Udgivet 30/01/2024

Få styr på den lovpligtige tidsregistrering – og alle undtagelser

Med ændringen til arbejdstidsloven er der kommet nye regler og lovkrav ift. tidsregistrering i danske virksomheder. Alle lønmodtagere skal nu tidsregistrere, men der er flere undtagelser i den nye lov. GDPR-processer skal også opdateres, ligesom det nu er et krav for virksomheder at have en politik om arbejdstidsregistrering.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Skrevet af Lasse Hansen
Læsetid: 21 min.

Den nye EU-dom om tidsregistrering helt kort

Ændringen af arbejdstidsloven blev vedtaget d. 23. januar 2024 – men er først trådt i kraft d. 1. juli 2024.

Men hvorfor skal arbejdstidsloven egentlig ændres med nye krav til tidsregistrering? Det skyldes en sag fra EU-Domstolen, hvor alle medlemsstater blev pålagt at indføre lovgivning, hvor arbejdsgivere har pligt til at registrere bl.a. medarbejderes daglige arbejdstid, så de overholder gældende hviletidsregler, maksimal ugentlig arbejdstid, pauser etc.

Du skal være særlig opmærksom på to ting i den nye lov:

  1. Medarbejdere kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid
  2. Medarbejdere skal kun registrere deres samlede daglige arbejdstid – der er altså ikke krav om specificering af tidsrum eller andet

Så hvis du eller dine medarbejdere er omfattet, er der ikke krav om, at hvert sekund møjsommeligt skal registreres. Hvis den samlede daglige arbejdstid udfyldes på forhånd, skal medarbejderen kun godkende dette samt eventuelle ændringer til den præudfyldte daglige arbejdstid.

De nye regler for tidsregistrering betyder også, at du skal opdatere dine processer omkring GDPR – blandt andet den såkaldte artikel 30 fortegnelse og din databehandleraftale – ellers kan det hurtigt blive dyrt.

Det vil være et større arbejde, som kræver både opdatering og helt nye procedurer.

Skal selvstændige tidsregistrere – hvem er undtaget?

Men hvem er så egentlig omfattet af de nye lovkrav om tidsregistrering? Det er i udgangspunktet alle på det danske arbejdsmarked, men der er også undtagelser.

Disse personer er fritaget for tidsregistrering i den nye lov:

  • Alle selvstændige
  • Selvtilrettelæggere
  • Administrerende direktører

Den nye lov er primært målrettet almindelige lønmodtagere. Det er dog vigtigt at påpege, at selvom selvstændige og CEO’s er fritaget for at skulle tidsregistrere, vil eventuelle medarbejdere typisk stadig være omfattet af de nye lovkrav. 

Eksempler på fritagede medarbejdere i lovforslaget er bl.a. medarbejdere i højere ledelseslag og visse akademikere. Det er generelt personer, som har en betydelig grad af frihed og selvstændighed i udførelsen af arbejdet (selvtilrettelæggere). 

Hvis du er arbejdsgiver, bør du indskærpe i medarbejdernes ansættelseskontrakter, at de har pligt til at registrere den daglige arbejdstid jf. virksomhedens arbejdstidsregistreringspolitik, og hvad manglende overholdelse kan få af konsekvenser.

Fakta

Hvad er en selvtilrettelægger?

Definitionen på selvtilrettelæggere er ikke helt præcis. Der er primært to definitioner af selvtilrettelæggere. Den første er medarbejdere, som selv kan fastsætte hele arbejdstiden og træffe selvstændige beslutninger.

Den anden er gældende for medarbejdere, hvor særlige forhold i deres job gør, at arbejdstid ikke kan forudbestemmes på forhånd eller måles fuldstændigt – og de enten har en ledelsesfunktion eller kan træffe selvstændige beslutninger.

Der skal altså en del til, før du kan sige, at en medarbejder er selvtilrettelægger. Det er også nødvendigt for arbejdsgiveren at lave en individuel vurdering af hver enkelt medarbejder – det er ikke nok blot at inddele medarbejderne i kategorier og sige, at én eller flere grupper er selvtilrettelæggere.

Hvis du eller dine medarbejdere er selvtilrettelæggere

Alle selvtilrettelæggere skal enten have en ny ansættelseskontrakt eller et tillæg til den eksisterende. Hvis det ikke står i den nuværende kontrakt, er medarbejderen omfattet af reglerne og skal derfor tidsregistrere på lige fod med alle andre.

Det er nemlig et krav, at det fremgår af kontrakten, at medarbejderen er selvtilrettelægger og derfor er undtaget fra tidsregistreringsreglerne samt reglerne i arbejdstidsloven om pauser, maksimal ugentlig arbejdstid m.m.

Hent skabelon til tillæg for selvtilrettelæggere.

"*" indikerer påkrævede felter

Du tilmelder dig samtidig vores nyhedsbrev, når du downloader skabelonen.

Politik om arbejdstidsregistrering

Hvis du ikke allerede har en politik om arbejdstidsregistrering, skal du lave en. Det er vigtigt, du bruger tid på denne, da den bl.a. er en del af dokumentationen for, at der er iværksat de nødvendige tiltag for, at reglerne i arbejdsmiljøloven og arbejdstidsloven overholdes.

Det skal din politik indeholde:

  • Definition af arbejdstid (og hvad der ikke er arbejdstid)
  • Hvad der skal registreres, samt hvordan og hvornår
  • Sanktioner, hvis medarbejder ikke tidsregistrerer
  • Hvordan virksomheden overvåger og kontrollere de registrerede data (for at sikre dokumentation for overholdelse af reglerne)
  • Hvordan det sikres, at alle data er korrekte
  • Sikre sig, at medarbejderne ikke overskrider reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid, pauser etc.

Ovenstående er eksempler på, hvad en virksomheds politik om arbejdstidsregistrering skal indeholde, så virksomheden kan dokumentere, at der er iværksat tiltag, som gør, at medarbejderne kan overholde relevante regler og krav.

Medarbejdere har fx ret til mindst 11 (sammenhængende) timer dagligt uden arbejde, en maksimal arbejdsuge på 48 timer samt et ugentligt fridøgn. Læs mere.

Fakta

Hent skabelon til politik om arbejdstidsregistrering via nedenstående formular. Formularen indeholder de forskellige elementer, du skal have med, samt forklarende tekst.

"*" indikerer påkrævede felter

Arbejdstidsregistreringspolitikken er ikke et krav med den nye lov, men det er en måde at orientere medarbejdere om krav og retningslinjer for arbejdstidsregistreringen.

Hvem er ansvarlig for registrering, adgange og lagring?

Den nye lov om tidsregistrering vil lægge en større administrativ byrde på danske virksomheder. Der skal bl.a. bruges mere tid på “overvågning” og dokumentation, ligesom der skal udarbejdes helt nye processer.

  • Arbejdsgivere skal sørge for adgang til system og lagring
  • Arbejdsgivere skal sørge for, at medarbejderne registrerer deres daglige arbejdstid
  • Medarbejdere skal registrere deres daglige arbejdstid

Timeregistreringen skal gemmes i fem år, og medarbejderne skal til enhver tid have indsigt i registreringerne. Kravet om registreringen gælder selvfølgelig ikke selvtilrettelæggere og andre, som er undtaget.

Lagring af data vil typisk ske gennem valg af system til tidsregistrering – ligesom det er tilfældet med bogføringsdata i den nye bogføringslov, hvor data gemmes i et certificeret regnskabsprogram.

Du må gerne bruge et såkaldt præ-udfyldt system, hvor timerne er noteret på forhånd – fx syv eller otte timer afhængig af, om det er med eller uden frokost. Det kræver blot, at medarbejderne enten regelmæssigt godkender timerne eller tilføjer eventuelle ændringer.

Som tommelfingerregel bør arbejdsgivere kontrollere systemet minimum hver 14. dag, mens medarbejdere indskriver eller tjekker op på deres timer mindst én gang om ugen.

Gode apps og systemer til tidsregistrering

I Dinero har vi integrationer til en række tidsregistreringssystemer, så du nemt og hurtigt kan få de to til at snakke sammen. Hvis du bruger dem, kan du nemt overføre data til dit regnskab via integrationen (kræver Dinero Pro). 

Alle brancher kan bruge ovenstående systemer til at registrere tid, så det er op til dig, hvilken du vil vælge. Der kan være forskelle i processer og flows, du synes bedre om end andre.

Mange håndværkere foretrækker Ordrestyring, da den giver et nøjagtigt time- og materialeforbrug på hver enkelt opgave.

Må jeg bruge Excel til tidsregistrering?

Ja, du må gerne bruge Excel – også når den nye lov er trådt i kraft. Der er nemlig intet krav om, at du skal bruge et avanceret tidsregistreringssystem – det kan dog være en rigtig god idé ift. tidsforbrug, dokumentation og lagring af data.

Så længe du overholder de to overordnede krav om, at medarbejderne altid skal kunne se, hvordan deres arbejdstimer er registreret – og data gemmes i fem år – er det okay.

Det risikerer du, hvis du ikke overholder loven om tidsregistrering

Den nye lov om tidsregistrering indeholder ingen specifikke sanktioner mod arbejdsgivere, som ikke registrerer arbejdstiden. Men det betyder ikke, at du bare kan ignorere.

Virksomheder kan nemlig blive pålagt at betale en godtgørelse til medarbejderen, hvis arbejdstiden ikke er blevet registreret.

Det vil fx være lettere for en lønmodtager at få en godtgørelse, hvis arbejdsgiveren ikke har ført kontrol med systemet, og lønmodtageren påstår, at han fx har arbejdet for meget eller haft for lidt hviletid.

Det er lige præcis ovenstående situationer, loven forsøger at forhindre. Der kan nemlig ikke opstå tvivl om antallet af arbejdstimer, hvis de registreres løbende.

Oftest stillede spørgsmål

Ja, tidsregistrering er lovpligtigt – medmindre du er undtaget i den nye lov om tidsregistrering. Det gælder fx selvstændige og selvtilrettelæggere.

Alle lønmodtagere i Danmark skal i princippet tidsregistrere med den nye lov. Der er dog flere undtagelser, som især gælder for ledere og personer med ledelsesansvar.

Hvis du er omfattet skal du registrere din daglige arbejdstid, men det er muligt at forudfylde denne og kun tilføje ændringer til denne – hvis der er nogen.

Alle lønmodtagere har pligt til at registrere arbejdstiden ifølge de nye arbejdstidsregler. Det betyder, at du skal registrere din daglige arbejdstid. Der er dog intet krav om, at du skal specificere arbejdstiden fordelt udover dagen.

Medarbejdere kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid.

En selvtilrettelægger fastsætter selv sin arbejdstid og kan træffe selvstændige beslutninger.

Du kan også være selvtilrettelægger, hvis særlige forhold i jobbet gør, at det ikke er muligt at forudbestemme arbejdstiden på forhånd eller måle den fuldstændig – samtidig med at de enten har en ledelsesfunktion eller kan træffe selvstændige beslutninger.

Selvtilrettelægger skal have et tillæg til deres ansættelseskontrakt (eller en helt ny kontrakt), hvis de skal være undtaget fra den nye lov om tidsregistrering.

Tidsregistrering er en registrering af den tid, en medarbejder bruger på arbejdsopgaver i løbet af en dag. Det kan være på specifikke opgaver, intern tid, opgaver for kunder og meget andet.

Tidsregistrering bruges især til at holde styr på den samlede tid, der er brugt på en kunde eller større opgaver, så en virksomhed får indsigt i, hvor profitabel en kunde eller et projekt er.

Først og fremmest skal du tage stilling til, hvad der betragtes som arbejdstid – og hvad der ikke betragtes som arbejdstid. Det gælder blandt andet hjemmearbejde, arbejde på kontoret og transporttid til og fra arbejdet.

Politikken bør også indeholde information om, hvordan medarbejdere registrerer, hvor de skal gøre det, hvem der kontrollerer, samt hvad konsekvenserne for manglende tidsregistrering er.

Ja, du må gerne registrere arbejdstiden på forhånd. Der er heller ikke nogen krav om at dokumentere, hvornår på dagen den registrerede arbejdstid har fundet sted.

Det vil sige, at du (som arbejdsgiver) gerne må notere timerne på forhånd og så kun redigere i dem, hvis der sker ændringer. Dette kaldes også for et præ-udfyldt system.

Hvis du vælger at bruge et præ-udfyldt system, er det særligt vigtigt, at medarbejdere regelmæssigt tilføjer ændringer (hvis der har været nogen) eller blot accepterer/godkender antallet af timer – det kan fx ske med et flueben.

Der er ikke faste regler for, hvornår arbejdsgiver skal følge op på, om medarbejderne registrerer deres arbejdstid – og om de gør det korrekt.

Men som en god tommelfingerregel bør arbejdsgivere tjekke minimum hver 14. dag, mens medarbejderne bør godkende deres timer eller lave ændringer mindst én gang om ugen.

Medarbejderne skal blot registrere deres timer (eller acceptere/opdatere ved et præudfyldt system), mens arbejdsgiveren skal holde øje med, om det er den reelle arbejdstid, der bliver registreret – samt rykke medarbejdere, der mangler at tidsregistrere.

For arbejdsgivere er det særligt vigtigt, at de gør en ekstra indsats for at få medarbejdere til at bruge systemet. Hvis de ikke gør det, risikerer de en bøde.

I loven er der ikke angivet specifikke sanktioner mod arbejdsgivere, som ikke lever op til kravene.

Men virksomheder kan alligevel blive pålagt at skulle betale en godtgørelse til medarbejderen, hvis arbejdstiden ikke er registreret.

Hvis der opstår tvivl om, hvor meget en medarbejder har arbejdet i en periode eller har haft for lidt hviletid, vil det også være lettere for medarbejderen at få en godtgørelse, hvis arbejdsgiveren ikke har ført ordentlig kontrol med systemet – og der fx mangler tidsregistrering.

Ja, det bør du, da du behandler persondata med et nyt formål – det gælder også jeres databehandleraftale, hvis I bruger et eksternt system.

Systemet og opdateringer til GDPR skal være på plads senest d. 1. juli. Du skal fx orientere din medarbejdere om registrering af deres arbejdstid inden den dato (via en privatlivsmeddelelse).

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

Skriv en kommentar

12 kommentarer

  1. Hej Lasse: I skriver “Medarbejdere kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid”. Hvor er hjemmel til det? Jeg synes ikke at der fremgår af selve lovteksten, så kan I linke til forarbejderne eller hvor I har denne informationer fra :o)

    1. Hej Thomas

      Tak for din kommentar.

      Vi henviser til følgende lovgrundlag i forbindelse med udsagnet om, at medarbejdere kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid:

      Arbejdsmiljøloven: Denne lov kræver, at arbejdsgivere registrerer arbejdstiden for at sikre overholdelse af arbejdstidsreglerne. Der står dog ikke eksplicit, at kun afvigelser skal registreres, men det er tilladt inden for rammerne af loven at tilpasse registreringsmetoder, så længe de sikrer nøjagtig registrering af arbejdstiden​ (Retsinformation)​.

      EU-Domstolens afgørelse: EU-Domstolens afgørelse fra 2019 (Sag C-55/18) fastslår, at arbejdsgivere skal have systemer til at registrere arbejdstid for at overholde arbejdstidsdirektivet. Denne afgørelse åbner mulighed for fleksibilitet i registreringen, herunder brug af prædefinerede arbejdstider, der kan justeres og godkendes af arbejdsgiveren​ https://www.eurofound.europa.eu/en/european-industrial-relations-dictionary/recording-working-hours

      Overenskomster: Mange overenskomster specificerer, at arbejdstid kan registreres som standardtider, som senere justeres for afvigelser. Disse aftaler mellem arbejdsgivere og arbejdstagere understøtter en praktisk tilgang til arbejdstidsregistrering​.

      Yderligere pålidelige kilder som EY og Dansk Revision skriver tilsvarende, i det beskæftigelsesministeriet bekræfter at “Medarbejderne kun behøver at registrere afvigelser fra den aftalte eller skemalagte arbejdstid”. ​

      Der er link til siderne her: EY: https://www.ey.com/da_dk/law/aendring-af-arbejdstidsloven-er-vedtaget

      Dansk Revision: https://www.danskrevision.dk/roskilde/registrering-af-arbejdstid#:~:text=Hvad%20siger%20arbejdstidsloven%3F,arbejdstiden%2C%20selvom%20medarbejderen%20ikke%20arbejder

      For yderligere detaljer kan du læse mere på Retsinformation og i relevante overenskomsttekster.

      Håber dette besvarer dit spørgsmål! ​

      Rigtig god dag!

    1. Hej Lisbeth

      Alle lønmodtagere, som er omfattet af arbejdsmiljøreglerne, skal tidsregistrere – det handler med andre ord ikke om ansættelsesvilkår.

      Så umiddelbart vil jeg tro, at han skal tidsregistrere, men jeg kan ikke vide det med sikkerhed.

      Hør evt. kommunen eller A-kassen/fagforening.

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  2. Hej Lasse Skal medarbejderen personligt have adgang til egen registrering tilbage i tid? Hvis ja, I hvor lang tid og I hvilken detaljegrad? (Er det nok med første og sidste stempling per dag, som om der måske har været 5 timers pause)

    Eller er det tilstrækkeligt at man til hver en tid kan få printet/se en rapport ved lederen over egen tidsregistrering?

    Hvis ikke ovenstående er tilstrækkeligt, kan det så løses med at der med sin lønseddel medfølger en rapport over lønperioden med alle registreringer?

    1. Hej Sanne

      Det er med store forbehold, du får dette svar, da jeg ikke er ekspert i emnet. Så det er på ingen måde et bindende eller juridisk svar.

      Som jeg lige umiddelbart forstår reglerne, skal medarbejderen have adgang til den fulde timeregistrering i de fem år, og detaljegraden (af det registrerede) afhænger umiddelbart af arbejdsopgaverne. Om det er tilstrækkeligt at kunne bede om at se sin timeregistrering via sin leder er tilstrækkeligt, ved jeg ikke. Jeg vil dog umiddelbart ikke tro, at det er det, da medarbejderen ikke til enhver tid kan se sine registrerede timer. Som jeg ser det, kan det slet ikke opfyldes af en rapport, der følger med lønsedlen.

      Som sagt er jeg ikke ekspert, så jeg vil råde dig til at kontakte dig en rådgiver eller anden fagperson, der kan give dig et helt konkret svar.

      Husk, at I skal lave en politik om arbejdstidsregistrering, hvis I ikke allerede har det.

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  3. Hej vi er et privat bosted uden overenskomst, skal der laves tillæg til samtlige kontrakter vedr tidsregistring. ? Og skal det fremgå i nye kontrakter fra 010724. Med arbejdere er mdrs lønnet men ikke funktinæransat

    1. Hej Hanne

      Jeg vil råde dig/jer til at få juridisk rådgivning omkring jeres specifikke situation, da der er mange forskellige ting, der spiller ind i et endeligt svar.

      Umiddelbart er det kun selvtilrettelæggere (tænker ikke, selvstændige eller CEO’s er relevante her), der skal have et tillæg til deres kontrakt/en ny kontrakt (vær obs. på, at det er meget få, der reelt er selvtilrettelæggere). Hvis I har en tidsplan, bør I opfylde tidsregistreringskravet. Det kan være en mulighed at tilføje til kontrakten, at de skal tidsregistrere, men det er ikke et krav ift. de nye regler – det er primært for at sikre, at medarbejderen ved, at dette er et krav.

      Men jeg vil som sagt anbefale jer at få noget juridisk rådgivning omkring jeres specifikke situation, da ovenstående blot skal ses som umiddelbare betragtninger (ikke anbefalinger).

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  4. Hej Lasse. Vi har i virksomheden her diskuteret, hvem der egentligt “tjekker” om virksomheden lever op til reglerne beskrevet? Er der revisionspligt for vores revisorer eller andre myndigheder. Har du mulighed for at uddybe din viden herom.

    1. Hej Susanne

      Der kommer ikke nogen som sådan og tjekker, om der er styr på timeregistreringen. Umiddelbart fungerer det på samme måde som med procedurerne ifm. den nye bogføringslov, som skal udfyldes og kunne fremvises, hvis nogen beder om det.

      Det kan være, at fx Erhvervsstyrelsen eller Arbejdstilsynet laver en stikprøve og beder om at se jeres registreringer. Dog skal I være opmærksomme på, at I har pligt til at opbevare dem i fem år, og medarbejdere også har ret til at se deres egen timeregistrering – også selvom de ikke er i virksomheden (så længe det er inden for femårsperioden).

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  5. Hej jeg har et spørgsmål vedr. timeregistrering! Er der krav om at registreringen skal foretages hver dag, eller kan det gøres 1 gang om ugen?

    1. Hej Anitta

      Jeg tænker en gang om ugen er helt fint, bare man stadig har overblikket over, hvad det er for nogle opgaver der er lavet, hvor meget tid der er brugt på dem osv.

      De bedste hilsner Lasse – Dinero Support

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram