Hvad er procedurer for transaktioner?
En procedure for transaktioner er en beskrivelse af, hvordan virksomheden vil sikre, at alle virksomhedens transaktioner registreres. I din beskrivelse skal du beskrive processen for, hvordan du løbende registrerer transaktioner og sikrer, at det sker korrekt – fx i et registreret bogføringssystem.
I beskrivelsen skal det også fremgå, hvem den ansvarlige for de forskellige processer er. Der skal være en overordnet ansvarlig, men der kan også være forskellige, som er ansvarlig for dele af det – fx en regnskabsassistent eller en ekstern revisor.
Du har indtil d. 1. juli 2022, hvor den bogføringsloven træder i kraft, til at få styr på procedurerne. Procedurerne skal ikke sendes til nogen. De skal blot kunne fremvises, hvis du bliver bedt om det.
Procedurer for regnskabsmateriale og transaktioner er lovpligtige for virksomheder, som er omfattet af de nye regler. Hvis virksomheden ikke er omfattet kravene i den nye bogføringslov, behøver du ikke lave dem.
Tag vores test. Find ud af, hvad ændringerne betyder for lige præcis din virksomhed.
Tag testen her
Hvis du selv bogfører – download procedure-skabelon
Er du omfattet af de nye krav til digital bogføring? Så skal du lave en beskrivelse af dine procedurer for transaktioner. Vi har lavet en procedure-skabelon til begge, du gratis kan hente. Du skal bare udfylde få informationer om din egen virksomhed. Så er du klar.
*Når du henter skabelonen, tilmelder du dig samtidig vores nyhedsbrev med relevante nyheder direkte i indbakken. Der er tale om en vejledende skabelon – Visma Dinero er ikke ansvarlig for udfyldning af skabelonen eller overholdelse af pligter jf. bogføringslovens § 6
Erhvervsstyrelsen opdaterede deres skabelon og vejledning omkring beskrivelsen af bogføringsprocedurer i slutningen af 2022. Derfor har vi også opdateret vores skabelon, så du stadig lever op til reglerne – den er nem og hurtig at udfylde.
Det er forskelligt, hvornår reglerne træder i kraft. Derfor anbefaler vi, at du opdaterer dine procedurer for transaktioner et par måneder, inden de træder i kraft for din virksomhed. På den måde er du sikker på, at de er opdaterede og lever op til eventuelle nye regler og krav.
Når du har udfyldt skabelonen, skal du ikke gøre mere. Du skal blot opbevare den, så du kan fremvise den, hvis du bliver bedt om det. Du kan fx gemme den på en arbejdscomputer eller i Dropbox.
Hvis du får hjælp til bogføringen af en revisor
Hvis du har en anden til at stå for bogføringen, skal du være særlig opmærksom – både på dine procedurer og reglerne. Virksomheder, der udfører bogføring for andre virksomheder, er nemlig ansvarlige for, at kundernes regnskab og bogføring overholder de nye regler og krav i bogføringsloven.
Du skal stadig selv lave en beskrivelse af dine procedurer, men for selve processen kan du henvise til fx revisorens procedurer for transaktioner i din egen. Du skal også anføre CVR-nummer på virksomheden.
Det er derfor ofte en god idé at forhøre sig hos ens revisor eller bogholder, hvad de har skrevet, og om de kan hjælpe med at lave en for dig. Det samme gælder procedurer for opbevaring af regnskabsmateriale.