Miljøregnskab

Et miljøregnskab er et ekstra regnskab, som virksomheder laver for at opgøre deres påvirkning af miljøet gennem ressourceforbrug og affald. Et miljøregnskab kaldes også ofte for et grønt regnskab

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 14/02/2024


Hvad er et miljøregnskab?

Helt konkret er et miljøregnskab et regnskab, der beskæftiger sig med de ting, som en virksomhed gør, der har en effekt på miljøet. Det har altså intet med det økonomiske aspekt at gøre. Alligevel er miljøregnskabet meget interessant, når det kommer til en række andre faktorer.

Vi lever i dag i et samfund, hvor de fleste er blevet opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at vi i vores hverdag tænker på miljøet, og hvordan vi på bedst mulig vis skåner det for yderligere belastning.

I forhold til virksomheder er et miljøregnskab særligt interessant for faktorer som branding, social ansvarlighed og omkostningsreducering. Et af de mest interessante tal i miljøregnskabet er CO2-udslippet.

ESG-rapporten kommer i større og større grad til at erstatte miljøregnskabet. Det sker i kraft af, at det bliver lovpligtigt for mange virksomheder at arbejde med og rapportere på deres ESG-nøgletal.

Inputs og outputs

Når vi taler om et miljøregnskab, indgår der en række forskellige ting, herunder inputs og outputs. Inputs er ressourcer, der bruges af virksomheden, hvor outputs er restprodukter, der efterlades efter, hvad der eksempelvis kunne være produktion af en given vare.

Inputs er energi i form af varme, elektricitet og vand. De fleste miljøregnskaber inkluderer poster som olie, naturgas og fjernvarme.

Affald er naturligvis en naturlig del af en produktion, men det betyder ikke, at mængden af affald ikke spiller nogen rolle. Mængden af affald skal nemlig reduceres for så vidt muligt. I hvert fald hvis virksomheden ønsker et positivt miljøregnskab.

Hvordan kan et miljøregnskab gavne en virksomhed?

Miljøregnskabet er en glimrende mulighed for, at din virksomhed i offentligheden kan fremstå som ordentlig og ansvarlig. Du har her mulighed for at vise, at din virksomhed har omtanke for miljøet og livet for fremtidige generationer. Det kan også hjælpe dig med at undgå beskyldninger for greenwashing.

Den moderne forbruger er langt mere bevidst end for blot få år tilbage, når det kommer til miljøhensyn. Det faktum, at din virksomhed værner om miljøet ved at fremlægge gode miljøregnskaber og har styr på deres CSR-politik, kan have afgørende betydning for, om en moderne forbruger ønsker at købe en vare hos dig eller i stedet vælger en anden virksomhed, der er mere miljøbevidst.

Hvis du vil investere i grønne projekter i din virksomhed, kan du i øvrigt overveje at søge energitilskud. Det kan dække de former for omkostninger, der er forbundet med energibesparende tiltag.

Omkostningsreducering og miljøregnskab

Hvis du har tænkt på, hvorfor det tidligere i teksten blev nævnt, at miljøregnskabet intet har med det økonomiske aspekt at gøre, men at der så alligevel nævnes omkostningsreducering, så får du dit svar her.

Hvis inputs i form af eksempelvis energi reduceres, så vil virksomheden spare penge. Genanvendelse af outputs kan også spare din virksomhed for udgifter. Det kan for eksempel være, hvis du genanvender en maskine eller en rest fra produktionen.

Er det muligt at inkludere alle ressourcer og al påvirkning af miljøet?

Svaret er nej. Det er naturligvis ikke muligt at inkludere alle ressourcer og al påvirkning af miljøet. Der er fem nøgletal, som de fleste miljøregnskaber kredser omkring. Disse danner som oftest fundamentet for en virksomheds miljøregnskab:

  • Elektricitet
  • Opvarmning
  • CO2-udslip
  • Vandforbrug
  • Transport

Så nemt bogfører du el-afgift

Med Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er der kommet flere krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram