Procedurer for transaktioner

Du skal beskrive dine procedurer for transaktioner i virksomheden, hvis du er omfattet af de nye regler i bogføringsloven. Det betyder, at du fx skal beskrive, hvordan du registrerer transaktioner og sikrer, at det sker korrekt. Hvis du har en revisor, kan du typisk henvise til deres proces i din beskrivelse.

Hvad er procedurer for transaktioner?

En procedure for transaktioner er en beskrivelse af, hvordan virksomheden vil sikre, at alle virksomhedens transaktioner registreres. I din beskrivelse skal du beskrive processen for, hvordan du løbende registrerer transaktioner og sikrer, at det sker korrekt – fx i et registreret bogføringssystem.

I beskrivelsen skal det også fremgå, hvem den ansvarlige for de forskellige processer er. Der skal være en overordnet ansvarlig, men der kan også være forskellige, som er ansvarlig for dele af det – fx en regnskabsassistent eller en ekstern revisor.

Du har indtil d. 1. juli 2022, hvor den bogføringsloven træder i kraft, til at få styr på procedurerne. Procedurerne skal ikke sendes til nogen. De skal blot kunne fremvises, hvis du bliver bedt om det.

Procedurer for regnskabsmateriale og transaktioner er lovpligtige for virksomheder, som er omfattet af de nye regler. Hvis virksomheden ikke er omfattet kravene i den nye bogføringslov, behøver du ikke lave dem.

Tag vores test. Find ud af, hvad ændringerne betyder for lige præcis din virksomhed.

Tag testen her

Pil der peger nedad

Hvis du selv bogfører – download procedure-skabelon

Er du omfattet af de nye krav til digital bogføring? Så skal du lave en beskrivelse af dine procedurer for transaktioner. Vi har lavet en procedure-skabelon til begge, du gratis kan hente. Du skal bare udfylde få informationer om din egen virksomhed. Så er du klar.

"*" indikerer påkrævede felter

*Når du henter skabelonen, tilmelder du dig samtidig vores nyhedsbrev med relevante nyheder direkte i indbakken. Der er tale om en vejledende skabelon – Visma Dinero er ikke ansvarlig for udfyldning af skabelonen eller overholdelse af pligter jf. bogføringslovens § 6

Erhvervsstyrelsen opdaterede deres skabelon og vejledning omkring beskrivelsen af bogføringsprocedurer i slutningen af 2022. Derfor har vi også opdateret vores skabelon, så du stadig lever op til reglerne – den er nem og hurtig at udfylde.

Det er forskelligt, hvornår reglerne træder i kraft. Derfor anbefaler vi, at du opdaterer dine procedurer for transaktioner et par måneder, inden de træder i kraft for din virksomhed. På den måde er du sikker på, at de er opdaterede og lever op til eventuelle nye regler og krav.

Når du har udfyldt skabelonen, skal du ikke gøre mere. Du skal blot opbevare den, så du kan fremvise den, hvis du bliver bedt om det. Du kan fx gemme den på en arbejdscomputer eller i Dropbox.

Hent guide med komplet gennemgang af den nye bogføringslov

Du tilmelder dig samtidig Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.

Hvis du får hjælp til bogføringen af en revisor

Hvis du har en anden til at stå for bogføringen, skal du være særlig opmærksom – både på dine procedurer og reglerne. Virksomheder, der udfører bogføring for andre virksomheder, er nemlig ansvarlige for, at kundernes regnskab og bogføring overholder de nye regler og krav i bogføringsloven. 

Du skal stadig selv lave en beskrivelse af dine procedurer, men for selve processen kan du henvise til fx revisorens procedurer for transaktioner i din egen. Du skal også anføre CVR-nummer på virksomheden.

Det er derfor ofte en god idé at forhøre sig hos ens revisor eller bogholder, hvad de har skrevet, og om de kan hjælpe med at lave en for dig. Det samme gælder procedurer for opbevaring af regnskabsmateriale.

Indlægget er en del af serien om den nye bogføringslov

Oftest stillede spørgsmål

Procedurer for transaktioner er en kort beskrivelse af, hvordan du vil sikre, at alle transaktioner registreres og sikrer, at det sker korrekt. Du skal også angive, hvem der er ansvarlig for proceduren.

Hvis du har en revisor eller bogholder til at hjælpe dig med bogføringen, kan du typisk henvise til deres procedurer i din egen.

Du skal have lavet dine procedurer inden bogføringsloven træder i kraft d. 1. juli 2022.

Deadline for procedurer for transaktioner er d. 1. juli 2022. Du skal altså have lavet dine beskrivelser og udpeget en ansvarlig inden denne dato.

Med vores skabelon tager det under ét minut at få styr på processerne for transaktioner og regnskabsmateriale.

Hvis du er omfattet af reglerne i den nye bogføringslov, skal du lave procedurer for transaktioner senest d. 1. juli 2022.

Det vil altså sige, at hvis du har en personlig ejet virksomhed med en omsætning over 300.000 kr. to år i træk eller et selskab, skal du lave proceduren.

Nej, det er der ingen krav om. Du skal blot opbevare dine procedurer på et sikkert sted, så du nemt kan fremvise dem, når/hvis du bliver bedt om det.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram