Krav til revisorer og bogholdere, der laver bogføring for virksomheder
Det er ikke kun virksomheder, der skal være opmærksomme på de nye regler og krav, der kommer med den nye bogføringslov. Bruger du fx en revisor eller bogholder til at klare regnskabet, stilles der også krav til dem.
Virksomheder, som hjælper andre virksomheder med at bogføre, skal nemlig leve op til de samme regler som virksomhederne, de bogfører for. Hvis du har en virksomhed til at hjælpe med bogføringen, vil de i udgangspunktet dele ansvaret for, at dit regnskab lever op til kravene.
Du skal dog stadig selv have en procedurer for regnskabsmateriale og procedurer for transaktioner, som du kan læse mere om via linket, eller få revisoren/bogholderen til at hjælpe dig.
Hent guide med komplet gennemgang af den nye bogføringslov
Du tilmelder dig samtidig Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.
Hvad siger paragrafferne i bogføringsloven egentlig?
Der er særligt to af de nye paragraffer, som er relevant for virksomheder, der får hjælp til bogføringen af en anden virksomhed samt virksomheder, der hjælper andre med deres bogføring:
§ 16. Virksomheder, der er bogføringspligtige efter § 1, stk. 1, og som efter årsregnskabslovens § 3, stk. 1, har pligt til at aflægge en årsrapport, eller hvor nettoomsætningen i to på hinanden følgende indkomstår overstiger 300.000 kr., skal i et digitalt bogføringssystem:
1) registrere virksomhedens transaktioner efter § 7, stk. 1, og
2) opbevare registreringer og de bilag, der dokumenterer registreringerne efter § 9.
Stk. 2. Virksomheder skal sikre, at det digitale bogføringssystem, de anvender efter stk. 1,
1) er registreret efter § 20, stk. 1, eller
2) opfylder kravene efter § 15 og regler udstedt i medfør heraf, hvis bogføringssystemet ikke er registreret efter § 20, stk. 1.
Stk. 3. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, hvilke bilag der omfattes af opbevaringspligten efter stk. 1, nr. 2.
§ 17. Virksomheder, der udfører bogføring for andre virksomheder, skal ved bogføringen for disse virksomheder ligeledes iagttage kravene efter § 16, stk. 1 og 2.
Paragraf 17 siger, at fx en revisor eller bogholder skal leve op til samme krav som virksomhederne, der er omfattet af reglerne, hvis de laver deres regnskab. De skal fx sikre sig, at de bruger et registreret bogføringssystem (som fx Dinero), eller at deres eget system lever op til kravene.
Der er forskel på bogføringssystemer og -løsninger
Der er stor forskel på, hvordan en revisor eller bogholder hjælper virksomheder med digital bogføring. Derfor kan det også være forskelligt, hvad det kommer til at have af betydning for dem og virksomhederne.
Eksempel | Er det registreret? | Betydning |
Virksomhed har regnskab i Dinero og giver revisoradgang | Ja | Kravene overholdes, da der bruges et registreret bogføringssystem. Virksomheden skal umiddelbart ikke bevise noget |
Revisor har virksomhedens regnskab liggende under sin profil i Dinero | Ja | Kravene overholdes, da der bruges et registreret bogføringssystem. Virksomheden skal umiddelbart ikke bevise noget |
Bogholder bruger eget system – virksomhed har ikke adgang | Nej | Begge skal kunne bevise, at systemet lever op til alle lovkrav. |
Virksomhed bruger ikke-registreret eksternt system, og bogholder har adgang | Nej | Begge skal kunne bevise, at systemet lever op til alle lovkrav. |
Virksomhed bruger ikke-registreret internt system, og bogholder har adgang | Nej | Begge skal kunne bevise, at systemet lever op til alle lovkrav. |
De nye regler stiller ikke krav om, at du bogfører i et registreret bogføringssystem. Det vil dog ofte gøre det meget nemmere, da hverken du eller din revisor selv skal kunne bevise, at systemet lever op til lovkravene ved en revision. Her henviser I bare til bogføringssystemet (fx Dinero).
Med den nye bogføringslov kommer der dog krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale og digital bogføring. Så du kan fx ikke opbevare bilagene fysisk. Det skal du også med i tankerne ift. de nye regler.
Med DInero Starter, Dinero Starter+ og Dinero Pro kan du uploade bilag til skyen, så de gemmes digitalt. Med Dinero Pro kan du endda uploade og bogføre dine bilag med mobil-appen, så bogføringen er overstået med det samme.
Med Dinero er både du og din revisor sikret
Det er nemt for både virksomheder og revisorer at lave regnskab i Dinero. Typisk laver virksomhederne selv det meste med fx de smarte bogføringsskabeloner og Assistenten. Det tager kun få klik at bogføre korrekt – og ofte klarer systemet det automatisk for dig.
Du kan give din revisor adgang til dit regnskab i Dinero. Med Revisoradgang får din revisor eller bogholder direkte adgang til regnskabet og kan selv lave alle udtræk. Det er nemt i dagligdagen, og I sørger også begge for, at I automatisk overholder de nye krav og regler.