Inkasso med Dinero
Med Dinero Pro kan du gøre brug af vores inkassosamarbejde med inkassobureauet Collectia nemt og hurtigt. Har du forgæves forsøgt at inddrive en manglende betaling fra din kunde? Så kan du sende kunden til inkasso for at få inddrevet betalingen – ganske nemt og direkte fra dit regnskabsprogram.
Du trykker bare på knappen “Opret inkassosag”, som er tilgængelig, når der som minimum er sendt én rykker inkl. inkassovarsel – og der er gået minimum ti dage siden. Det er vigtigt, du overholder inkassoreglerne.
Hvad koster det?
Det koster dig intet at oprette en inkassosag hos Collectia. Og henter de dine penge hjem, får du hele fakturabeløbet, egne pålagte rykkergebyrer og renter.
Inkassoomkostninger, gebyrer og renter, som de pålægger din kunde, tilfalder Collectia. Altså koster selve inddrivelsen dig ikke noget, idet omkostningerne alene pålægges din kunde.
Hvad så, hvis Collectia ikke henter pengene hjem?
Henter de ikke dine penge hjem i inkassoforløbet, har det været uden omkostninger for dig.
Collectia tildeler din kunde en inkassoscore ud fra data, som giver dig en indikation på din kundes betalingsevne samt en indikation på sandsynligheden for en succesfuld inddrivelse.
Ud fra vurderingen får du en række muligheder for videre inddrivelse af dine penge; nemlig at sende sagen i retten, overføre sagen til overvågning – eller stoppe sagen uden omkostninger for dig.
Læs mere om det – og om processen for udenlandske kunder og eventuel indsigelse fra kunden – via linket.
Hvordan forløber et inkassoforløb?
Det korte svar er, at ingen inkassoforløb er 100% ens – og at alle sager vurderes ud fra typen af sag, typen af debitor – og af debitorens reaktion og kommunikation (eller mangel på samme).
For at give dig bedst mulige odds for at få dine penge hjem, bruger Collectia kunstig intelligens til at skræddersy de enkelte inkassoforløb. Samtidigt arbejder de ud fra en inkassoscore, der vurderer din kundes evne til at betale på en skala fra 1-10.
Scoren, som er baseret på mere end 3,5 millioner tidligere inkassosager, tager hensyn til en række faktorer; herunder blandt andet køn, alder, betalingshistorik, registrering i gældsregistre, sagstype og adresse.
Typisk sker følgende i din inkassosag:
- Udsendelse af rykkerskrivelse(r)
- Udsendelse af inkassovarsel
- Udsendelse af breve
- Opkald til skyldner
- Udsendelse af betalingslinks via sms
- Påmindelses via digital postkasse og/eller mail
- Pålæggelse af rykkergebyrer, renter og inkassosalærer
- Forsøg på etablering af afdragsordning(er)
- Mulighed for eskalering til fogedretten efter udenretligt inkassoforløb
- Registrering til gældsregistre
Processen kan variere fra sag til sag, men den vil som regel ligne ovenstående.
Respekt for den videre relation
En succesfuld inddrivelse er målet – og hertil hører også omtanke for den videre relation til din kunde. Derfor lægger Collectia vægt på balancen mellem avancerede digitale løsninger og den personlige interaktion med debitorerne. Alt sammen for at skabe et forløb med fair og effektiv kommunikation i højsædet – og med respekt for den enkelte situation.
For at gøre det mere overkommeligt for din kunde at betale sin gæld, kan vedkommende desuden få tilbudt afdrags- og betalingsordninger gennem Collectia. Det gør det ligeledes mere sandsynligt, at du ser dine penge komme ind på kontoen.
Inkasso- og rykkerintegrationer
Med Dinero Pro har du også adgang til vores mange andre integrationer. Her får du blandt andet mulighed for at sætte din håndtering af inkasso på autopilot eller stå for din inddrivelse helt selv.
Se alle inkassointegrationer.
Bogføring af inkasso-inddrivelse
Du kan selvfølgelig også bogføre din inkassoinddrivelse i Dinero.
Har du fx sendt en faktura til inkasso og efterfølgende modtaget en afregning eller faktura fra inkassobureauet med inddrivelsen, så hop over, og læs vores guide til, hvordan du bogfører en inkassoinddrivelse.