Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 07/08/2018

Miljøregnskab

Et miljøregnskab er et ekstra regnskab, som virksomheder laver for at opgøre deres påvirkning af miljøet gennem ressourceforbrug og affald. Et miljøregnskab kaldes også ofte for et grønt regnskab.

Hvad er et miljøregnskab?

Helt konkret er et miljøregnskab et regnskab, der beskæftiger sig med de ting, som en virksomhed gør, der har en effekt på miljøet. Det har altså intet med det økonomiske aspekt at gøre. Alligevel er miljøregnskabet meget interessant, når det kommer til en række andre faktorer.

Vi lever i dag i et samfund, hvor de fleste er blevet opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at vi i vores hverdag tænker på miljøet, og hvordan vi på bedst mulig vis skåner det for yderligere belastning. I forhold til virksomheder er et miljøregnskab særligt interessant for faktorer som branding, social ansvarlighed og omkostreducering. Et af de mest interessante tal i miljøregnskabet er CO2-udslippet.

Inputs og outputs

Når vi taler om et miljøregnskab, indgår der en række forskellige ting, herunder inputs og outputs. Inputs er ressourcer, der bruges af virksomheden, hvor outputs er restprodukter, der efterlades efter, hvad der eksempelvis kunne være produktion af en given vare. Inputs er energi i form af varme, elektricitet og vand. De fleste miljøregnskaber inkluderer poster som olie, naturgas og fjernvarme.

Affald er naturligvis en naturlig del af en produktion, men det betyder ikke, at mængden af affald ikke spiller nogen rolle. Mængden af affald skal nemlig reduceres for så vidt muligt. I hvert fald hvis virksomheden ønsker et positivt miljøregnskab.

Hvordan kan et miljøregnskab gavne en virksomhed?

Miljøregnskabet er en glimrende mulighed for, at din virksomhed i offentligheden kan fremstå som ordentlig og ansvarlig. Du har her mulighed for at vise, at din virksomhed har omtanke for miljøet og livet for fremtidige generationer.

Den moderne forbruger anno 2018 er langt mere bevidst end for blot få år tilbage, når det kommer til miljøhensyn. Det faktum, at din virksomhed værner om miljøet ved at fremlægge gode miljøregnskaber, kan have afgørende betydning for, om en moderne forbruger ønsker at købe en vare hos dig eller i stedet vælger en anden virksomhed, der er mere miljøbevidst.

Omkostningsreducering og miljøregnskab

Hvis du har tænkt på, hvorfor det tidligere i teksten blev nævnt, at miljøregnskabet intet har med det økonomiske aspekt at gøre, men at der så alligevel nævnes omkostningsreducering, så får du dit svar her.

Hvis inputs i form af eksempelvis energi reduceres, så vil virksomheden spare penge. Genanvendelse af outputs kan også spare din virksomhed for udgifter. Det kan for eksempel være, hvis du genanvender en maskine eller en rest fra produktionen.

Er det muligt at inkludere alle ressourcer og al påvirkning af miljøet?

Svaret er nej. Det er naturligvis ikke muligt at inkludere alle ressourcer og al påvirkning af miljøet. Der er fem nøgletal, som de fleste miljøregnskaber kredser omkring. Disse danner som oftest fundamentet for en virksomheds miljøregnskab:

  • Elektricitet
  • Opvarmning
  • CO2-udslip
  • Vandforbrug
  • Transport

 

Så nemt bogfører du el-afgift

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding