Før vi går i gang med den egentlige guide til indberetning af årsregnskab, vil vi først kort fortælle om årsregnskab, og hvornår perioden typisk forløber sig over. En årsrapport indeholder blandt andet af et årsregnskab, koncernregnskab og ledelsesberetning.
Årsregnskabet skal udarbejdes én gang om året og beskriver en virksomheds økonomiske situation, da den giver et billede af, hvordan virksomheden har klaret sig. Det gør den ved at give en redegørelse for indtægter og udgifter for denne. Det er med andre ord en måde at gøre status over virksomhedens økonomi på.
Dit årsregnskab løber over en periode, der typisk følger kalenderåret fra 1. januar til 31. december. Man kan dog også føre det, som hedder et forskudt regnskabsår, ved at lave et årsregnskab, som gælder for d. 1. juli til d. 30. juni.
Få hjælp til årsregnskab
Lad os hjælpe med årsregnskab for din eller ApS-virksomhed. Du får en komplet årsrapport, indsendelse til Erhvervsstyrelsen, hjælp af revisor og meget mere.
Frist for indberetning af dit årsregnskab
- Personligt ejede virksomheder (enkeltmandsvirksomheder, PMV og I/S) skal senest indberette deres regnskab 1 juli 2022 for regnskabsåret 2021.
Indberetning af årsregnskab for disse virksomhedstyper foregår på den personlige årsopgørelse. Den kan vi hjælpe dig med i Dinero – læs mere her.
(Fristen var i 2021 udskudt til 1. september).
- Selskaber (ApS og A/S) skal senest indberette deres regnskab seks måneder efter sidste dag i deres valgte regnskabsår. Slutter regnskabsåret 31. december 2021, skal regnskabet altså først være indberettet 30. juni 2022.
Også årsregnskaber til ApS og A/S kan vi hjælpe dig med. Læs mere her.
(Fristen var tidligere fem måneder. Men med ændringerne til årsregnskabsloven i 2022 er den permanent rykket til seks måneder efter regnskabsårets afslutning).
Indberet årsregnskab – sådan gør du
I det følgende vil vi gennemgå, hvilke datoer og krav du skal være opmærksom på i forbindelse med din indberetning af årsregnskab. Vi giver dig desuden en trin-for-trin-guide til indberetning af årsregnskab.
Før du foretager din indberetning af årsregnskab, skal du sørge for at have alle dine oplysninger klar og din medarbejdersignatur i orden.
Når du skal indberette årsrapport/årsregnskab, skal du først og fremmest gå på Virk.dk. For mindre virksomheder i regnskabsklasse B skal informationer indtastes i “Regnskab Basis”.
Trin-for-trin-guide
Nedenfor finder du en trin-for-trin-guide til indberetning af årsregnskab:
- Gå til “Regnskab Basis” på Virk’s hjemmeside
- Log ind ved at klikke på “Start selvbetjening”
- Klik på “Ny årsrapport”
- Find virksomheden ved at søge på navn eller CVR-nummer
- Klik på “Vælg” ud for den virksomhed, du vil indberette årsregnskab for
- Indtast virksomhedsoplysninger, tekster til årsrapporten, regnskab og noter
- Udskriv derefter PDF-versionen af årsrapporten, og medbring den på generalforsamlingen. Det er her, du skal sørge for at få årsrapporten godkendt samt underskrevet
- Log ind på “Regnskab Basis” igen, og klik på “Indberet godkendt årsrapport”
- Gem kvitteringen og en kopi af den endeligt underskrevne årsrapport
Når du starter indberetningen, skal du tage stilling til forskellige spørgsmål. Du skal fx angive, om du vil lave en standard eller udvidet årsrapport. En udvidet årsrapport indeholder flere felter end årsrapporten, der opfylder lovens minimumskrav.
Der kan være behov for at vælge den udvidede årsrapport, hvis din virksomhed fx skal søge finansiering eller lignende.
Du skal også angive, hvilken regnskabsklasse du vil lave den efter (regnskabsklasse B eller B mikro), samt om du har en erklæring fra en revisor.
Hvornår er fristen for indberetning af årsregnskab overholdt?
Som nævnt i guiden vil du modtage en kvittering for modtagelse, når indberetningen af årsrapporten/årsregnskabet er modtaget ved Erhvervsstyrelsen. Det sker straks efter, at den er indberettet digitalt og modtaget i Erhvervsstyrelsen, og den er dit bevis for, at alt er modtaget.
Fristen for indberetning er overholdt, hvis Erhvervsstyrelsen har modtaget årsregnskabet inden fristen. Det er altså ikke nødvendigvis nok, at du har indsendt/indberettet i tide. Det er i stedet afgørende, hvornår modtagelsestidspunktet i Erhvervsstyrelsen har været.
Husk, at det ikke er alle virksomheder, som skal lave et årsregnskab. Se hvilke her.
Få hjælp til årsregnskab
Lad os hjælpe med årsregnskab for din IVS eller ApS-virksomhed. Du får en komplet årsrapport, indsendelse til Erhvervsstyrelsen, hjælp af revisor og meget mere.
Del denne artikel
-
Del på Facebook
-
Del på Linkedin
-
Del på X
-