Søger...

Øv! Der var ingen artikler, der matchede din søgning.

Sådan laver du en faktura

  • Læsetid: 5 minutter

  • Sidst opdateret 13/09/2021


Vi har forsøgt at gøre det så nemt som muligt at lave en faktura i Dinero – men hvordan er det nu lige med kravene til en faktura og hvordan overholder du dem? Vi har bygget systemet så du som udgangspunkt overholder dem, men for at være på den helt sikre side er her en video, som viser hvordan du opretter en faktura i Dinero helt fra bunden.

Fortrækker du en skriftlig version af samme indhold, kan du kigge på punkterne længere nede af siden, eller bruge en kombination af de to.

Step by step vejledning

  1. Sådan kommer du i gang

    1. Start med at trykke på Opret oppe til højre.
    2. Vælg “Ny faktura”.

    Opret ny faktura

     

    Sådan laves fakturaen

    1. Vælg kontakten du vil sende til. Har du endnu ingen oprettet, kan du oprette et firma gennem CVR-registret med enten firmanavn eller CVR-nummer. Du kan også udfylde informationerne manuelt for en privatperson eller et firma udenfor Danmark.
    2. Sørg for datoen er den samme som dagsdato. Det er den indstillet til som standard, men hvis du gemmer din faktura og kommer tilbage til den en anden dag, er det ikke nødvendigvis tilfældet. Datoen SKAL være den dato, du sender fakturaen og må ikke frem eller tilbagedateres.
    3. Vælg et produkt, du har oprettet, eller lav et nyt. Du kan også skrive noget manuelt uden at lave et produkt til et engangssalg, men at oprette det som produkt er lettere på sigt, da du så kan genanvende det og holde øje med hvor meget du sælger af det givne produkt.
    4. Tjek om din total stemmer, husk også du kan give %-rabat på fakturaen, skifte i antallet af solgte enheder, enhedstype samt bogføringskontoen. Dette er vigtigt hvis du f.eks. sælger til et andet land end Danmark.
    5. Blyanten giver dig mulighed for at rette i både betalingsoplysninger, betalingsfrist samt rykkerkrav. Pas på med at ændre i rykkergebyr og rente med mindre du er sikker på hvad du gør – standardoplysningerne er indenfor lovens rammer. Vil du kræve noget højere, kræver det nogle særlige handelsbetingelser. Kontakt altid en advokat hvis du overvejer det.
    6. Ret i sidefoden hvis du ønsker at tilføje websted, telefon eller lignende.

    Når du har gjort dette er fakturaen klar til godkendelse. Fakturaen afsendes ikke før du aktivt beder Dinero om det – det sker i næste step.

    Overvej evt. muligheden for at dine kunder kan betale med Mobilepay eller kreditkort. Så får du normalt pengene hurtigere end ved bankoverførsel og al bogføringen af betalinger sker automatisk.

  2. Sådan sender du din faktura

    Når du er klar til at sende din faktura trykker du på Send som… og i vores eksempel sender vi som mail – du kan også sende som EAN.

    1. Sørg for at modtagerens adresse er den rigtige. Er kontaktet oprettet gennem CVR registreret vil mailen også være herfra. Du kan ændre det permanent for kontakten på fanen Kontakter.
    2. Kig resten af punkterne igennem, men alt herefter er valgfrit. Når du er klar trykker du Send faktura. Vedhæfter du ikke fakturaen som PDF skal din kunde åbne den igennem et link, som Dinero holder øje med om er åbnet.

  3. Sådan registreres fakturaen betalt

    1. Fra overblikket trykker du på Registrer betaling i rubrikken lidt nede af siden som hedder “Kommende” og referere til kommende ind og ud betalinger.
    2. Vælg datoen du har modtaget betaling.
    3. Sørg for at den korrekte beholdning er valgt hvor du har modtaget pengene.
    4. Godkend betalingen af din faktura.

    Registrer faktura som betalt

     

    Og ja, så let er det at oprette, sende og bogfører betalingen af en faktura i Dinero. God fornøjelse! 🙂

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram