Udgivet 15/04/2020
Læsetid: 12 min.

Praktisk vejledning til at ansøge om kompensation for faste omkostninger

Hvad er forudsætningerne for at søge kompensation, og hvordan søger du? Læs mere her.

Camilla Bengtsson
Skrevet af Camilla Bengtsson

Bemærk:
Indholdet i denne vejledning er fra tidligere kompensationsordningen og opdateres ikke længere. Har du spørgsmål omkring de nye kompensationsordninger anbefaler vi at holde øje med virksomhedsguiden.dk.

Forudsætninger for at søge kompensation

Inden du går i gang med ansøgningen opridser vi god ordens skyld lige kravene til den:

  • Din virksomhed skal have faste omkostninger for mere end 12.500 kroner i perioden 9. marts til 8. juni 2020.
  • Du skal have en påtegning fra en revisor, der godkender dine oplysninger

Har du ikke selv en revisor, der kan lave en påtegning for dig?

Vi har lavet en revisoraftale, du som Dinero-bruger kan gøre brug af. Den koster 5.495 kroner ekskl. moms, og du får kompensation for 80% af den. I sidste ende ender du altså kun med at betale 1.099 kr. ekskl. moms.

Derudover:

  • Din omsætning er faldet med mere end 35% som følge af coronavirus, ELLER
  • Din virksomhed skal have haft forbud mod at holde åbent i en periode på grund af coronavirus 

Du søger kompensation for perioden 9. marts til 8. juni på én gang, og du skal ansøge senest d. 30. juni 2020.

Ansøg her.

Sådan ansøger du som virksomhed:

I ansøgningen skal du indtaste en række tal og oplysninger. Det er en god idé at finde dem frem inden du går i gang med at udfylde ansøgningen hos Erhvervsstyrelsen.

Husk at du ikke kan gå i gang med ansøgningen før du har haft en revisor til at kigge dine oplysninger igennem og godkende dem.

Er du Dinero-bruger?
Så har vi lavet en aftale med en revisor til dig til en god pris.

OBS! Det er vigtigt, at dit regnskab er bogført op til dato, at det stemmer og at du har uploadet ALLE bilag. Det vil gøre det lettere for revisoren og gøre din ansøgningsproces hurtigere.

Du skal have følgende klar til at indtaste i ansøgningen:

  • Forventet omsætning i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020
  • Realiseret omsætning i referenceperioden. For de fleste er referenceperioden 1. april til og med 30. juni 2019
  • Faste omkostninger for perioden 1. december 2019 til 29. februar 2020
  • Forventede faste omkostninger for perioden 9. marts til og med 8. juni 2020
  • Virksomhedens resultat pr. 28. februar 2019 eller senere
  • Din revisors mailadresse og MNE-nummer (nummeret står på den revisorerklæring du har modtaget af revisoren)
  • Fakturaen fra din revisor for erklæringen/påtegningen

Din revisor bør hjælpe dig med en oversigt over disse tal, når de har gennemgået og godkendt dit regnskab.

Du starter ansøgningen til Erhvervsstyrelsen her.

Når du logger ind med NemID så hentes virksomhedens oplysninger automatisk. Det eneste du skal gøre på denne side er at læse betingelserne igennem og godkende dem nederst på siden.

Derefter trykker du på Næste.

Du skal nu angive hvilken revisor der har godkendt dine oplysninger. Du skal angive revisorens e-mail og MNE-nummer. Et MNE-nummer er et unikt nummer man modtager som godkendt revisor, og det vil fremgå af den erklæring du har modtaget fra revisoren.

Har du benyttet Dineros revisor aftale til at få lavet din erklæring skal du udfylde feltet som vist på billedet herunder.

Derefter trykker du på Næste.

Du kan få refunderet 80% af den regning du har betalt til din revisor, som en del af din kompensation.

Indtast derfor udgiften til din revisor på denne side. Udgiften skal angives ekskl. moms.

Har du brugt vores revisor så udfylder du denne side som vist på billedet her.

Derefter trykker du på Næste.

Her skal du udfylde dine omsætningstal for referenceperioden fordelt på hhv:

  • Momspligtig omsætning
  • Momfritaget omsætning
  • Eksport omsætning (salg til udlandet)

Alle beløb skal indtastes ekskl. moms og alle felter skal udfyldes. Så hvis du fx kun har momspligtig omstæning, skal du udfylde de andre felter med: 0

Derefter trykker du på Næste.

Referenceperioden vil for de fleste være 1. april 2019 til 30. juni 2019. Hvis din virksomhed er stiftet for nyligt kan du dog have en anden periode. I så fald vil der stå en anden periode på din skærm.

Under særlige omstændigheder kan du selv vælge en periode du vil sammenligne med. Særlige omstændigheder kan være usædvanlige udsving i omsætningen, barsel, sygdom eller store ændringer i virksomheden.

Men husk at revisoren skal have godkendt, hvis du benytter en anden periode.

Indtast din forventede omsætning for perioden 9. marts til 8. juni. Tallene skal angives ekskl. moms.

Derefter trykker du på Næste.

Har din virksomhed haft forbud mod at holde åbent?
Så husk at sætte flueben i det første felt på siden. Når din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent, kan du nemlig få en højere kompensation end andre. Se skærmbillede nr. 2 herunder.

Sådan ser det ud når din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent:

Ud fra de tal du har indtastet på de forrige sider udregner Erhvervsstyrelsen hvor meget du kan få i kompensation. Resultatet kan du læse på denne side.

Læs oplysningerne igennem og tryk på Næste.

På denne side skal du indtaste dine faste omkostninger i sammenligning perioden. For de fleste vil denne periode være 1. december 2019 til 29. februar 2019.

Tallene skal udfyldes i de rette kategorier og det er vigtigt at du indtaster dem nøjagtigt som de står på opgørelsen du har modtaget fra din revisor.

Derefter trykker du på Næste.

Nu skal du indtaste de faste omkostninger som du forventer at have i perioden 9. marts til 8. juni 2020. Igen er det vigtigt at du indtaster beløbene i de rette kategorier.

Hvis dine forventede omkostninger afviger væsentligt fra de faktiske omkostninger i sammenligningsperioden, så vil du blive bedt om at vedlægge en form for dokumentation for afvigelsen.

Eksempel:

Hvis din husleje var 20.000 kroner i sammenligningsperioden og nu er 30.000 kroner, så vil du blive bedt om at vedhæfte dokumentation for at din husleje er steget. Det kunne fx være en huslejekontrakt eller din seneste huslejeopkrævning fra din udlejer.

Derefter trykker du på Næste.

En lille note til talnørderne

Erhvervsstyrelsen beregner automatisk et beløb som de forventer at du maksimalt har omkostninger for. Hvis du har indtastet 20.000 kroner under husleje, så forventer Erhvervsstyrelsen at du maksimalt har udgifter til husleje i kompensationsperioden for 20.219,78 kroner. Det skyldes at der ikke er lige mange dage i kompensationsperioden og perioden som du sammenligner med. Derfor har de omregnet beløbet så det passer med det højere antal dage.

Sidste oplysning du skal udfylde om dit regnskab er virksomhedens seneste resultat. Resultatet skal være opgjort d. 28. februar 2019 eller senere.

Hvis din virksomhed har haft underskud skal du også angive underskuddet i kr. Tallet skal angives uden minus foran.

Derefter trykker du på Næste.

Erhvervsstyrelsen beregner her hvor meget du kan få i kompensation, ud fra alle de oplysninger du har indtastet.

Læs oplysningerne igennem og klik på Næste.

Udfyld dit navn, telefonnummer og e-mailadresse, så Erhvervsstyrelsen ved hvordan de kan få fat på dig, hvis de får spørgsmål til dine oplysninger.

Tryk derefter på Næste.

Inden du kan indsende ansøgningen skal du erklære på tro og love at din ansøgning overholder forudsætningerne for at ansøge.

Læs oplysningerne grundigt igennem, sæt flueben nederst på siden og tryk derefter på Næste.

Se dine indtastninger i gennem og tryk på Send.

Nu er din ansøgning sendt afsted til Erhvervsstyrelsen. Din ansøgning bliver behandlet hurtigst muligt, men da der er rigtig mange ansøgninger der skal gennemgås, så er det ikke oplyst hvor længe det tager.

Når din ansøgning er godkendt får du udbetalt din kompensation hurtigst muligt derefter.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Camilla Bengtsson
Camilla Bengtsson Dinero
Camilla er chef for Dineros supportteam. Hun bevarer det forkromede overblik over de ønsker og behov, Dinero-brugerne vender tilbage med på blandt andet Trustpilot og til vores dygtige team af supportere. Alt sammen for at gøre vores brugere endnu mere tilfredse.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Camilla Vi har ikke haft revisor på før i vores selskab. Hvordan forgår samarbejdet med jeres revisor løsning rent praktisk/fysisk? Vi bor i Greve. Vi er pro bruger, Berg by Berg Ivs.

    Jeg havde også overvejet jeres løsning for omdannelse af Ivs til Aps, hvilket også kræver revisorerklæring.

    Er det samme revisor I bruger til Det? Kan slå 2 fluer med et smæk, og spare noget?

    Så er det bare at sige – Vi elsker Dinero:-)

    1. Hej Henrik

      Det er samme revisor ja, så du vil stifte bekendskab med dem, om du bruger dem til det ene eller andet.

      Rent praktisk er intet fysisk (af gode grunde, og særligt i denne tid). Du sender dem nogle rapporter fra Dinero, samt nogle øvrige oplysninger. De gennemgår og tjekker dit regnskab, plus dine faste udgifter. I ringes måske sammen, stiller spørgsmål osv.

      Hvis det er ligeud af landevejen hjælper de dig med at lave ansøgningen og udarbejder al din dokumentation. Meget af det kan de også selv trække direkte fra Dinero. Lettere bliver det nærmest ikke. 😀

      Det kræver selvfølgelig at dit regnskab er bogført op og afstemt og helt på plads inde i Dinero. 😉

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram