Sidst opdateret 27/05/2022
Læsetid: 3 min.

Vurderingsberetning

Hvis du ønsker at indskyde selskabskapital med andre værdier end kontanter, skal du have udarbejdet en vurderingsberetning af en revisor. Vurderingsberetningen skal beskrive det eller de aktiver, der bliver skudt ind i selskabet.

Hvad er en vurderingsberetning?

En revisor skal udarbejde en vurderingsberetning, der beskriver det eller de aktiver, du indskyder i et selskab i forbindelse med stiftelse. Dette skal altid gøres, når du indskyder selskabskapital i andre værdier end kontanter.

Formålet med en vurderingsberetning er at beskrive de indskudte aktiver, oplyse om hvorledes de indskudte aktiver er vurderet og vederlaget herfor samt vurdere, om den økonomiske værdi af de indskudte aktiver mindst svarer til de udstedte kapitalandele og dermed dokumentere kapitalens tilstedeværelse ved registreringen. 

Hvis der indskydes kontanter, er der som udgangspunkt ikke krav om udarbejdelse af en vurderingsberetning.

Hvad er apportindskud?

Når du vælger at indskyde selskabskapital i andre værdier end kontanter, kaldes det apportindskud. 

Hvis du vælger at gøre brug af apportindskud, når du stifter et anpartsselskab eller aktieselskab, skal du huske, at aktiverne skal have en værdi, der er mindst 40.000 kr. for ApS og 400.000 kr. for A/S.

Eksempel på apportindskud og vurderingsberetning

Hvis du fx er håndværker og har en enkeltmandsvirksomhed, hvor du har brugt en del penge på diverse maskiner og en masse værktøj. Så kan du vælge at stifte et anpartsselskab uden at have 40.000 kr i kontanter, som ellers er kapitalkravet for at oprette et ApS.

Du kan nemlig vælge at få vurderet dine maskiner og værktøj af en revisor. Hvis det er 40.000 kr værd, kan du få revisoren til at udarbejde en vurderingsberetning – og benytte den til at stifte et ApS. Efter du har oprettet et ApS, overgår maskinerne og værktøjet dermed til selskabets eje.

Hvilke krav er der til en vurderingsberetning?

En vurderingsberetning skal som hovedregel indeholde følgende:

  • En klar og tydelig beskrivelse af det indskudte aktiv
  • Beskrivelse af fremgangsmåden, som er blevet brugt til vurderingen af aktivet
  • Angivelse af det vederlag, som er fastsat for overtagelsen
  • En erklæring om, at aktivernes økonomiske værdi mindst svarer til det aftalte vederlag

Vurderingsberetningen skal vedhæftes stiftelsesdokumentet, som indsendes til Erhvervsstyrelsen – må ikke være mere end fire uger gammelt på det tidspunkt, stiftelsesdokumentet underskrives.

Hvad koster en vurderingsberetning?

Prisen på en vurderingsberetning afhænger af, hvilken revisor som du vælger at benytte. Revisorerne må nemlig selv vælge, hvor meget de vil tage for det. 

Flere revisorer tilbyder, at du kan købe en pakkeløsning, hvor du både får al den hjælp, du skal bruge til at stifte et selskab, og heriblandt får lavet en vurderingsberetning, hvis det er nødvendigt.

Vurderingsberetning ved omdannelse af ApS til A/S

Hvis et ApS ønsker at blive omdannet til et A/S, skal der i den forbindelse udarbejdes en vurderingsberetning. Formålet med vurderingsberetningen er at beskrive værdierne i selskabet og vurdere virksomhedens pålydende værdi.

Derudover skal vurderingsberetning også indeholde en ledelsesberetning.

Oftest stillede spørgsmål

En vurderingsberetning er noget, en revisor skal udarbejde, hvis du indskyder aktiver – ikke kontanter – i forbindelse med stiftelsen af et selskab. Vurderingsberetningen skal beskrive det eller de aktiver, du indskyder i selskabet.

Når du vælger at indskyde selskabskapital i andre værdier end kontanter, kaldes det apportindskud.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram