Udgivet 18/04/2023
Læsetid: 13 min.

Kold kanvas – sådan laver du telefonsalg til B2B og B2C

At tage kontakt til kunder, der ikke selv har bedt om det, kan være en udfordrende disciplin. Men kold kanvas er faktisk en effektiv salgsmetode, hvis du anvender de rigtige teknikker. Vi har derfor skrevet et indlæg til om, hvordan du bedst muligt anvender kold kanvas i din virksomhed, samt hvilke særlige regler der gælder ved telefonsalg til forbrugere.

Portræt af Laura Vestmark
Skrevet af Laura Juul Vestmark

Hvad er kold kanvas? 

Kold kanvas er en salgsmetode, hvor du skriver eller ringer op til potentielle kunder for at sælge dine produkter eller ydelser. Kold kanvas omfatter også dørsalg, hvor du møder op hos de potentielle kunder og forsøger at sælge eller promovere noget. 

Du kan lave kold kanvas salg på forskellige måder. Den mest anvendte form for kold kanvas er dog telefonsalg, som er salg af alle slags produkter og ydelser. Telefonsalg bruges ofte til salg af forsikringer eller til mødebooking.

Det grundlæggende ved kold kanvas er, at du henvender dig direkte til en modtager, uden de har anmodet om kontakt med din virksomhed. Kold kanvas er altså det modsatte af inbound marketing, hvor kunderne selv kommer til dig – det er fx formålet med dette blogindlæg. 

kold kanvas i company health

Sådan har Benjamin fra Company Health brugt kold kanvas i sin virksomhed. Du kan se den fulde video her.

Gode tips til kold kanvas

Kold kanvas kan for mange være en svær metode, fordi du henvender dig uopfordret til en kunde og bruger deres tid. Det handler derfor om at have salgsteknikkerne på plads, når du skal igang med at henvende dig til kunder, der ikke har taget kontakt til dig. 

Hvis du finder den rigtige salgsteknik, kan kold kanvas være en effektiv metode til at skaffe nye kunder. Du får derfor her nogle gode tips til, hvordan du får succes med kold kanvas-salg:

Det er vigtigt, at du har sat dig godt ind i, hvem du henvender dig til, inden du tager kontakt. På den måde kan du tilpasse din samtale, så den passer til den potentielle kunde og på den måde få modtageren til at være mere interesseret.

Derudover er det også vigtigt, du kender dit produkt godt, så du virker sikker og rustet til at sælge det til videre.

Selvom der ikke er to samtaler, der er ens, er det en god idé at have en guide til, hvordan du kan starte en samtale, og hvordan du kan holde den røde tråd gennem snakken. Det er vigtigt at have en struktur for samtalen, så modtageren forstår formålet med samtalen.

Det kan også være effektivt at skrive nogle vendinger ned, du kan bruge, hvis du skulle gå i stå i løbet af samtalen. Det er dog vigtigt, du ikke binder dig til disse vendinger, men blot anvender dem, hvis du går i står eller bare har brug for en struktur.

For at gøre det nemmere for dig har vi lavet kold kanvas-guide til dig, så du er godt klædt på til samtalen og ikke går i stå undervejs. Du finder guiden ved at udfylde nedenstående formular.

Kunder har forskellige behov, og du skal derfor ikke kommunikere på samme måde til alle. Det er vigtigt, du anvender salgspsykologi til at læse modtageren og fornemme, hvordan hun vil tales til.

For at du lykkes med samtalen, skal den potentielle kunde have en god oplevelse. Du øger sandsynligheden for at få modtageren til at virke mere interesseret, hvis du er venlig og får modtageren til at have det godt i samtalen.

Når du henvender dig uanmodet til en potentiel kunde, tager du deres tid, uden de selv beder om det. Det er derfor vigtigt at overveje, hvilke tidspunkter du kontakter dem på, så du ikke forstyrrer dem mere end højst nødvendigt.

I B2B-salg er der fx større sandsynlighed for at komme igennem i løbet af en arbejdsdag. Hvis det derimod er B2C-salg, er det nok bedre, du ringer om aftenen, når forbrugerne har fået fri og har tid til at tage stilling til dit opkald.

Du skal dog huske reglerne for henvendelse til forbrugere, som næsten altid er ulovligt. Det kan du læse mere om nedenfor.

Det centrale for kold kanvas salg er at skabe et behov, modtageren ikke vidste, de havde. Derfor er det vigtigt, du er tydelig i din kommunikation. Det skal stå klart for modtageren, hvorfor du henvender dig, og hvad det er, du gerne vil opnå med samtalen.

Det er altid en god idé at have ovenstående råd med i tankerne både før, under og efter kaldet/henvendelsen.

Guide til kold kanvas

Udfyld formularen her, så sender vi dig en guide til, hvordan du kan få succes med kold kanvas. Du får bl.a. nogle gode tips til, hvordan du starter samtalen og holder den kørende, når du har taget kontakt til den potentielle kunde.

"*" indikerer påkrævede felter

Du tilmelder dig samtidig Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.

Undgå dette ved kold kanvas

Kold kanvas salg kan være en svær disciplin. For at gøre det nemmere og mere overskueligt at kaste sig over, har vi samlet et par punkter til, hvad du skal forsøge at undgå, når du skal lave salg gennem kold kanvas. 

Du kan spænde ben for dig selv ifm. kanvassalg, hvis du:

  • Ikke har undersøgt kunderne tilstrækkeligt inden samtalen
  • Bruger en standard salgspitch, så modtageren ikke føler sig speciel 
  • Stiller spørgsmål, der ikke får modtageren på banen. Det kan fx være spørgsmål, hvor der kun kan svares ja/nej
  • Ikke ved nok om dit eget produkt, og derfor ikke kan skabe et behov for den potentielle kunde

Derudover er det også vigtigt, du sætter dig ind i reglerne for uanmodet henvendelse, da telefonsalg som hovedregel er ulovligt til forbrugere.

Du må som udgangspunkt gerne henvende dig til virksomheder, medmindre virksomheden er reklamebeskyttet.  

Tips til B2B

Når du som virksomhed sælger til andre virksomheder gennem kold kanvas, er det vigtigt, du grundigt undersøger den virksomhed, du henvender dig til. Det gør det nemmere at strukturere samtalen og vide, hvad du skal lægge vægt på for at gøre virksomheden varm og interesseret. 

Tips til B2C

Der er nogle regler, der er vigtige at være særligt opmærksom på i forbindelse med kold kanvas til forbrugere. Forbrugeraftaleloven sætter nogle grænser for, hvornår og til hvem du må henvende dig. Det er som udgangspunkt ulovligt at henvende dig til forbrugere uden deres samtykke.

Der er dog nogle telefonsalg, der er undtaget. Du må fx gerne henvende dig til forbrugere, der ikke har givet samtykke, hvis du sælger forsikringer, bøger eller en række abonnementer. 

Du må dog aldrig ringe til forbrugeren, hvis de står på Robinsonlisten eller har frabedt sig opkald fra din virksomhed.  

Du kan med fordel læse Forbrugerombudsmandens kommentarer til telefonsalg til forbrugere.

Telefonsalg til forbrugere er ulovligt

Du må ikke kontakte forbrugere, der ikke har givet dig samtykke. I forbrugeraftaleloven står der, at det er ulovligt at henvende sig til forbrugere, hvis formålet er at sælge eller markedsføre.

Oftest stillede spørgsmål

Kold kanvas er en salgsmetode, hvor virksomheder kontakter potentielle kunder uden denne har anmodet om din henvendelse med henblik på at sælge eller promovere.

Kold kanvas er en effektiv salgsmetode, hvor du kan nå ud til nye kunder, der måske ikke kendte til dig i forvejen.

Kold kanvas kan anvendes på mange måder. Når du henvender dig til en potentiel kunde, er det vigtigt, du sætter dig ind i, hvem modtageren er, inden du ringer.

Derudover er det altid en god idé at lave en struktur for samtalen, så du holder en rød tråd i samtalen. På den måde har du langt bedre forudsætninger for at overbevise den potentielle kunde.

Du kan lave kold kanvas ved at ringe, skrive eller møde op ude hos den potentielle kunde. Telefonsalg er en anvendt salgsmetode, hvor sælger ringer ud til potentielle kunder for at sælge eller markedsføre sit produkt eller virksomhed .

Der er nogle regler, du skal være opmærksom på, når du ringer til forbrugere. Det er som udgangspunkt ulovligt at henvende sig til forbrugere uden deres samtykke, hvis du ringer for at sælge dit produkt eller dine ydelser.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Portræt af Laura Vestmark
Laura Juul Vestmark
Laura er vores Marketing Assistant. Hun hjælper bl.a. med at producere indhold om regnskabsrelaterede begreber og regler til dig, som ønsker at blive klogere på regnskab på en let forståelig måde.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Du må som udgangspunkt gerne henvende dig til virksomheder, medmindre virksomheden er reklamebeskyttet.

    Hvor har i den info fra ? Jeg læser kun det modsatte alle andre steder

    https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/faa-overblik-over-reglerne-i-markedsfoeringsloven/0208d903-3a15-495f-8941-6a76b3c8b930/

    1. Hej Chris

      Virksomhedsguiden er primært til B2C.

      “Som udgangspunkt er telefonsalg lovligt, når modtageren af henvendelsen er erhvervsdrivende, men ikke når vedkommende er forbruger”. Du kan læse mere her hos Advodan: https://www.advodan.dk/da/erhverv/min-virksomhed/virksomhedsdrift/markedsforingsloven/reklamepost-og-telefonsalg/

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram