Køb og oprettelse af EAN-nummer

Et EAN-nummer bruges som en form for elektronisk postkasse. I denne artikel kan du læse nærmere om hvordan du bære dig ad med at oprette et EAN-nummer.


Et EAN-nummer kan blive løsningen på din overgang til elektronisk fakturering. Med e-fakturering kan du øge sikkerheden, mindske papirmængden, og i det hele taget gøre det lettere at bogføre. Men hvordan gør man egentlig?

Hvad er et EAN-nummer?

Et EAN-nummer kan bedst beskrives som en unik stregkode på 13 cifre, der identificerer en virksomhed, organisation eller afdeling. Den bruges i praksis til at sende og modtage elektroniske fakturaer.

Ethvert EAN-nummer er knyttet til en elektronisk postkasse, som indehaveren af EAN-nummeret har adgang til. Det kan sammenlignes med at have adgang til sin e-Boks via sit NemID.

EAN står for “European Article Numbering”, og kommer af, at systemet i starten var forbeholdt Europa. I dag er systemet dog internationalt og har derfor skiftet navn til GLN, som står for “Global Location Numbers”. I daglig tale bruger de fleste dog stadigvæk ordet EAN.

Hvordan finder man et EAN-nummer?

Der er ikke et samlet register for EAN numre. Leder du efter en dansk kommune eller regions EAN-nummer, har vi lavet en oversigt, hvor du kan finde dem alle.

Leder du efter en privat virksomheds EAN-nummer, kan du være heldig at kunne finde den på GS1s hjemmeside.

Vi har også lavet en mere dybdegående guide til EAN-nummer-register, du måske kan finde svar på dine spørgsmål i..

Hvordan får man et EAN-nummer?

Er du interesseret i et EAN-nummer som privat virksomhed, skal det købes af GS1 Danmark. Det koster et årligt gebyr, som afhænger af din virksomheds årlige omsætning.

Inden du kan handle på GS1’s hjemmeside, skal du være medlem af GS1 Danmark.

Når du har dit EAN-nummer, skal du bruge en operatør til at “holde EAN-nummeret kørende”. Det kan sammenlignes med, at du skal have et teleselskab, så folk kan ringe til dit telefonnummer. Den mest brugte operatør i Danmark er Sproom.

Efter du har fået styr på dit EAN-nummer og operatør, er du klar til at modtage fakturaer. Du kan nu referere til dit EAN-nummer fremover, når virksomheder skal sende dig fakturaer til din elektroniske postkasse.

Ofte stillede spørgsmål

  1. Et EAN-nummer er en unik stregkode, der identificerer en virksomhed, organisation eller afdeling. Alle virksomheder kan få et EAN-nummer, og det har flere praktiske fordele.

  2. At få et EAN-nummer afhænger af din situation. Private virksomheder kan købe et EAN-nummer ved at betale et årligt gebyr.

  3. EAN står for “European Article Numbering”. I daglig tale omtaler man det stadigvæk EAN, selvom at det i nyere tid har skiftet navn til GLN.

  4. EAN og GLN er i praksis det samme, omend det har to forskellige betydninger. EAN skiftede navn til GLN, da konceptet gik internationalt.

  5. Der er ikke lovkrav om, at private virksomheder skal have et EAN-nummer. Det er der til gengæld for offentlige institutioner. Et EAN-nummer har flere fordele for både dig og dine kunder.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram