter, om din virksomhed er et selskab (ApS, IVS, mv.) eller en personlig virksomhed (PMV, enkeltmandsvirksomhed eller I/S).

Når du er logget ind i Dinero kan du hente din kontoplan fra: Regnskab (Øverst til højre) → Kontoplan. Tryk herinde på knappen “Hent som CSV”. Så får du din kontoplan ud i CSV format(semikolonsepareret fil), som kan åbnes i alle regneark og tekst programmer.

Tips & bonusinfo

  • Du kan ikke importere en anden kontoplan fra et tidligere regnskabsprogram i Dinero, men det er muligt at oprette flere konti i kontoplanen, hvis du har behov for specifikke konti. Se hvordan du gør i denne guide.
  • Har du flere bankkonti? Se hvordan du opretter ekstra beholdninger her
  • Hvis du vil downloade dine posteringer/kontokort i PDF- og CSV-format, skal du bruge denne guide
  • Med en standardiseret kontoplan og SAF-T er det nemt at udveksle bogføringsdata med hinanden.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram