SAF-T (Standard Audit File for Tax)

SAF-T gør det nemmere at flytte bogføringsdata fra ét system til et andet – fx fra et regnskabsprogram til Skattestyrelsen. Det er baseret på en international standard, og formatet kræver, at informationerne er struktureret på en specifik måde for at virke. Der er også særlige krav til, hvad en SAF-T-rapport skal indeholde af data.

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 21/12/2023


Hvad er SAF-T?

SAF-T (Standard Audit File for Tax) er et format, der bruges til elektronisk deling af bogføringsdata på en enkel og sikker måde. 

Det er en international standard, baseret på OECD’s Standard Audit File, der gør det nemt for organisationer at udveksle pålidelige data til en national skattemyndighed eller ekstern revisor. 

Kort sagt betyder det, at du fx teknisk set kan downloade en SAF-T-fil med alle dine regnskabsdata og overføre dem til dit nye regnskabsprogram. Det kan potentielt gøre det nemmere at flytte regnskabsprogram.

I Danmark er det et krav, at certificerede regnskabsprogrammer (jf. den nye bogføringslov) skal give brugerne mulighed for at hente en SAF-T-fil. Der er dog meget få krav til, hvad filen skal indeholde af oplysninger, og det vil variere fra regnskabsprogram til regnskabsprogram.

Dinero er et godkendt regnskabsprogram

Der er ikke noget at være nervøs for, hvis du bruger Dinero. Vi er nemlig et godkendt regnskabsprogram, som lever op til alle reglerne i den nye bogføringslov. Det gælder både SAF-T, EAN-fakturering, sikkerhed og meget andet. Læs mere her.

SAF-T-format i danske regnskabsprogrammer

En standardiseret kontoplan på tværs af regnskabsprogrammer og -systemer hænger uløseligt sammen med SAF-T-formatet. Det bygger nemlig på, at virksomhedernes bogføring sker på en ensartet og konsekvent måde, så bogføringsdata nemt kan udveksles med fx en myndighed.

Hvis du vil se kravene til SAF-T i Danmark samt selve datamodellen, kan du på Erhvervsstyrelsens hjemmeside se “Danish SAF-T format for Bookkeeping”. 

Erhvervsstyrelsen har også lavet en teknisk beskrivelse af SAF-T version 1.0. Her kan du læse mere om de tekniske aspekter af filformatet, og hvordan den danske udgave adskiller sig fra OECD’s standard. 

SAF-T-rapportering er et krav for alle butiksejere

Det er blevet lovpligtigt for alle butiksejere at dokumentere alle salg med et system til digital salgsregistrering. Det kan de gøre med en SAF-T-rapport, som indeholder alle transaktioner og andre relevante informationer, så de nemt og hurtigt kan sendes til Skattestyrelsen. 

Din SAF-T-rapportering bliver meget nemmere og automatisk, hvis du har et kassesystem, hvor det er indbygget. Nogle kassesystemer har denne funktion integreret, mens det med andre slet ikke er muligt at trække en rapport. 

Hvad indeholder sådan en rapport egentlig?

Rapporten, baseret på SAF-T-formatet, indeholder mange forskellige oplysninger. Den indeholder fx:

  • Virksomhedsnavn
  • Kasseapparat/-system
  • Lokation
  • Transaktions ID
  • Samlet kontantsalg
  • Dagen for rapporten
  • Størrelse på betaling
  • Momskode

Informationerne skal struktureres på en bestemt måde, og ovenstående bullets er blot et lille udvalg af de elementer, der er en del af SAF-T-rapporteringen. Der er flere informationer, der skal være med i den endelige rapport til Skattestyrelsen, hvis den skal være fyldestgørende. 

Oftest stillede spørgsmål

SAF-T er en forkortelse for Standard Audit File for Tax, som gør det nemt at dele bogføringsdata elektronisk – fx fra dit regnskab til Skattestyrelsen.

SAF-T-rapportering er en måde for butiksejere til at dokumentere alle salg i virksomheden. Det er en integreret del af mange kassesystemer, så det stort set foregår automatisk.

Var denne artikel nyttig?

Relaterede ord

Herunder finder du relaterede ord fra vores regnskabsordbog der relaterer sig til SAF-T (Standard Audit File for Tax)

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram